handdator

Visa fullständig version : Snart fototävling!


inkfish
2007-11-09, 19:59
Nån mer än jag som bläddrar febrilt bland sina bilder för att hitta några tävlingsbidrag?

I år blir det sannerligen inte lätt. Tänk att motiv som är så fantastiska i sökaren kan se så platta ut när man väl tryckt avsnyft_drop

Men jag tänker skicka in ändå för det är så kul att se sina egna bilder bland alla andras:D

För en gångs skull har jag en bild som jag tycker är rolig, nu när den kategorin är borttagenflabb_flab. Nån som vet var det här är?

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1000740_redigerad.jpg

Lissi
2007-11-09, 21:10
I år blir det sannerligen inte lätt. Tänk att motiv som är så fantastiska i sökaren kan se så platta ut när man väl tryckt avsnyft_drop

PRECIS SÅ KÄNNS DET!!!!
Efter Janne och Camillas alla fantastiska bilder på bloggen så TÖRS man väl inte skicka in nåt:o...men det gör man ju ändå!

Lissi - intet är som väntans tider

Riitta
2007-11-09, 21:32
Håller med Lissi:)Jannes och Camillas bilder skulle kunna ta alla 10 första platserna:)
Det blir väl som vanligt att man skickar in sina bilder fast man inte har några sådär jättebra i år heller:o
Speciellt kategorin glädje vet jag inte om jag har någon som platsar:o
Svårt ämne. Skrattande människor finns det ju gott om,men det skall ju vara äkta känsla med också, så man blir glad av och se bildenAng_elx

Men det skall bli kul och se alla bilderna i allafall:)

Riittabye_bye

kari
2007-11-09, 22:35
Det er virkelig vanskelig å velge, men s å moro å være med at det er verdt jobben :)
J e g synes et stort format yter bilder mer "rettferdighet" og skulle ønske Janne kunne presentere bidragene i "Message Board" ( 640 / 480) i år, eller i alle fall større enn tidligere år!
Hva synes dere andre?
:) Kari

Marianne
2007-11-09, 22:51
Det var ett bra förslag, Kari.klapp_klap
Lite större storlek på bilderna i fototävlingen skulle ge bilderna mer rättvisa. Hoppas det är möjligt.:)
Men det blir svårt att hitta bilder, får kanske leta bland lite äldre bilder också:confused:.

ricky
2007-11-10, 00:42
Ja, och jag har snarare en uppmaning än ett tips till Janne!!!

Ge ut en fotobok med mycket bilder och ganska lite text!( inte för mycket, ooch inte för lite text heller)

Jag sponsrar mer än gärna (bara jag får vara delaktig i intäkterna)!!!

Det står jag för fast det har blivit mycket öl o jäger ikväll:)

ricky
2007-11-10, 00:52
....Sen bland alla fina bilderna i boken så ska det varvas med några smarriga recept plus en del härliga anekdoter !!!

rvh
2007-11-10, 09:44
Det er virkelig vanskelig å velge, men s å moro å være med at det er verdt jobben :)
J e g synes et stort format yter bilder mer "rettferdighet" og skulle ønske Janne kunne presentere bidragene i "Message Board" ( 640 / 480) i år, eller i alle fall større enn tidligere år!
Hva synes dere andre?
:) Kari
Hej Kari!

Jag håller med! En bra bild gör sig inte rättvisa i litet format.

/Robban i Malmö

Eva L
2007-11-10, 10:59
Fast det går ju inte riktigt att jämföra de som kanske delvis ska leva på sina bilder och vi andra som är rena amatörer. Visst det finns amatörer som är fantastiska fotografer och många självlärda som med tiden blir riktigt bra men jag hoppas att även de som fotar kanske bara några gånger per år vill skicka in sina bilder. Själv försöker jag numera fota annat än semesterbilder och nära och kära men oftast ligger kameran och samlar damm. Tycker det är roligt att se foton från närmiljön även den som inte alltid är så tilltalande som en ful byggkran eller så. Annars är barnbarnet favoritmotivet just nu.

Eva

PO
2007-11-10, 12:46
Ja man har en del att lära..

Kolla dessa (http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2007/10/13/how-were-these-amazing-photographs-even-possible.aspx) naturbilder!

//PO
-ödmjuk som omväxling! :D

Hasse
2007-11-10, 12:59
Nån mer än jag som bläddrar febrilt bland sina bilder för att hitta några tävlingsbidrag?




