handdator

Visa fullständig version : Öluffning HUr göra?


Lene
2005-06-26, 23:47
Jag och min sambo sitter nu och planerar semestern. Brukar ta restresor för att det är billigt, men funderar nu på att öluffa.
Är Kykladerna bra att börja med?
Var ska man flyga? Till Athen eller ngn ö?
Vi kommer i så fall att åka i slutet på juli. Behöver man boka rum då?
HUr många dagar ska man räkna med? Räcker en vecka för nybörjare eller måste man ha fler dagar?

Tacksam för svar!
/L

jensohlsson
2005-06-27, 01:22
Hej! Allt beror ju på vad du har för ambitionsnivå. Men om vi börjar med tiden så kommer 1 v bli väldigt kort för att ö-luffa. Allt för lång tid försvinner på transport inte minst till och från ön / fastlandet där ni flyger till / från. Här måste man ha marginal för inställda båtar.

på 1 vecka är det därför bättre att satsa på en ö och ta vara på den istället för att åka runt. Kan ni åka två-tre veckor så kommer det intressant att ö-luffa.

Slutet av juli är högsesong i grekland och då är grekland fullt av både nordiska turister samt en del grekiska och italienska turister. Det är lite gränsperiod när det är mycket turister från europa men också i början på den grekiska semestern som traditionellt är i augusti. Detta gör att prisnivån är högre och trängseln större. På vissa små öar har jag hört att det kan bli lite knepigt med rum, men inte på de större. Utan det är mest onödigt dyrt, väldigt varmt och mycket folk.

Annars är Kykladerna ett klassiskt ö-luffarställe som är helt rätt. Mn satsa på en ö eller längre tid.

/Jens

caro
2005-06-27, 15:52
Hej, vi brukar luffa i högsäsong juli-augusti. Kanske är det något dyrare jag vet inte riktigt. Vi har aldrig haft några problem att hitta någonstans att bo. Båtarna går ofta och det är varmt (vi trivs med värme). Kykladerna är nog ett bra val enkelt att ta sig fram med båt. Grovplanera resorna med hjälp av länken båttidtabell på Kalimera startsidan. Det är bara att välja ut några öar som verkar bra och läsa om dem här på Kalimera. Några förslag är Amorgos och Sifnos, jättefina öar. Vi brukar åka från Aten av den enkla anledning att det varit billigast därifrån annars är det säkert skönast att resa först till Santorini och sedan vidare därifrån och avsluta med någar dagar på ursprungsön. Hoppas ni får en fantastisk resa, hälsningar Carobye_bye

Lene
2005-06-27, 16:43
Om man väljer att resa till Athen... hur lång tid tar det då med båt från hamnen i Athen till Kykladerna?
Ungefär vad kostar en båtresa?
Vad måste man räkna med att ge för ett rum under juli/augusti?

Lene
2005-06-27, 16:51
Jag fortsätter inom denna tråd då jag startade den... har nämligen fler frågor...
Var får man tag på den billigaste flygbiljetten till Athen?
Är det taxi, buss eller tunnelbana som gäller från Athens flygplats till hamnen?

Tacksam om ngn kan svara på dessa frågor... blir mer och mer sugen på att åka till nga öar i Grekland nu efter att jag har kollat runt här på Kalimera. Har tidigare varit i Grekland två gånger och jag älskar det landet...

karinafp
2005-06-27, 16:58
Var får man tag på den billigaste flygbiljetten till Athen?
Är det taxi, buss eller tunnelbana som gäller från Athens flygplats till hamnen?


Jag brukar söka på www.travelstart.se när jag letar Atenresor.

Den andra frågan... tja, det är väl bara att välja efter tid och kassa. Alla tre sätten funkar. ;)

Karin

Lene
2005-06-27, 17:08
Jag har sökt runt efter flygresor, men jag tycker att de är så dyra... ligger på 4500 och uppåt... gårdet verkligen inte att hitta billigare flygresor... blir ju jättedyrt annars...

karinafp
2005-06-27, 17:11
Jag har sökt runt efter flygresor, men jag tycker att de är så dyra... ligger på 4500 och uppåt... gårdet verkligen inte att hitta billigare flygresor... blir ju jättedyrt annars...

Om man ska hitta billigare resor, måste man nog tyvärr vara ute i mycket god tid. :( Nu på sommaren vill ju alla iväg söderut, och priserna anpassas därefter.

Men man måste ju inte prompt starta i Aten. Hör med t ex Apollo eller Mytravel om de har någon ledig flygstol till någon strategiskt placerad ö, så kan man ju fortsätta därifrån. :)

Karin

PO
2005-06-27, 17:33
Den här (http://www.solfaktor.com/tour/se?deps=Stockholm&maxprce=&words=grekland&rating=20&d1=15&m1=2005-07&d2=1&m2=2005-08&beach=&days=6-9&centre=&beds=2&sort=price&a=&m=) sökningen ger ett gäng någorlunda billiga flyg, Stockholm - Grekland mellan 15/7 - 1/8

//PO

Hellen
2005-06-27, 18:55
För två år sedan och med lite is i magen så åkte vi för 1998:-/person, två veckor endast flyg till Santorini, bokade på torsdag och åkte på lördagen, alltså en vild chansning. Har dock inte sett den prisklassen i år, det kalla vädret har väl gjort sitt till. kanske dyker priserna något nu.
Det är billigare och friare att luffa än att åka på charterresa, boendestandarden varierar ju även på charterresornas hotell, hur mycket tid tillbringar man egentligen på rummet??

