handdator

Visa fullständig version : Mykonos med barn


Netwolf
2007-11-16, 19:24
Årets resa planerar vi bl a att besöka Mykonos. Vi reser i början på Juni. Själv har jag aldrig varit där, men min fru har besökt ön runt 91-92. Hon tyckte att det var dyrt då, hur är priserna idag? Upplervs ön som dyr, eller är den dyr? Frågan kan tolkas olika beroende på vem som får den. Vi är vana att bo rätt bra, inga halvsjabbiga boenden för oss inte. Därmed inte sagt att vi vill bo på lyxhotell. Enkelt är helt ok, bara det är rent och fräscht.
Ön har uppenbarligen fina stränder, även om vissa stränder har ett annat "klientel" än man är van vid. Någon som har besökt ön med barn(6-åring)? Vad har ni för erfarenheter? Är det mycket störannde nattliv?
Tar gärna emot tips på boenden och även restauranger som är värda ett besök.
Har sökt lite på Kalimera, men det verkar mest vara lite äldre inlägg som finns. Någon som varit där nyligen och kan berätta?
/Netwolf

Marco
2007-11-17, 10:59
Var på Mykonos (3 nätter) i slutet på september i år. Hade också hört att det skulle vara dyrt på ön. Jämfört med dom öarna jag besökte innan på samma resa (Amorgos och Naxos) så var det dyrt. Åt på restaurang två gånger, grekisk sallad plus vatten, och fick betala 10 respektive 11 euro. Den som kostade 11 euro var visserligen den godaste salladen jag ätit, men ändå. Bodde nere vid Platis Gialos på Kamari Hotel som jag hade förbokat på en hotelsida. Tyckte att det var jämförelsevis ett bra pris jag hittade (37 euro/natt med frukostbuffe). Var inne på Kamaris hemsida nyss och såg att samma period nästa år kostar 61 euro/natt. För er som i så fall åker under mellansäsong ligger priset 85 euro/natt. Nattlivet vid Platis gialos upplevde jag inte som störande. Förmodligen är det högre tryck inne i Mykonos stad.
Vad gäller stranden i Platis Gialos så var den inte mycket att ha då den var alldeles fullproppad med solstolar/parasoller. Tog istället badbåten till de andra stränderna på södra delen av ön där det inte var lika fullt med solstolar. Personligen föredrar jag stränder med så lite solstolar som möjligt. Varför jag valde att besöka Mykonos berodde mycket på det billiga flyget till Aten när jag skulle åka hem. Åkte med Aegean Airlines och betalade 32 euro.

/Marco

RUJO
2007-12-29, 18:14
Var inte tveksam till Mykonos. Vi har varit där med hela familjen (9per, varav 3 barn mellan 2 och 7). Bor man vid någon av stränderna är det relativt billigt (dock dyrare än Naxos och Paros), bor man inne i stan är det rätt dyrt. Jag har varit 10ggr på Mykonos och brukar föreslå att man lägger 3-4 nätter där. Att få strosa i stan på kvällen och uppleva nattlivet är ett måste, men minst lika underbart är det att "få se stan" under en rundtur på dagen. Jag brukar inte åka till Mykonos för badens skull (även om de är fina) utan för att uppleva lite av jetsetatmosfären. Badön är för mig Naxos - den har allt.