handdator

Visa fullständig version : Lite nyheter om Kalymnos


Monica P
2007-11-30, 11:45
Fast vi har passerat november ar det jattefint vader och varmt i solen i alla fall, utom nar det stormar vilt, det hander inte sa ofta .
Har hander en del som kan intressera Kalymnos vanner.
_ Ny sopstation byggs dar forbranningen ska ske pa acceptabelt satt, aven sopsortering pa gang men dar tror jag nog det kommer att ta nagra generationer innan det funkar
-Hotel Plaza i Masouri har rivit ut hela inredningen, ska bli klart till maj med topperfina rum, bla tva sviter.
-Det gamla fula sjuvaningsskeletthuset i Kantouni haller pa att rivas-antligen!
Det har paborjats uppsnyggning och breddning av hamnomradet fran radhuser och osterut till fiskhallen, 27 batbryggor for smabatar och ett femtontal for fiskebatar- enligt ritningarna i alla fall-ska vara klart inom ett ar.
- Vagen Arginoda-Vathy snart fardig for asfaltering...det tog nagra ar...

Jag hor av mig med mer nytt vartefter.

MIAS
2007-11-30, 13:00
NEEEJ!! Ska hotell-vraket i Kantouni rivassnyft_drop;). Det gör ju Kantouni på nåt vis...Det fula mot de vackra bergen, och havet. Spännande och se hur det ska gå till. Har funderat flera gånger på hur det skulle gå till att spränga det utan att omgivningen blir skadad.

Det skadar nog inte att Plaza får en uppfräshning. Har sett likadant ut i många år nu.

Miabye_bye

Chras
2007-11-30, 14:16
Kommer ihåg när Plaza skulle ta emot sina första gäster. Ving hade bokat hotellet och Henrik och Fia var vingvärdar på Kalymnos. En kväll kom Henrik och var alldeles förtvilad. De första gästerna till hotellet skulle komma dagen efter och ännu var inte alla sängar komna. Även taklampor mm saknades. Det var kris. Allt löste sig. Hotellet raggade runt på ön och lyckades få tag i sängar mm till alla gästerna. Kan fortfarandse se Henriks bistra min då han redogjorde för situationen. Det var ett vanligt problem på den tiden att det alltid fattades saker och ting, men det brukade reda ut sig.
Häls/Chras

Riitta
2007-11-30, 18:13
Alltid trevligt med Kalymnosnyheter:)Det hämska bygget på Kantouni får dom gärna riva för mig:D
Ursäkta dottern;)
Försöker hitta biljetter för fullt. Det finns ju,men det stämmer inte med dagarna som jag vill:o

Riittabye_bye

Kalimera
2007-12-02, 17:06
Det gamla fula sjuvaningsskeletthuset i Kantouni haller pa att rivas-antligen!Det var en god nyhet. Äntligen säger jag också! klapp_klap

Monica P
2007-12-03, 08:36
Lokal-TV visade en kille i en liten gravskopa eller vad det nu kan kallas, som rev oversta vaningen. Jag ska aka och kolla hur det gar till vartefter. Han bedyrade att han gjort detta massor av ganger pa andra stallen.
-Hamnen i Myrties, dar Telendosbatarna ligger, har blivit rejalt uppdaterad, taxi och leveranser kan nu kora anda till baten, lyktstolpar, finesser! Samma galler smabatsbryggan i Melitsaha.
Vi har inte sa stora krav pa nyheter har som ni forstar. Vem bryr sig om Chaves och jordbavningar och dollarkurs nar det goda livet finns pa nara hall?

Monica P
2007-12-04, 13:27
Mera nytt! Det lonar sig att titta pa lokal-TV!
-Borgmastaren fick nastan hjartinfarkt vid ett meningsutbyte under kommunsammantradet! Plotsligt blev alla valdigt sams och snalla.
- Man har lagt ner en massa ihaliga jattecementblock mellan Kos och Kalymnos nagra ar sen. De har nu borjat bli overvaxta med sjogras och lockar massor av fisk. Det ska bli ett utflyktsmal for turistdykare sa smaningom. Fiskeforbud nu.
- Man utreder hur det ska bli mojligt att fa hit fisketurism, att intresserade ska kunna aka med yrkesfiskare pa turer och annat. Det behovs lagandring, for nu far man inte ta med andra an folk som har proffsfiskartillstand.
I'll be back...

Kalimera
2007-12-04, 14:30
- Man utreder hur det ska bli mojligt att fa hit fisketurism, att intresserade ska kunna aka med yrkesfiskare pa turer och annat. De är verkligen driftiga på Kalymnos! Är det Katharina på kommunen som är så företagsam?

malou
2007-12-04, 21:55
- Man utreder hur det ska bli mojligt att fa hit fisketurism, att intresserade ska kunna aka med yrkesfiskare pa turer och annat. Det behovs lagandring, for nu far man inte ta med andra an folk som har proffsfiskartillstand.
I'll be back...

Supert, det har jeg tenkt på mange ganger. Men hvordan er det med fisking fra land - er det lov? Må man i så fall kjøpe 'fiskekort' slik som i Norge?

