Visa fullständig version : Badbåtar !
Planerar för fullt inför sommarens resa. Det står mellan Skiathos och Karpathos.
Hur tar man sig enklast till stränderna utanför Pigadia, Kyra Panagia, Apela samt Amopi ?
Är det med badbåt ?
Hur lång tid tar de i så fall, hur ofta går de samt vad kostar de ?
Kan man åka buss till dessa stränder ?
Vilka stränder rekommenderas mer att besöka ?
Hur är kvaliten på stadsstranden i Pigadia ?
Tacksam för svar
Homeros
Du kan åka buss till Amopi och Apela. Moppe och hyrbil överallt - vägarna ner till Achata, Kyra Panagia och Apela är asfalterade så även om det är slingrigt är det lätt att ta sig båt.
Till de tre stränderna - och fler - går det också badbåt. Hur deras turer ser ut beror nog på när på säsongen du åker. Jag har bara åkt badbåt ett par gånger i september och då har det varit lite väderstyrt, båtarna kunde inte alltid gå dit de tänkt utan fick välja andra stränder pga blåst vissa dagar.
Förresten, Homeros - om det står mellan Skiathos och Karpathos så kanske din syn på sandstränder kan fälla avgörandet åt dig.
Vill ni gärna ha riktigt finkornig sand - då är det Skiathos ni ska välja. Jag har inte varit där men de har stränder som brukar jämföras med Naxos sandstränder.
På Karpathos är stranden utanför Pigadia sand, men den är inte alls lika fin som Naxos stränder (eller Skiathos). Jag tycker dock att den där stranden är fullt badbar när man kommer bort från allt solstolsstöket närmast stan. Mina strandpreferenser brukar dock inte stämma särskilt väl med majoritetens.
Bästa sandstränderna finns i Amopi och Lefkos (fast Lefkos är långt att ta sig till).
Apella, Achata och Kyra Panagia har allt från mycket fint grus till klappersten.
Tack Inkfish för en mycket bra info.
Så det är mest grus- och stenstränder på Karpathos !!??
-Trodde att Amopi och Apela var ljusa finkorniga stränder !
:confused:
/Homeros
Elisabet
2007-11-30, 13:58
Stranden i Pigadia och Megali Ammos, som är den strand som är närmast Skiathos stad, är ganska likvärdiga. Pigadiastranden är bredare men stenig på vissa ställen när man går i vattnet och blir fort ganska djup.
På Skiathos finns många stränder som är bättre, de flesta med sand men även med sten.
På Karpathos finns några väldigt vackra stränder men få barnvänliga (har för mig att du frågat om det i en annan tråd).
Fler stränder på Skiathos är kommersialiserade än på Karpathos, men det finns också fler stränder som är ganska lite besökta.
Jämfört med Plaka Naxos så är stränderna på Skiathos inte lika långgrunda men långt ifrån lika snabbt djupa som flera av stränderna på Karpathos.
Badbåtar, som ju tråden egentligen handlar om, finns det på båda öarna, och på Skiathos är bussförbindelsena bra till de flesta stränderna på södra sidan.
Tack för era svar.
Ska nu ta till mig detta och överlägga med familjen hemma !
Så det är mest grus- och stenstränder på Karpathos !!??
-Trodde att Amopi och Apela var ljusa finkorniga stränder !
Amopi är en liten badort med en större sandstrand, en mindre sandstrand samt minst en stenstrand.
Apella har PO gjort en närmast nitisk undersökningklapp_klap av i det här inlägget: Länk (http://www.kalimera.nu/forums/showpost.php?p=107048&postcount=21)
Först; Jag tyckte stranden i Pigadia var utmärkt när jag var där i september. Mycket varmt i vattnet - 26-27 gr. Behagliga vågor, blått vatten och blandat sand/grus mestadels på stranden. Vacker utsikt över Pigadia och en utmärkt strandrestaurang, jag minns inte vad den heter, men ligger några få meter från vattnet.
Med buss kan man ta sig till stränderna i Amopi, Apella (om tillräckligt många vill åka) Panagia Kyra (ibland) och till Lefkos och övriga västliga orter. Badbåt går ung varannan dag till ett antal stränder med 2-4 badstopp, t ex Apella och Kato Laktos, från hamnen i Pigadia vid 8-9-tiden på morron.
Det är inget problem att byta strand på Karpathos, varje dag - med buss eller båt. Hyr man därtill bil finns det flera stränder än man hinner på på någon eller några veckor.
Åk till Karpathos, men det är bra på Naxos oxå.
karinafp
2007-12-01, 12:59
Vacker utsikt över Pigadia och en utmärkt strandrestaurang, jag minns inte vad den heter, men ligger några få meter från vattnet.
To Limanaki?
Ett helt underbart lunchställe med god, enkel mat, härlig utsikt, svalkande havsbris och så vännen Elias som serverar. Inte alls fel!
Karin
som längtar tillbaka snyft_drop
Jag gillade inte stranden i Pigadia särskilt bra när jag besökte ön för ett antal år sedan. Lär knappast ha hänt så mycket med den. Har gått efter hela stranden som bitvis är väldigt svårgådd eftersom vissa partier är väldigt lösa. Tillhör inte min egen absoluta bottenliga av stränder men inte långt därifrån.
Eva
Elisabet
2007-12-02, 11:38
SÅ dålig håller jag inte med om att den är. För en vuxen som vill koppla av på stranden och simma i vattnet och inte tycker att det gör något att det är stenigt på de flesta ställen när man går i och upp, är den helt okej. Men till kategorin barnvänliga stränder hör den definitivt inte. Små barn ska kunna springa ut i vattnet och krypa och hoppa i det utan risk att det plötsligt blir för djupt, men någon sådan del av stranden finns det inte.
För att hitta det är det Amopi eller Lefkos som gäller och dit är det som sagt rätt dåliga kommunikationer från Pigadia.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.