handdator

Visa fullständig version : stadsdelar i Athen


moulipis
2007-11-13, 19:21
har bestämt att fara till athen inom en snar framtid, och har därför kollat runt lite på nätet på hotell.. men vilken stadsdel är bäst att bo i? har funderat på hotell i närheten av plaka eller psirri, vart tycker ni? jag vill bo centralt och gärna nära till folkliv och mysiga barer och nattställen :)

Ivi
2007-11-13, 19:38
I slutet av oktober var vi 8 dagar i Aten. Vi var väldigt nöjda med att bo i Plaka, hotel Adonis, som det står mycket om här på Forumet (Hotel Adonis-tråden). Hotellet låg väldigt lugnt till vid en liten gata med obefintlig trafik, men ändå nära alla sevärdheter vi var intresserade av. Själva hotellet är dock ganska så lyhört, så öronproppar rekommenderas, speciellt om du vill sova ostört under de tidiga morgontimmarna ;)

Vi är inga nattsuddare, men jag har för mig att det finns en hel del trevliga barer (Brettos finns i alla fall bakom knuten :)) och andra nattställen i närheten, men detta kan nog andra kalimeror berätta mer om.

Ivi

Lissi
2007-11-14, 09:49
Jag tycker också att Plaka är förträffligt. Jag har bott både på Adonis och på Acropolis house. LÄGET ÄR SUVERÄNT, men hotellen enkla.
Vi har också bott ett par gånger vid och en bit från Omoniaplatsen men omgivningarna där är inte alls lika mysiga på kvällarna.
Det finns ju rätt många mindre hotell att välja på i Plaka och öronproppar är bra på vilket hotell som helst i Aten då det är rätt lyhört på alla jag bott på.

Brettos är ett "måste" men var allt mysigare innan ägarbytet tycker jag.;)

Lissi

moulipis
2007-11-14, 17:39
tack för era svar!
det blir nog plaka, verkar som det bästa valet :)
men hur långt är det mellan psirri och plaka? kan man gå däremellan?

karinafp
2007-11-14, 17:59
men hur långt är det mellan psirri och plaka? kan man gå däremellan?

Inga problem att gå emellan Plaka och Psirri. Tar kanske 15 minuter, litet beroende på hur ofta ni stannar och tittar in i någon av alla de butiker som ligger längs vägen... :D

Karin
som längtar dit igen!!! :(

eija
2007-11-14, 18:16
Ja, det är lätt att gå mellan Psirri och Plaka, tycker jag som har problem med min rygg!
Jag har bott senast på hotel Tempi som ligger egentligen nära Monastraki vid en gågata (Eolou) och gick varje dag från Plaka till Psirri. Vet inte hurdant det vore att gå på natttiden där. På Plakas gator har jag nog vandrat ensam på 3 tiden när jag kom tillbaka från "min" klubb i Plaka. Då bodde jag på Student&Traveller´s Inn vid Kydathineon. Inga människor, bara hundar och katter, men det var för många år sen!
I dag vet jag inte var jag ville bo, i Plaka eller i Psirri, båda har sina fördelar!

Ha en fin resa!
Eija

Siri A
2007-11-15, 16:44
Länk (http://www.kalimera.nu/oar/fastland/aten_tid.html)

Jag har aldrig varit i Aten. Men för mig är denna förträffliga skildring av Marianne det första altenativet som guidebok om jag ska dit... när det nu blir... :cool: flabb_flab

Lissi
2007-11-15, 16:51
Jag håller med! Den är suveränklapp_klap

Jag använder den gärna var gång i Aten - fast nu börjar jag hitta där själv;)

Lissi

Marianne
2007-11-15, 17:13
Kul att du tycker min skildring verkar användbar, Siri.:)
Det var väldigt roligt att skriva det den gången, minns jag. Men tiden går och egentligen borde det väl uppdateras, men man hinner inte med allt man gärna vill. Ibland tänker jag på hur många som går förgäves till Kotsolis Café på Adrianou, som tyvärr stängdes för några år sedan.:mad: Det var trist.
Men nu har jag ju hittat en annan mycket mysig liten café i Psirri, som Ivi också skrivit om. "Ta Serbetia" på Aishilou 3 vid Pleateia Psirri i Psirri. Hoppas folk hittar dit i stället:D.

...fast nu börjar jag hitta där själv...
Ja Lissi, det är det ingen som är i tvivel om!flabb_flab;) Med minst ett årligt besök i favoritstadenbye_bye.
Vi gläder oss redan till reseberättelsen i februari med ännu fler go'a tips!:)


Och till moulipis kan jag säga att många väljer att bo precis mitt emellan Plaka och Psirri, på Attalos. Googla på namnet så kan du läsa om det hotellet.
Även Adrian och Plaka är hotell som ligger bra, i Plaka, men nära Psirri (5 min. promenad).

Lissi
2007-11-15, 17:22
Moulipis:

Ett tips! Köp veckokort på Metron, det kostade 10 euro i febr 2007. Åk sen några stationer åt något håll och kliv av och strosa runt lite, kliv sen på Metron igen och åk till en annan station där något kul finns att se som ni läst om. Vi är ju lite varma i kläderna så vi åker så långt ut som vår karta räcker, sen promenerar vi inåt centrum med diverse överraskningar på vägen t ex går vi "vilse" ibland och upplever då något som inte var planerat! Aten är en helt underbar promenadstad....och SÅ mycket mer än bara centrum..Fast de första gångerna man är där så räcker centrum SÅ gott!!!!! En sak är i alla fall helt klar: Aten blir ALLTID bra!!:D

Marianne: Du ska väl skriva reseberättelse före??;)

Lissi

Siri A
2007-11-15, 17:23
Ibland tänker jag på hur många som går förgäves till Kotsolis Café på Adrianou, som tyvärr stängdes för några år sedan.:mad: Det var trist..Bra att veta. tack för upplysningen.


