handdator

Visa fullständig version : Någon uppdatering av Parga???


bon
2007-11-10, 13:06
Ofta är jag inne och kollar om någon har skrivit något om Parga, men icke, senaste inlägget var i september.

Gossen och jag åkte inte på någon Parga-resa i år så jag har inget att skriva om. snyft_drop

Ni som har varit där i sommar kan ni inte berätta om det fanns några nytt och/eller någon förändring eller "bara" skriva om er pargaresa.

birgitta
som funderar på att starta en ap-grupp (anonyma pargaresenärer) :)

parga
2007-11-13, 12:47
Hej Birgitta!

Jag är ju oxå Pargatokig, saknar också något nytt om Parga. Jag kan ju bidra själv, för jag hade ju turen att få besöka Parga i juni. Jag vet inte vad jag ska skriva om! Har du förslag, så skulle jag bli glad. Bara så jag har något att komma igång med. Jag skulle gärna gå med i din ap-grupp!!:)

Hälsningar,
Jenny (Parga)

Eva L
2007-11-13, 15:46
Du kan väl berätta om allt som eventuellt är nytt, lite om dina favoritställen, mat, stränder, båtar natur etc.

Eva

Pucca
2008-01-27, 13:49
Var der i fjor i august, og stortrivdes!! Nå vet jo ikke jeg hva som var nytt ettersom jeg ikke har vært der før, men når det gjelder mat så fikk vi tre stamsteder (etter litt prøving og feiling).
- Eden, en liten restaurant med himmelsk italiensk mat. Masse sjømat, risotto og pasta. Ligger på den bittelille plassen til høyre, i det du starter å gå fra sentrum og opp mot borgen.
- Oscar, den beste på havnepromenaden, syntes vi. Italiensk pizzeria og spaghetteria.
- Og så er det en taverna som jeg absolutt ikke klarer å huske navnet på... Den ligger oppe i sentrum, like ved taxi-stasjonen. Går du oppover i byen, så ligger den på venstre hånd like før krysset der taxi-stasjonen, apotek, kirke osv ligger. Uansett, de hadde fantastisk god, gresk mat. Anbefaler kleftikoen og moussakaen der. Himmelsk!

Pucca
2008-01-28, 13:59
Var der i fjor i august, og stortrivdes!! Nå vet jo ikke jeg hva som var nytt ettersom jeg ikke har vært der før, men når det gjelder mat så fikk vi tre stamsteder (etter litt prøving og feiling).
- Eden, en liten restaurant med himmelsk italiensk mat. Masse sjømat, risotto og pasta. Ligger på den bittelille plassen til høyre, i det du starter å gå fra sentrum og opp mot borgen.
- Oscar, den beste på havnepromenaden, syntes vi. Italiensk pizzeria og spaghetteria.
- Og så er det en taverna som jeg absolutt ikke klarer å huske navnet på... Den ligger oppe i sentrum, like ved taxi-stasjonen. Går du oppover i byen, så ligger den på venstre hånd like før krysset der taxi-stasjonen, apotek, kirke osv ligger. Uansett, de hadde fantastisk god, gresk mat. Anbefaler kleftikoen og moussakaen der. Himmelsk! TAKA TAKA MAM heter tavernaen ved taxi-holdeplassen. Kom plutselig på navnet likevel...

Eva L
2008-01-28, 14:16
Taka Taka Nam är den Thailändsk?

Ouzerian Meetings hade underbart god mat som tilltugg till drycken. Hade önskat en riktig taverna med lika god mat som det som serverades på deras assietter. Dokus och Varka var också bra matställen. Nu är det här tre år sedan så mycket kan ha hänt på matfronten.:) Åt också gott på strandtavernorna som höll hög klass speciellt den vid Sarakiniko som hade en underbar utsikt över havet.

Eva

Pucca
2008-01-28, 18:24
Taka Taka Nam är den Thailändsk?

Taka taka mam er gresk taverna. Her spiste vi den beste greske maten under oppholdet! Anbefaler særlig moussakaen og kleftikoen flabb_flab

bon
2008-02-24, 15:56
Går du oppover i byen, så ligger den på venstre hånd like før krysset der taxi-stasjonen, apotek, kirke osv ligger.

Nu är min norska inte som den borde vara, menar du en taverna till vänster INNAN taxi stationen? Om det är så så har jag sett att folk äter där men jag har alltid tänkt att läget är så turistfälligt så maten kan knappast vara prisvärd.

Men om man går över korsningen så gillar jag frappén på kafénion till höger och det brukar var OK att sitta där en stund innan man går och lägger sig för det brukar alltid vara lite liv och rörelse som utsikt.

bon

Pucca
2008-02-25, 11:21
Nu är min norska inte som den borde vara, menar du en taverna till vänster INNAN taxi stationen? Om det är så så har jag sett att folk äter där men jag har alltid tänkt att läget är så turistfälligt så maten kan knappast vara prisvärd.


Ja, det er den jeg mener! Den er altså verdt et forsøk, og jeg syntes den hadde mye bedre mat enn de greske vi forsøkte langs havnepromenaden.

Eva L
2008-02-25, 11:30
Namnet på stället är då inte grekiskt.

Eva

Kalimera
2008-02-25, 15:27
Namnet på stället är då inte grekiskt.Taka Taka Mam är inte så ovanligt faktiskt, det betyder typ "fast food", tror att det är ett namn som användes förr. Här är en bild på ett Taka Taka Mam i Arkassa på Karpathos:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/55.jpg

Eva L
2008-02-25, 15:44
Tänk det har jag aldrig sett trots nästan årligt resande till Grekland sedan 1979. Beror kanske på att jag nästan aldrig besöker fast food ställen. Håller mig hellre till slow food. Taka taka står väl för när något ska gå fort men vad mam betyder vet jag inte.

Eva

Kalimera
2008-02-25, 15:53
Beror kanske på att jag nästan aldrig besöker fast food ställen. Håller mig hellre till slow food. EvaJag tror inte att det behöver vara fast food idag, många gånger är det bara ett namn som hänger kvar.

Zanét
2008-02-26, 15:29
Har inte taka taka mam turkiskt ursprung?

//Zanét bye_bye

lejdy_di
2008-03-07, 20:47
Har inte taka taka mam turkiskt ursprung?

Jo jag tror det. Mycket av den grekiska maten är ursprungligen från Turkiet.

Hälsningar / Diana, Parga

Eva L
2008-03-07, 21:38
Jo jag tror det. Mycket av den grekiska maten är ursprungligen från Turkiet.

Hälsningar / Diana, Parga

Det kan diskuteras. Visst finns infuenserna från den gamla ockupationsmakten men även andra strömmningar har påverkat den grekiska maten och vad kommer först egentligen? Tänk om Grekland påverkat Turkiet mer än det omvända.;)

Eva

lejdy_di
2008-03-23, 23:23
Det kan diskuteras. vad kommer först egentligen? Tänk om Grekland påverkat Turkiet mer än det omvända.


Sant som du skrev Eva. Vad som kom från vilket land är osäkert, med tanke på att det var så länge sen. Men å andra sidan har mycket av den grekiska maten turkiska namn. Ordet "Meze" tex, som betyder ungefär plockmat eller smårätter, är turkiskt. "Baklava" är även det turkiskt. Men i och med att Grekland och Turkiet var mer enat förut så kom de säkert på recept tillsammans fastän det fick turkiska namn.

/Diana