Riitta
2007-12-04, 22:04
Dom har ju sprängt bort all fisken runt den önAng_elxDu har väl hört smällarna ibland:o
Låter bra om dom börjar värna om fisken nu istället:)
Hoppas och vara där om ett halvår:)

Riittabye_bye

PlatyYialos
2007-12-05, 14:39
Vad bra att man tar tag i infrastrukturella frågor som sophantering. Nu är det bara vatten/avlopp och el kvar. Härligt att Kalymnos utvecklas till den "gröna ön". När bygger man Golfbana i Vathy dalen. Var och rekade för det i somras, skulle fungera mycket bra tillsammans med odlingarna.

Monica P
2007-12-06, 09:00
Katarina har slutat som turistchef, vet inte vem som kommer efter henne. Hon sitter med pa kommunsammantradena, troligen som sekreterare.
Tipset om golfbana ska jag skicka vidare omedelbart!
Fiska med metspo fran stranden kan man gora utan tillstand.
Man behover tillstand for att fa aka med/simma med/ -amatorfiskare/ fridykare och jag tror inte det ar sa latt om man ar utlanning, man ska vara over 18 ar. Min man har pratat till sig tillstand at nagra unga man vars mamma har hus har. Tillstandet galler tva ar och utfardas av limenarchio= hamnmyndigheten.
Yrkesfiskare far inte dyka och fiska , deras tillstand galler for natfiske.

Sen ska det sagas att man inte alltid foljer dessa rutiner, men vid kontroll kan det bli jattedyrt om man inte har de ratta papperen. Baten kan tas i beslag liksom utrustningen och man far bota och bli av mned sitt tillstand. Tyvarr har det inte hindrat dynamitarderna sarskilt effektivt.

Kalimera
2007-12-07, 07:44
Katarina har slutat som turistchef, vet inte vem som kommer efter henne. Synd tycker jag, andra tycker kanske annorlunda. Jag gillade henne (har träffat henne flera gånger), men jag har träffat andra som inte gjorde det.

Monica P
2008-02-02, 11:06
Jag haller med Janne, Katarina gjorde ett bra jobb och jag traffade henne ocksa utover tjansten, da var hon rolig att prata med. Men jag vet fortfarande inte vem som kommer efter henne.
Kan beratta for Kalymnos-fansen att livet brusar pa har, inte samma stillestand som pa de mer utpraglade turistoarna.
Forra vecxkan var vi sa gott som isolerade pa grund av stormigt vader. Sen har vi haft nagra gudomliga dagar och just nu duggregnar det.
- Hotellskelettet i Kantouni ar nu nere pa bottenplatt-niva.
-Det jobbas for fullt i hamnen pa ostra sidan. Det gjuts enorma betongblock som sen ska sattas ut vartefter och utgora de nya pirarna.
-Har pa NEON internetcafe byggs en bowlinghall inne pa garden.
-Det jattestora gamla tradet i Emborio pa bortre stranden har kluvits itu och halva tradet ligger pa stranden. Sorgligt.
En

Monica P
2008-02-02, 11:08
Jag haller med Janne, Katarina gjorde ett bra jobb och jag traffade henne ocksa utover tjansten, da var hon rolig att prata med. Men jag vet fortfarande inte vem som kommer efter henne.
Kan beratta for Kalymnos-fansen att livet brusar pa har, inte samma stillestand som pa de mer utpraglade turistoarna.
Forra veckan var vi sa gott som isolerade pa grund av stormigt vader. Sen har vi haft nagra gudomliga dagar och just nu duggregnar det.

- Hotellskelettet i Kantouni ar nu nere pa bottenplatt-niva.
-Det jobbas for fullt i hamnen pa ostra sidan av Pothia. Det gjuts enorma betongblock som sen ska sattas ut vartefter och utgora de nya pirarna.
-Har pa NEON internetcafe byggs en bowlinghall inne pa garden.
-Det jattestora gamla tradet i Emborio pa bortre stranden har kluvits itu och halva tradet ligger pa stranden. Sorgligt.
-Man har borjat jobba med uppsnyggning av serveringar och hotell borta pa turistsidan= vintern ar over!!

Hjalta99
2008-02-02, 11:43
-Man har borjat jobba med uppsnyggning av serveringar och hotell borta pa turistsidan= vintern ar over!!

Åh, vad jag längtar till Kalymnos! snyft_drop
Det är så härligt att läsa dina inlägg och få lite nyheter.
"Vintern är över!!!" Jojo, du skulle vara här nu! Det blåser och snöar i parti och minut! :mad: Jag längtar till våren och sommaren då jag slipper alla dessa vinterkläder! Jag bor nog på fel ställe... :confused:

Eva - som inte har planerat nån resa ännu...

Riitta
2008-02-02, 11:44
Räknar dagarna:)Borde vara runt 120 kvar:rolleyes: Här vräker snön ner,annars har regnet vräkt ner månader,känns det som:mad:
Låter lovande att det börjar jobbas inför säsongen:)

Riittabye_bye