handdator

Visa fullständig version : Stark till oerhord vaxlande vind


Monica P
2007-11-19, 08:53
....och sa plotsligt, vackert vader, klart...

Vilka stormar vi har haft! Massor av Beaufort, batar i hamn, stromavbrott, omkullblasta trad, soptunnor, moppar.
Sen fick vi hagel och regn i kortvarig frenesi. Helt horisontella skurar drog in i dalgangen och slog emot var ytterdorr som har ett 7-8 meters verandatak over! Katterna var helt forvirrade och genomblota,, de fick komma in och lugna sig, detta var hundvader...

Sen, nasta dag: perfekt sommarvader.

Jag hade ett styvt gora att stada bortre stranden i Emborio haromdan. Det tog mig tre timmar (omvaxlat med kaffepaus och fruktpaus och Sudokupaus) att samla ihop allt som stormen vrakt in.

Ryktet gick pa stan att en av fiskodlingarnas kassar hade gatt sonder i stormen och att 5 ton fisk var pa drift. I vanliga fall rynkar kalymnosborna pa nasan at den har odlade fisken, men detta var en alltfor stor frestelse!

Vi drog ivag i sjutiden , och redan da stod ett femtontal personer lite varstans langs stranden med kastspo och annan utrustning. Fler kom vartefter. Min man simmade ivag med sina harpuner och blev borta i sex timmar... Jag vet inte hur mycket de andra fick, men jag rensade fisk hela kvallen sen, det som vi inte skankte bort pa vag hem vill saga. Trettiosju fiskar i halvkilosklassen, tsipuora och lavraki, fler an en kasse hade skadats.

Jag kanner en kille som har jobbat pa fiskeodlingarna och jag ska fraga honom hur det gar till, om nagon ar intresserad.

Idag ar det fullt av lervalling i stan efter regnen, men det ar inget emot hur det ser ut i de andra landsdelarna, speciellt Peleponnesos och nordostra Grekland, dar erosionen efter branderna tagit orovackande fart. Jordmassor driver ner med vattnet. De vattendrag som pa sommaren knappt finns tar nu med sig broar, vagar, bilar, husdjur.

Nu gar jag ivag for att kopa gummistovlar. Mina gamla Tretorn som jag haft i alla ar har tjanat ut...

Gilla & Bert
2007-11-19, 18:00
Det är ju orättvist att grekerna ska ha sån otur med vädret i år. Först eld, sen vatten. Det är ju inte klokt. :eek:

Tänk att du har tretornstövlar. Då kan det vara av en sort som Bert har gjort mönstren till. Han arbetade på Tre Torn i 28 år, tills det lades ner ungefär 1982, tror jag det var. Han arbetade på formverkstan och gjorde formar och mönster till stövlar bland annat. Världen är liten.

Hälsningar Gilla

Monica P
2007-11-21, 09:27
LADES NER!!!! Hur i allsin dar har jag missat detta? Da matte mina stovlar ha varit fran tiden innan, det stammer bra...Och jag som trodde att det var bara utrikes man maste kopa kinesiska varianter utan trabotten och reflexrand och sant...

Hellen
2007-11-21, 10:02
Tretorn stövlar köpte jag senast förra året, de finns fortfarande att få tag i. Det måste varit den svenska tillverkningen som, i likhet med många andra många andra lades ner.
// Helén

Gilla & Bert
2007-11-21, 17:06
Det stämmer Hellen. Det var den svenska tillverkningen, som lades ner. Tre Torn idag är dessutom inte samma företag, som det var då.

Hälsningar Gilla