handdator

Visa fullständig version : Hotellfråga/Rethymnon


tonetamara
2007-11-25, 18:16
Hej hopp!!
Ja, nu har ja bokat en Kreta resa för hela familjen!!! Vi åker 22. maj till Rethymnon och Blue star Ibisco garden.Vi skall vara där i två veckor! Jihu!! _B-ananaNågon som har varit där? Tar tacksamt emot synpunkter på hotellet och dess omgivning._B-anana

Athanasia
2007-11-26, 06:31
Vi har bott där för några år sen.Bra hotell för barnfamiljer.. Det är dock en väldigt trafikerad väg för att komma ner till stranden.Vi kommer också ner till Rethymno under Er vistelse där (29 maj).

tonetamara
2007-11-27, 20:02
De låter bra de...några mer att säga om hotellet? Vad finns runt om kring? Vart ska ni bo? Åker ni med barn? Våra e 12 o nästan 8 vid den tiden vi åker. Vet du hur långt de e till lefkoniko beach, sands o bay? bye_bye

Eva L
2007-11-27, 20:26
Det är nära till Lefkonico hotellen. Ibiscos ligger på andra sidan genomfartsleden en liten bit längre ut från centrum. Kort promenad men en gräsligt trafikerad väg som ska korsas.

Eva

Athanasia
2007-11-28, 06:47
Det är nära till den långa strandpromenaden,där finns det massor av restauranger oavsett om Ni väljer att gå in mot sta´n eller åt andra hållet.En liten bit bort finns en stor supermarket,mittemot Lefkoniko hotellen.Vi har inga barn med oss(dom har blivit ungdomar och reser själva).Vi kommer att bo på ett lägenhetshotell som heter Melitti.Tror nog inte att Era barn kommer att ha brist på kompisar,Ibiscos är ett perfekt hotellområde för barnfamiljer och när vi var där så "vimlade" det av barn i olika åldrar.Hör gärna av Er om Ni vill veta nåt annat om Rethymno.

tonetamara
2008-01-04, 21:27
Bodde på lefkoniko bay i augusti. Ville bo i samma området då vi älskade stället hur mycket som helst. Vad bra!! (olika kartot för olika resbolag, men vi förstog de va nära).Alla som bor i rethymnon måste väl korsa denna gata för att hitta stranden eller??????? Oavsett hotell?? de e väl inget hotell som ligger på stranden???? Dumt på så sett. Har bott bättre men men. _B-anana

IngegerdN
2008-01-11, 01:34
Alla som bor i rethymnon måste väl korsa denna gata för att hitta stranden eller??????? Oavsett hotell?? de e väl inget hotell som ligger på stranden????

Det är inte gatan utmed stranden (Sof. Venizelou), som Eva menar utan det är en gata längre upp - den gamla huvudvägen från Heraklion. Den är mycket livligt trafikerad, men vilken gata i Rethymnon är inte det???? Ibiscos verkar vara ett mycket bra hotell för barnfamiljer; själv har jag bara bott där två gånger privat och utan barn, men jag kunde konstatera att barnen verkade mycket förtjusta, bl.a. finns där två barnpooler, varav den ena har en "bläckfisk"-rutschkana. Man arrangerar olika program flera ggr i veckan, bl.a. för barnen. Ibiscos ligger bara ett stenkast upp från Lefkonikohotellen och det tar inte mera än ca 15 min. att promenera in till hamnen med sina trevliga tavernor.

Jag hjälper också gärna till om ni vill veta ngt mera om Rethymnon - har varit där varje år sedan 1995 och reser snart dit igen.

tonetamara
2008-01-11, 12:53
Hej hej!!
Aha...ja va så säker på att de va strand vägen hon pratade om. Ok då e de alltså en ennu större o mer trafikerad väg. Trist de då. Men men vi ska va försiktiga.
Ja, de ser bra ut hotellet o skönt att höra att du tror de e bra för barnen. Vi valde de hotellet utifrån dom, för min del var lefkoniko bay helt ok. För när vi åker utan barn ligger vi alltid på stranden, dom e inte så förtjusta i de.
En fråga ja undrade e om du har någon aning om frisör priserna? Klipp? Sen bara om dom "fixar" till de?
Tyckte om de området kring lefkoniko som sagt, många bra resturanter. Har du tips på resturanger tar ja gärna emot de.!!_B-anana De e ju faktisk "bara" drygt 4 mnd kvar. Jihu!!_B-anana_B-ananaklapp_klap
Kommer just inte på några frågor men ja har varit bara en vecka på kreta så ja kan just inget så de e bara att berätta.