Men nu har jag ju hittat en annan mycket mysig liten café i Psirri, som Ivi också skrivit om. "Ta Serbetia" på Aishilou 3 vid Pleateia Psirri i Psirri
Toppen!! klapp_klap

moulipis
2007-11-15, 18:09
tack för era fina tips!
en liten fråga till bara.. vilket är smartast (billigast), att boka flygstol för sig och hotell på egen hand eller åka t.ex. genom ving och få "hela paketet"?

Siri A
2007-11-15, 18:14
Jag rekommenderar Resfeber eller liknande bolag. Annars är det enkelt att åka själv. I de storstäder jag har varit i har det inte varit några problem men det beror förstås på hur resvan man är. Att åka med spec. Ving tror jag inte är särskilt lönsamt. De är rätt dyra i mina ögon. Men jag skulle kolla efter boende tips på forumet först. Det finns minst tusen, och sen googla. Har du tur så finns något hotell med i något charterprog. Om du vill ha det enkelt för dig.

Lycka till!

Admirala
2007-11-15, 20:49
Ett tips! Köp veckokort på Metron, det kostade 10 euro i febr 2007. Åk sen några stationer åt något håll och kliv av och strosa runt lite, kliv sen på Metron igen och åk till en annan station där något kul finns att se som ni läst om.

Kjempebra tips, Lissi!
Vi pleier gjoere det samme, med unntak at vi sjekker litt paa nettet paa forhaand om den bydelen/de bydelene vi skal til, saa vi ikke gaar glipp av noe. Har for eksempel funnet mange bra spisesteder paa den maaten.

Lissi
2007-11-15, 20:55
Jo skulle vi förstås göra! Undersöka lite innan...Vi har bara "chansat" och vi har säkert missat en del...och förstås hittat överraskningar också!
En reflektion vi gjort är att atenare som ser oss i förorterna med karta i handen blir lite konfunderade. Första frågan blir alltid ."Are you looking for Acropolis??" och så ser de så fundersamma ut hur vi kunde komma SÅ fel;)

Lissi

Ivi
2007-11-15, 22:06
En reflektion vi gjort är att atenare som ser oss i förorterna med karta i handen blir lite konfunderade. Första frågan blir alltid ."Are you looking for Acropolis??" och så ser de så fundersamma ut hur vi kunde komma SÅ fel;)

Lissi

flabb_flabflabb_flabflabb_flab

Vi hade fullt upp med Plaka, Monastiraki, Psirri och gatorna kring Omonia under vår höstvecka. Men vi ser verkligen fram emot att bekanta oss även med de andra stadsdelarna, och då ska veckokortet till metron användas flitigt. Lasse grämer sig fortfarande över missen av besöket i Gazi. Han tyckte nämligen att en stadsdel med det namnet skulle bara besökas! :D

Ivi

eija
2007-11-16, 15:57
Hej!
Jag ville för ett par år sen bekanta mig med Gazi. Tyvärr hade jag då så lite tid att jag bara tittade på det nya kulturcentrum med fina graffiter och konstverk. Dom ordnade där just kvällens friluftskoncert och allt såg intressant ut. Stället är ju byggt på ett gammalt fabriksområde och ligger bredvid Kerameikos kyrka och kyrkogård vid Ermou om jag minns rätt.
Tyvärr hade jag ingen kamera med mig!

Eija

Frappe
2007-11-16, 20:35
Det är ju det som är så mysigt med Athen alla delar, Athen är ju inte bara Plaka med omnejd!
Mina favorit områden vintertid är Kiffissia, Xalandri, Pagrati och Agia Paraskevi 4 delar som är SÅ LEVANDE kvällstid!

Camilla

spagetti
2007-12-28, 21:10
Hej där, Plaka och Psirri, där jag har mitt kontor, är väl besökta områden för skandinaver och det mer eller mindra kryllar av hotell. Psirri är vid denna tiden, november-februari fullt på helgnätterna och det är inte bäst att bo precis inne i Psirri för det finns egentligen inget hotell där heller.

På gatan Athinas finns en del hotell men jag rekommenderar att ni bor på Adonis eller andra hotell i Plaka. Visst finns det andra områden som Viktoria och Patissia och med gamla tåget, ELEKTRIKO, tar det bara ett par stationer. sista tåget hem går då från piraeus ca 00.00 och är i Monastiraki 20 minuter efter...

Plaka är nog det ni söker

Michael

maji
2007-12-28, 21:36
Åker till Aten i morgon bitti för första gången. Skall bo på Jason Inn som ligger på Assomaton street. Är flitig öluffare och älskar det goda genuina grekiska köket och den härliga musiken (rembetika) som tyvärr är svår att finna i övärlden. Vore tacksam för "sistaminuten" tips på bra matställen och musikställen i närheten av hotellet och vad att göra på nyårsafton.//maji

ramses
2007-12-29, 00:08
Att det inte skulle finnas hotell i Psirri förstår jag inte, har själv bott mitt i. en enkel sökning ger många träffar.