handdator

Visa fullständig version : Påsk i Thessaloniki 2008


il
2007-11-27, 22:07
Resan är bokad. _B-anana_B-anana

Det ska bli roligt att fira påsk i Grekland igen. Det var några år sedan sist.
Jag reser den 21 april och stannar 1 månad så förhoppningsvis kommer jag den bästa perioden sett ur vädersynpunkt. Allt är grönt och fräscht i naturen och inte så våldsamt varmt heller hoppas jag.
Alla förberedelserna före påsk och klimax på påsknatten med vandringen runt kyrkan, ljuständningen och fyrverkerierna är verkligen stämningshöjande. Μαγειρίτσα (påsksoppan kokad på inälvor) hoppar jag dock över. Tur att det finns annat att äta.

Jag ser på nedräknaren för april att det är flera som skall ner samma tid. Hoppas att alla får möjlighet att vara med på ett riktigt grekiskt påskfirande.

/Ingegerd

Lissi
2007-11-27, 22:15
ÅH så härligt det låter! Det är så vackert i Saloniki och trakterna däromkring. Grekisk påsk har jag upplevt en gång och det var MÄKTIGT!
Då har Du något att glädjas åt...en månad också, lång tid!:D

Lissi

Siri A
2007-11-28, 17:21
4 veckor... :o jaja... snart är det väl min tur också. :D
Ha det så jätte härligt! klapp_klap

il
2007-11-28, 17:36
Tack, jag ska verkligen jobba på det (att ha det härligt ):)Jag vet vad jag kommer till, alla vänner, kända trakter mm. Mysfaktorn är jättehög.

Sen äter jag i och för sig varken lamm, oliver eller fetaost :o men som sagt, det finns massor av annat. Mina svenska vänner frågar varför jag egentligen åker till Grekland då. Ja säg det.....
Jag hoppas kunna bättra på språket i alla fall. 1 månad borde märkas lite tycker jag. De flesta av mina vänner talar bara grekiska så då måste jag göra detsamma.
Just nu sitter jag och kämpar med att skriva en berättelse om hur jag firar jul. Den ska jag använda på min grekiska kurs på måndag.

/Ingegerd

Zanét
2008-01-02, 20:58
Jag ser på nedräknaren för april att det är flera som skall ner samma tid. Hoppas att alla får möjlighet att vara med på ett riktigt grekiskt påskfirande.
Vår resa är också bokad :D Vi firar tillsammans med familjen i byn med både kyrkobesök påsknatten och dagen efter med traditionellt påskbord med ägg, grillad killing och mycket mycket annat.

//Zanét bye_bye

Lissi
2008-01-02, 22:26
Vår resa är också bokad :D Vi firar tillsammans med familjen i byn med både kyrkobesök påsknatten och dagen efter med traditionellt påskbord med ägg, grillad killing och mycket mycket annat.

//Zanét bye_bye


Så härligt det låter!

Lissi

Dezzo
2008-01-02, 23:51
Gud vad avundsjuk jag är på dej.. Påsken är Grekland största högtid och att få spendera påsken i Grekland är hur underbart som helst kan jag tänka mej. Alla kyrkor, maten och folket.. du måste berätta allt när du kommer hem sen =)