Lycka till!

lemon
2005-06-28, 12:07
Om du flyger på morgonen kanske du kan hinna med ngn snabbfärja.

Vi flög 09.20 fr. Kph och tog den stooora båten Blue Star Naxos till just Naxos och var där, något försenade, vid 23. Det kostar ca. 50 Euro per pers tor.

Om ni ska till Kykladerna och landar i Aten så är, som ngn tidigare skrev, en vecka i kortaste laget. Det blir mycket båt och andra transporter...

Hoppas ni får en riktigt skön semester

/Magnus (nyss hemkommen efter två v. i Kykladerna)

caro
2005-06-28, 16:44
Allt beror ju på var ni vill åka från och hur länge ni vill vara borta. Tittade bara för skojs skull på snowflakes sas. Om ni har möjlighet att flyga från Köpenhamn - Aten kan ni åka billigt. Exempel den 27/7-18/8 skulle för två personer kosta 3.494kr tillsammans, rätt hyfsat eller hur? Hälsningar Caro

Calle
2005-06-28, 18:40
Jag har sökt runt efter flygresor, men jag tycker att de är så dyra... ligger på 4500 och uppåt... gårdet verkligen inte att hitta billigare flygresor... blir ju jättedyrt annars...

Det är svårt att hitta billigt flyg med kort varsel nu. Vi brukar alltid boka flyg i god tid över webben mestadels med Maersk, men även med Snowflake och Apollo ticket. Nu när vi skulle flyga ner lyckades jag den 17 juni fixa en med kort varsel, vi kom iväg den 23 juni. Jag citerar Git från vår blogg:

"Hej
Oj oj våndan har varit stor de senaste dagarna, hur hitta en biljett till vettigt pris hem till Rethymno. Vi har lusläst hela webben och det fanns bara svindyra biljetter. Idag tuffade Calle ner på stan, första resebyrån hade bara dyra biljetter (tja 6000 per pers enkel typ). Vidare till Fritidsresor och en vänlig kille frågade "Kan jag hjälpa dig" Nä... tror inte det säger en modlös Calle. MEN minsann han skakade fram två biljetter till Chania för 1700 st och när han trixat lite till så klarade vi oss med 3090 för oss båda. Vi bara tackar dig!!! Vilket lättnad."

1545 sek per skalle direkt ner till Kreta från Malmö får betraktas som väldigt billigt med tanke på vår dåliga framförhållning!
Så det kan löna sig att tuffa in till Apollos, Fritidsresors och andra charter-kontor!

Calle!

David
2005-06-29, 06:18
En perfekt ö-luffning för en nybörjare är Sporaderna. Bl.a. öarna Skiathos, Skopelos och Alonissos ligger ytterst nära varandra och det går snabbt att förflytta sig mellan dessa.

Förutom att det handlar om fantastiska öar är en annan fördel att Sporaderna är den enda regionen så här långt som har rederiet Hellenics nya Flying Cat-båtar. Känns inte som att man reser när man är ombord på dessa finheter.

Chris
2005-06-30, 23:02
Hej,

Jag skuille råda er att inte stirra er blind på ToR resor utan
istället kolla in vad en enkelbiljett Skandinavien-Santorini (t ex) kostar, eller någon annan större ö som har
flygplats och som trafikeras från Skandinavien. Och den biljetten får ligga som grund för resan. Sedan gå vidare och kolla in vad det finns för enkelbiljetter från t ex Aten och hem, eller någon annan möjlig ö.

Man får räkna med att om flyget går från Stockholm t ex på morgonen - flygtid 3 ½ - 4 tim, väntan på bagage, transfer ner till en hamn (=2 timmar) sedan en båt ut som från
Santorini tar det ca 2 timmar till Naxos. Den första dagen går åt till transfer. Visserligen har man något possitivt att se fram emot så man står väl ut .... värre är när man ska hem!

När man väl är på plats ska man installera sig på rummet. Trötta och hungriga. Oftast en jobbig dag ...
Reser man då på en veckas besök skulle jag inte komma på tanken att "ö-luffa". Två dagar går bara till transfer.

Från Aten finns fler rutter att välja mellan:

De västra cykladerna-rutten börjar med:
Pireus - Kithnos - Serifos - Sifnos - Milos/Kimolos - Folegeandros - Santorini

Centrala cykladen-rutten kan vara:
Pireus - Tinos - Syros - Mykonos - Paros - Naxos - Sikinos - Santorini.

Kruxet är att man inte helt lätt kan åka mellan dessa rutter. Båttrafiken har sina linjer de följer.

Är man på en enveckastripp och huvudön inte ger allt utan
man vill titta runt så kan man ju göra dagsutflykter och "mini-ö-luffa" och på så sätt se om man vill återvända till en speciell ö.

Tinos-Syros-Mykonos ligger nära varandra och har dagliga förbindelser.
Ett annat alternativ kan vara Naxos-Paros-Antiparos som också ligger bra till.
Naxos - småkykladerna är inte helt fel heller.
Nu tycker jag Naxos är tillräckligt för både en och två veckor att besöka.... utan att behöva ta sig till en grannö.

Samos är ett annat exempel som har närhet till Patmos-Lipsi-Fourni-Leros.
Åka ner till Samos och hem från Kos eller Rhodos funkar säkert.

Lycka till i planerandet! För planerandet är halva resan (=urmysigt!)

Chris
:) :) :)