handdator

Visa fullständig version : Photobucket


xenos
2007-11-07, 20:12
Nu har jag kommit dithän att jag skaffat mig ett konto(?) på Photbucket. Jag har tom lagt upp fem "Sub Albums", (mappar?). Ett uraval av bilder från Ikaria, Kreta, Samos, Peleponessos och Aten. Det blev ett bra urval tycker jag själv.
Skickligt mailade jag länken till min andra, (tredje?) epostadress jag hanterar. Jag tror det gick bra, kunde gå in och imponeras av bildernas bredd...

Jag säger tro för att under respektive bild ser det så här ungefär:
Email & IM
Direct Link
HTML Tag
IMG Code

alltså man kan välja olika alternativ.
Varför ska någon annan, i princip, kunna redigera eller använda bilderna?
Eller går det inte, varför ser då ut som det gör?

Är det någon som har ett svar på detta är jag tacksam för ett klarläggande!
Lefteris
bildredaktören...

PO
2007-11-07, 21:12
Så fort Du lägger ut bilder någonstans öppet på nätet kan de laddas ner/stjälas/länkas till, av vem som helst. Redigera innehållet i albumen kan dock bara Du göra.

Photobucket är gjort för att det skall vara så enkelt som möjligt att dela med sig/länka till bilder. De olika varianterna är beroende på var/hur Du vill använda bilden, om Du kikar så ser sökvägarna lite olika ut.

//PO

xenos
2007-11-08, 06:23
Stort tack PO!

Så fort Du lägger ut bilder någonstans öppet på nätet kan de laddas ner/stjälas/länkas till, av vem som helst.

Jaa, visste egentligen detta.

De olika varianterna är beroende på var/hur Du vill använda bilden, om Du kikar så ser sökvägarna lite olika ut.
Förstår inte vad de olika sökvägarna består i...

Fortsätter med en fråga: Om jag skickar en länk till mina bilder med epost till utvalda personer, befinner de sig på "nätet" då?

Lefteris
ständigt okunnig

Janérik
2007-11-08, 08:22
Förstår inte vad de olika sökvägarna består i...

Nu använder jag inte Photobucket men jag antar att deras server anpassar bilderna till vad de ska användas till, de förminskar alltså bilderna. Testa att gå till de olika länkarna så ser du säkert vad som händer.

Fortsätter med en fråga: Om jag skickar en länk till mina bilder med epost till utvalda personer, befinner de sig på "nätet" då?

Lefteris
ständigt okunnig

Då du skickar en länk till bilden så klickar mottagaren på länken och går till den sida på nätet där bilden finns.

Mvh Janérik

PO
2007-11-08, 10:54
Som Janérik säger så pekar de två första sökvägarna på olika stora kopior av bilden, i ett mail kanske Du bara vill skicka en liten "thumbnail" för att hålla ner storleken på mailet.

De två sista är lita annorlunda;
HTML-tag är färdig "kod" att klistra in för den som vill infoga bilden på en egensnickrad websida.
IMG Code kan kopieras och klistras in direkt här i forumet, det blir samma resultat som om Du klickar på "infoga-bild-ikonen" och klistrar in "direkt link"

Dubbelklicka på IMG code så kopieras den, gå hit och klistra in, klart!



//PO

xenos
2007-11-08, 11:16
Dubbelklicka på IMG code så kopieras den, gå hit och klistra in, klart!

Klart och fint, tack!
Lefteris