handdator

Visa fullständig version : val mellan hotel i athen


moulipis
2007-11-25, 20:57
jag igen.. :o
har iallafall kollat upp två hotell som min budget klarar av.
det ena är Jason Inn och ligger i Psiri, och det andra är AMazon och ligger nära Syntagma och Plaka. Vilket borde man välja..? vill bo i ett säkert område där man känner sig tämligen säker när man går ute om kvällarna. Och nära till mat och nattliv skulle också vara bra.
tack på förhand!

Marianne
2007-11-27, 17:19
Känner inte alls Amazon eller Jason Inn, även om jag bott på Jason Inn en enkel natt för 11 år sedan – det var ”ren praktisk övernattning” innan vi skulle hem och innan vi blev förtroliga med Aten, så vi har inte stor erfarenhet av själva boendet där, minns bara att jag kände mig något inneklämd på rummet med utsikt rakt in i en vägg, men vi hade nog bara otur med rummet, jag ser ju på nätet att många av rummen har både fin balkong och mer utsikt än vi hade.

Jag vill koncentrera mig om att kommentera läget för båda hotellen. De ligger i var sin ända av den dyra shoppinggatan Ermou (men det är gratis att fönstershoppa;)!!!).

Amazon, så vitt jag förstår, på en liten sidogata till Mitropoleos, Pentelis 7, väldigt nära Syntagma i utkanten av Plaka med gångavstånd till det mesta, även till Psirri. I detta området brukar det finnas folk dygnets flesta timmar och jag tycker man kan känna sig ganska lugn här.

Jason Inn ligger nära Thission och i utkanten av Psirri, på Asomaton i förlängelse af Ermou. Personligen tycker jag att Ermou mellan Monastiraki och Asomaton är mörk och inte särskilt rar, specielt nattetid. Men det är min personliga mening, värre gator finns. Går man däremot via Monastiraki och den delen av Adrianou mot Thission så finns det också folk en stor del av dygnet, specielt dagtid är det mycket folk här. Hoppas du har en karta, eller kan hitta en på nätet.

Med tanke på transport från och till flygplatsen, så går metron från Monastiraki via Syntagma till flygplatsen, dvs. lätt att gå upp till Syntagma från Amazon. Från Jason Inn är närmaste metrostation Thission, men då måste man byta på t ex Monastiraki. Man kan också välja att gå från Jason Inn till Monastiraki-stationen – det är inte så långt.

Så vitt jag förstår så är det en viss prisskillnad på de här hotellen, Amazon till 80 och Jason Inn till 55,50 euro för ett dubbelrum vintertid. Det har ju en viss betydelse. Angående rummens/hotellens standard kan jag inte uttala mig, men de ser fina ut på nätet. Om priset inte är avgörande, så skulle jag personligen välja Amazon på grund av att det ligger aningen bättre, tycker jag. Detta baserar jag endast på den lite tråkiga och mycket mörka bit av Ermou, som man måste passera om inte man väljer att gå via Monastiraki/Thission eller direkt genom några av Psirris mindre smågator lite i utkanten av området.

Oavsett vad du väljer så går du lätt både till områdena Psirri, Plaka, Thission, Akropolis, Anafiotika, Syntagma osv. osv., om du tycker om att gå.

Skriv gärna och berätta om du bor på någon av hotellen, så vi andra kan få glädje av din erfarenhet!:)

moulipis
2007-11-29, 18:50
å va bra info :)
ska sätta mig en dag och bestämma vilket det blir.. och såkart ska jag rapportera om hotellet jag kommer välja!
Längtar så till Athen nu!