handdator

Visa fullständig version : Personligheter 1


Monica P
2007-11-14, 13:22
En massa manniskor passerar forbi dig allt eftersom aren gar. Med manga har du beroringspunkter genom jobb, skola, foreningsliv. Magra kommer dig riktigt nara for en tid eller for alltid. Ett fatal betyder riktigt mycket for dig.

Men aven bland de flyktigare bekantskaperna ar det nagra som sitter kvar i minnet battre an de andra. Plotsligt, 50 ar efter ert mote, sager nagon nagot pa dialekt, hor du en melodi, ser du en scen pa TV, och den dar personen ar dar, tydligt intill dig, du minns tonfall, repliker, gester.

Sa mycket vi har lagrat i minnet!

Nagra riktiga personligheter kommer jag ihag fran de forsta aren i Grekland, kanske de ar intressanta for svenska lasare.

Vi bodde i Aten 1967-69. Jag jobbade pa en privatklinik mitt i stan. Som svensk sjukgymnast hade jag gott rykte , sa min chef lat mig ta hand om de knepigaste fallen, dar det inte rackte med massage och kortvag och sant.

Vi hade kliniken full av olika maskiner och apparater och patientkretsen var val differentierad. Men att gora gymnastik och trana olika muskelgrupper var val inte lika vedertaget som i Sverige. Massage var ordet.

En morgon nar jag kom till jobbet satt i vantrummet sex bredaxlade mustaschprydda typer, rakryggade och med armarna i kors i brosthojd. Mitt bland dem satt en aldre stilig herre, tydligen deras far, kladd i den kretensiska stilen med pannband och allt. Far hade bensar och kramper och skulle ha behandling, sonerna var med for att se till att vi gjorde ett bra jobb!

Vi gjorde snabbt iordning ett fot-och-ben-bubbelbad med diverse medikamenter, och efter detta fick jag utfora intensiv fot-och-vad-massage pa herr kretensare, som blev mycket nojd med behandling och saromlaggning.

Han kom varje dag. Antalet eskorterande soner minskade vartefter. Jag kunde inte sa bra grekiska da, och kretensiska mindre anda, men vi forstod varann bra.
Han berattade massor av historier. Som den om da han och andra man under kriget tvangsrekryterades av tyskarna for att bygga flygplats, och holls i lager. Varje natt smog de in i tyskarnas forrad, tog sa mycket mat de kunde och smet hem till sina familjer, smet sen in i lagret igen...

Han hade, forutom pannbandet, svart skjorta , pasiga byxor och hoga stovlar, och om livet ett 3-4 m langt ylleskarp som virades varv pa varv runt gubben. Dar hade han sin tobakspung och slantpung och dar brukade pistolen sitta, men inte nar kan kom till oss. Han luktade starkt av get, men i ovrigt var han en stilig man, hur han hade sett ut i unga dar kunde man latt forestalla sig.

Vid sista besoket sa han att om jag kom till dem pa Kreta skulle jag fa en stor sack med mandel och russin, och raki forstas. Tyvarr blev det aldrig nagon resa dit!

Abi
2007-11-14, 13:45
Tack, det var en trevlig historia att läsa.klapp_klapSärskilt eftersom jag är hemma från jobbet, för tredje dagen i dag p.g.a en ordentlig förkylning.
Jag börjar bli trött på det här nu!:mad:

bye_byeAbi

Annki
2007-11-14, 15:56
Härlig berättelse....som vanligt!
Tack Monica för att du delar med dig av din grekiska vardag till oss genom dina underbara berättelser och reflektioner. Jag blir så glad varje gång jag ser att du skrivit något nytt!

Ann-Kristin bye_bye

Ivi
2007-11-14, 15:56
Härlig historia! Har precis börjat planera Kreta-resan till våren.Tyvärr så ser det väldigt dyrt ut i fall vi vill flyga hemifrån Luleå...inga one way härifrån inte :(

Ivi

Gilla & Bert
2007-11-14, 16:26
Vid sista besoket sa han att om jag kom till dem pa Kreta skulle jag fa en stor sack med mandel och russin, och raki forstas. Tyvarr blev det aldrig nagon resa dit!

Det var väl synd att du inte kom till Kreta. Men, sönerna kanske känner igen dig och ger dig presenterna i alla fall. flabb_flab Skämt åsido. Vi har varit på Kreta tre gånger och funnit ön mycket trevlig.

Hälsningar från ett kallt och blåsigt Helsingborg.

Gilla

NewAnn
2007-11-14, 19:21
Kul att läsa dina "kåserier". Du skriver så bra:)Mvh Ann

kirtor
2007-11-15, 12:21
Du må virkelig fortsette å skrive her. Ser fram til dine innlegg i forumet. Dagen blir en høydare med Kalimera.

monica
2007-11-15, 20:00
jaaa, du är verkligen jätteduktig Monica på att formulera dig.

En annan Monica i Grekland

Hellen
2007-11-15, 22:05
Jag ser också fram emot att få läsa mera, jag läser allt vad du skriver med intresse. Gissar jag rätt att "1:an" du satt i rubiken tyder på att det kommer flera....?
// Helén

Monica P
2007-11-16, 12:02
Jag har ett antal funderingar pa lager. Tyvarr har jag ingen fungerande dator hemma, sa det blir att dra ner pa stan till Neon intrnetcafe. Men ibland glommer jag glasogonen, ibland ar det fullproppat med skolungdomar och ibland har vi ingen el. Sa det kan bli lite sporadiska rapporter. Halsningar fran ett Kalymnos som varje dag forvanar mig med sina kontraster. Monica P