Jag har för länge sedan letat klart bland mina :D


Hasse :cool::p

inkfish
2007-11-10, 13:14
Efter Janne och Camillas alla fantastiska bilder på bloggen så TÖRS man väl inte skicka in nåt


Exakt! Bilder som Janne använder i vilket enkelt sammanhang som helst hade vunnit varenda klass i tävlingen:o

På Amorgos i september hade jag likadan kamera som hans. Inte sällan såg vi dessutom samma motiv och langade upp kamerorna samtidigt. Och sen ser jag resultatet på bloggen och jämför med mina egna bilder från samma tillfälle...snyft_drop

Större bildstorlek vore kanon! Det finns bilder som jag ratat under åren för att de inte gör sig i litet format. Men jag gissar att det är en kapacitetsfråga, fototävlingen är enormt utrymmeskrävande redan i det format bilderna haft hittills.

kari
2007-11-10, 13:47
Exakt! Bilder som Janne använder i vilket enkelt sammanhang som helst hade vunnit varenda klass i tävlingen:o

Större bildstorlek vore kanon! Det finns bilder som jag ratat under åren för att de inte gör sig i litet format. Men jag gissar att det är en kapacitetsfråga, fototävlingen är enormt utrymmeskrävande redan i det format bilderna haft hittills.
Jannes bilder er i en klasse for seg selv klapp_klap

Når det gjelder størrelsen på bildene "spør jeg som jeg har vett til" :rolleyes:
selv om jeg jo forstår at det har med kapasitet å gjøre :)

Hvordan er det om man presenterer bildene mindre, men klikkbare til stor størrelse? - krever det like mye plass?

Siden det bruker å være så mange bidrag i hver kategori, kunne det kanskje være et alternativ å legge ut
e n kategori av gangen :confused:
Neste kategori kunne legges ut når resultatet av avstemmingen på første kategori var klar, da ligger jo kun "10 på Topp" ute i den kategorien.

Jeg ser også en annen fordel om det blir slik. Det ville bli (litt) lettere å velge ut hvilket bilde man vil stemme/røsta på, når man kan konsentrere seg om e n kategori av gangen.

:) Kari

kari
2007-11-10, 13:50
Ja man har en del att lära..
Kolla dessa (http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2007/10/13/how-were-these-amazing-photographs-even-possible.aspx) naturbilder!
//PO
-ödmjuk som omväxling! :D

Jeg foretrekker d i n e naturbilder, PO klapp_klap
- disse var litt f o r fantastiske for meg.
bye_byeKari

kari
2007-11-10, 13:55
Annars är barnbarnet favoritmotivet just nu.
Eva
Gratulerer, Eva :D - bedre fotomotiv finnes ikke ;)
:D Kari

kari
2007-11-10, 13:57
några sådär jättebra i år heller:o
Speciellt kategorin glädje vet jag inte om jag har någon som platsar:o
Svårt ämne. Riittabye_bye
Enig, Riitta, jeg hadde ikke trodd at den kategorien skulle være s å vanskelig :) Kari

Riitta
2007-11-10, 14:18
En kategori i taget tycker jag också låter bra:)
Lättare och komma ihåg bilderna och lättare med röstningen också,tror jag:rolleyes:

Riittabye_bye

Janérik
2007-11-10, 14:24
Jag tror också att en kategori i taget vore bra. Jag har aldrig orkat engagera mej så mycket i tävlingsbilderna så jag skulle kunna tänka ut vilken jag skulle rösta på men det kanske jag skulle lyckas med om det vore lite färre bilder att titta på.

Mvh Janérik

inkfish
2007-11-10, 14:33
Just Glädje var den kategori jag hade lättast att hitta en bild till. De övriga var värre.

Vad gäller att publicera en kategori i taget - mitt minne är grumligt men jag har för mig att Janne sagt att han tänker göra så i år. Nån som känner igen det?

Riitta
2007-11-10, 14:35
Nej,men minnet är inte längre vad det har varit:oAng_elx

Riittabye_bye

Elisabet
2007-11-10, 14:37
Nån som känner igen det?Nej, men det är ett bra förslag. Det var alldeles för många bilder förra året. Jag har redan flera gånger tänkt att i år kommer man nog inte orka att ens titta igenom alla..

kari
2007-11-10, 14:40
Nån som känner igen det?
Jeg har ikke fått med meg det i tilfelle :confused:
- men jeg tror Lissi har foreslått det for en tid siden :)

Lissi
2007-11-10, 15:10
Vad gäller att publicera en kategori i taget - mitt minne är grumligt men jag har för mig att Janne sagt att han tänker göra så i år. Nån som känner igen det?