Athanasia
2008-01-11, 13:14
Jag kan rekommendera Stellinas,och det ligger efter den trafikerade vägen och inte mot Rethymnonhållet utan åt andra hållet.Hela Rethymno är ju fullt av restauranger..bara att prova sig fram.Om barnen gillar pizza så har Ni en restaurang på andra sidan gatan precis nedanför hotellet,stenugnsbakad pizza.Kan vara jobbigt att gå med barn efter den trafikerade vägen,trottoarerna är ju inte som här hemma,kan nästan säga lika med noll...När vi gick med våra,då 13 o 11 gick vi som en ankfamilj,,,pappa,,barnen och jag sist..

tonetamara
2008-01-26, 21:37
Hej! Våra barn e 12 o nästan 8, vi får gå som en ank familj vi med. De går nog bra!!!
Hittade två bra resturanger..Dome o Georgios el liknande. Sten ungns bakd pizza lät gott. Barnen blir nog glada hehe_B-anana.
Vet ingen något om frisör priser?

aake
2008-01-27, 16:14
Hej!
Ni har valt ett trevligt hotell,relativt nära till centrum. Gatan som måste korsas på väg till stranden är mycket trafikerad.__D Under alla år vi gått över gatan har det bara hänt EN gång att en bil stannat för oss. Jag trodde jag skulle svimma! Under värsta rusningstiden roade jag mig att under en timme räkna antalet fordon(bilar, mopeder bussar,motorcyklar osv). Det blev över niohundra. Räds inte för det . Det är bara att se åt båda hållen och sen skynda sig över. Stranden är superfin. Bra matställen finns det gott om. På väg in mot stan har ni ex.Birais och Dome. På Dome åt min fru och jag i fjol en alldeles underbart god köttfärsbiff med ostfyllning. Vill man ha traditionell grekisk mat måste man bekväma sig till att gå något hundratal meter från strandpromenaden. I gamla stan vimlar det av utmärkta och något annorlunda matställen. Vi kanske syns då vi kommer ner 25/maj och ska som vanligt bo på Ilios Beach.

aake.

tonetamara
2008-01-27, 19:12
Oj oj oj!! Låter inge skojig den där vägen!! Men de e nog bara de som e negativt..allt annat värkar vara bra, som hotellet, sängarna mm.
Dome åt vi med på o tyckte att de va super bra mat där o snabbt gick de!
Vi kanske syns där då!!!klapp_klap

Eva L
2008-01-28, 07:02
Om ni vill äta traditionell vällagad mat har Kreta oändliga möjligheter. I många byar på lansbygden finns det tavernor som lagar fantastisk husmankost. Jag har tom provat fårtestiklar i en kretensisk bergsby för många år sedan. Kretas leverrätter brukar vara fantastiska och det finns många endemiska växter och örter som förhöjer matens smaker. Om ni tar er ut mot Misiria finns det säkert många bra tavernor kvar där ni får fantastisk briam, stifado, fava samt mycket annat gott. Be tavernan rekommendera några rätter till er så brukar de oftast duka upp det köket är bäst på.

Eva

tonetamara
2008-02-09, 10:40
Tack för de tipset! men kan lova att ja inte ska prova fårtesticklar och inte heller lever. De e de värsta ja vet!!! Älskar all mat forövrigt. Hihi.

litentuva
2008-02-12, 10:34
Hej!
Ibiscos är ett fint men ganska turistigt och stort hotell som ligger en tvärgata upp från själva strandpromenaden och det tar ca en kvart att promenera ner till centrum, gamla stan och lilla hamnen. Under högsässong är det belamrat med skandinaver men jag tror att ni får en lugnare och trevligare vistelse i Maj. Bra promenadväder den tiden på året och då gör det inte så mycket att det är en bit in till stan. Går ni strandromenaden bort från sjäva stan, mot Platanes så blir stranden bättre!
Ett bra tips eller ett måste i mina ögon är att hyra bil och ta sig över till Sydsidan där finns de riktiga strandpärlorna!
När ni tröttnat på grekisk mat, inkastarna i Lilla hamnen och gränderna i gamla stan bör ni ta er till restaurang Toscana som ligger precis vid taxitorget, okända soldatens torg. Där man äter stans bästa pizzor och pastor! De har för övrigt bra kötträtter och mexicansk mat av hög klass!
Pröva även Taverna Fanari som ligger utmed vattnet nedanför fortet "Fortessa" och ät riktigt bra grekiska smårätter "meze"!
I lilla hamnen är det trevligt men dyrt och trångt, lite turistfälla men ändå charmigt. Man får bra fisk och skaldjursrätter men får betala därefter...

Trevlig semester!

litentuva
2008-02-12, 10:34
Hej!
Ibiscos är ett fint men ganska turistigt och stort hotell som ligger en tvärgata upp från själva strandpromenaden och det tar ca en kvart att promenera ner till centrum, gamla stan och lilla hamnen. Under högsässong är det belamrat med skandinaver men jag tror att ni får en lugnare och trevligare vistelse i Maj. Bra promenadväder den tiden på året och då gör det inte så mycket att det är en bit in till stan. Går ni strandromenaden bort från sjäva stan, mot Platanes så blir stranden bättre!
Ett bra tips eller ett måste i mina ögon är att hyra bil och ta sig över till Sydsidan där finns de riktiga strandpärlorna!
När ni tröttnat på grekisk mat, inkastarna i Lilla hamnen och gränderna i gamla stan bör ni ta er till restaurang Toscana som ligger precis vid taxitorget, okända soldatens torg. Där man äter stans bästa pizzor och pastor! De har för övrigt bra kötträtter också mat mexicansk mat av hög klass!
Pröva även Taverna Fanari som ligger utmed vattnet nedanför fortet "Fortessa" och ät riktigt bra grekiska smårätter "meze"!
I lilla hamnen är det trevligt men dyrt och trångt, lite turistfälla men ändå charmigt. Man får bra fisk och skaldjursrätter men får betala därefter...

Trevlig semester!