Jo vi diskuterade fototävlingen efter den förra omgången och då önskade jag mfl att det skulle vara EN kategori i taget och Janne sa nog då att han funderat på det till i år...

Annars är ju ett annat lite radikalare förslag att man bara får välja EN kategori att delta i..... För att välja bland hundratals bidrag i 3 parallella klasser är helt omöjligt och dessutom inte rättvist mot de tävlande. Så någon ändring måste nog göras i år på ena eller andra sättet.

Lissi

Marianne
2007-11-10, 15:19
Många bra förslag här! Hoppas Janne läser;).

Att välja EN kategori som man deltar i tycker jag också är ett bra förslag att begränsa mängden bilder - och så hellre lite större storlek på bilderna då, om det låter sig göra.

Och publicering av en kategori i taget tycker jag också låter som att man hinner engagera sig bättre!klapp_klap

Ivi
2007-11-10, 16:25
Bra förslag, alla! klapp_klap Framför allt har det varit svårt att se skogen för träna förut.
Tänker delta i någon kategori i alla fall, även om pallplatser är vigda för andra, har jag en känsla av Ang_elx Men hur var det nu igen: "Viktigast är ej att vinna, utan deltaga!" Fruktansvärt förnumstigt, egentligen...

Ivi

Hasse
2007-11-10, 16:29
"Viktigast är ej att vinna, utan deltaga!" Fruktansvärt förnumstigt, egentligen...
Ivi



Flera gånger tidigare har jag varit så korkat stolt över mina egna bilder att jag naturligtvis trott på en hög placering. Men med tiden har jag gått över till att tycka att jag har någonting att visa med mina alster. Om jag med dem får en placering med mitt namn publicerat så kommer det att överträffa alla mina vildaste förväntningar.


Hasse :cool:

Elisabet
2007-11-10, 16:35
Men hur var det nu igen: "Viktigast är ej att vinna, utan deltaga!" Det viktigaste är inte att vinna, utan att vinna STORT!

Peter
2007-11-10, 17:22
"Viktigast är ej att vinna, utan deltaga!"Ivi

Fel! Det viktiga är inte att vinna. Det viktiga är att vinna på ett sådant sätt att det förnedrar motståndarna... :D :eek:

Peter Ang_elx Ang_elx Ang_elx

PO
2007-11-10, 18:25
Fel! Det viktiga är inte att vinna. Det viktiga är att vinna på ett sådant sätt att det förnedrar motståndarna... :D :eek:

Peter Ang_elx Ang_elx Ang_elx

Årets ordspråk! :D:D:D:D:D

//PO

xenos
2007-11-10, 20:15
Kolla naturbilder!

Grymmast var gjusen så målmedveten!

ödmjuk som omväxling!

Äsch, försök ínte vara trist!

Lefteris

xenos
2007-11-10, 20:17
Och, när börjar jakten?

Lefteris

PO
2007-11-10, 20:44
Äsch, försök ínte vara trist!

Lefteris

Förlåt, Du har rätt, jag är bäst.

//PO :)

inkfish
2007-11-10, 22:48
Annars är ju ett annat lite radikalare förslag att man bara får välja EN kategori att delta i.....

Neej, det hoppas jag inte:o... En stor del av nöjet är ju att gå igenom sina bilder och se om några bilder passar i de olika kategorierna - som vi dessutom själva fick rösta fram i årklapp_klap

Att bara få delta med en enda bild skulle jag tycka blev för tråkigt.

Kalimera
2007-11-27, 11:46
Inom kort lägger jag ut information om fototävlingen. Den borde egentligen redan har startat, men jag har av olika skäl inte kunnat göra det.

Några nyheter i år är att bilderna får ett större format, att vi kör en kategori i taget (alla bilder skickas ändå in samtidigt) och att bilderna får vara beskurna.

Så snart jag gått igenom alla mejl ska jag sätta igång med tävlingen.

Lissi
2007-11-27, 13:13
Så bra med en kategori i taget! Men OJ efter alla fantastiska bilder vi sett från er resa så har man inte mycket att komma med;)

Lissi - som nog ändå tänker försöka!:D