handdator

Visa fullständig version : Kriminellt på Kreta


Netwolf
2007-11-07, 15:23
Läste detta på expressen:
http://www.expressen.se/nyheter/1.915866/svenskarnas-turistparadis-skakas-av-desperados

Känns konstigt att något sådant kan inträffa i trygghetens Grekland och då speciellt på Kreta.

aake
2007-11-07, 16:05
Jag vill nog ha mer kött på benen än det som skandalblaskan Expresen levererat.

aake

Wardakis
2007-11-07, 16:29
Det händer otäcka saker på Kreta också, liksom på dom flesta andra ställen i världen. Det var en massaker i Finland idag.
Gunilla

Elisabet
2007-11-07, 17:10
Det gör du rätt i aake, man ska vara kritisk till allt man läser inte minst i kvällspressen.
Just denna händelse rapporteras på flera ställen, bland annat här (http://www.ana.gr/anaweb/user/showplain?maindoc=5859783&maindocimg=5859111&service=100) där situationen beskrivs utförligare. Hur seriös ANA är vet jag inget om.

Men förvånad är jag inte. Det händer lika mycket i Grekland som i alla andra länder. Som turist märker man det sällan, men det betyder ju inte att det inte finns.

xenos
2007-11-07, 19:42
Jösses, trodde inte jag skulle behöva försvara Expressen.
Den här gången har uttryckt sig milt; följ länken:

http://www.ana.gr/anaweb/user/showplain?maindoc=5859783&maindocimg=5859111&service=100

Lefteris

91kg
2007-11-08, 08:18
Läste detta på expressen:
http://www.expressen.se/nyheter/1.915866/svenskarnas-turistparadis-skakas-av-desperados

Känns konstigt att något sådant kan inträffa i trygghetens Grekland och då speciellt på Kreta.

Ja när man får läsa sånt här så vaknar man till och blir varse att det sker även där.

Faktum är att över hela Grekland så har droger blivit ett stort växande problem.

Jag talade med en polis i Paleochora som menade att de problem de hade där var just droger och att de uppsyn på 5-6 personer(langare/säljare) och för utom droger så var det rätt lugnt och var visst likadant i stort sett över hela Grekland enligt honom.

Man kan ju undra varför de inte är mer på hugget än de är för poliser som tar det lugnt i varje fall på Kreta är ingen ovanlig syn.



Mvh!

Kalimera
2007-11-08, 09:47
Händelsen har varit ganska stor här nere de senaste dagarna. Mycket blabla på teve. Tydligen har det var en del strul tidigare i samma by. 2003 sköts en ung man ihjäl av polisen. År 2000 strejkade lärarna för att eleverna hade skjutvapen med sig till skolan. Det finns en hel del vapen på Kreta. Något vi fick erfara skarpt när vi var på "bränna-raki-fest" för två veckor sedan.

Netwolf
2007-11-08, 10:29
Jag talade med en polis i Paleochora som menade att de problem de hade där var just droger och att de uppsyn på 5-6 personer(langare/säljare)
Tänker på när vi var i Paleochora i somras. Då blev vi vittne från vår balkong, till ett riktigt otäckt tumult när en bil prejade en annan och de båda förarna flög ihop, så att både skjortor och annat rök. En hade en yxa i handen och den andres flickvän (?), stod och skrek något på grekiska. Det var dock mest knuffar och skrik och till slut ringde flickvännen efter polisen som kom och haffade den prejats. Vid det laget hade hela hotellets gäster samlats på sina balkonger.
Undra om detta var något från det gänget du nämner, fast de kanske inte ringer polisen vid sina uppgörelser...

Eva L
2007-11-08, 11:12
Redan för ett antal år sköts det vilt på Rock café i Rethymnon och jag är innerligt glad att dottern som då arbetade på Kreta inte var där den kvällen.

Ett diskotek utanför samma stad fick npågot år tidigare besök av k-pistbeväpnade män vilket ledde till stora rubriker i lokaltidningarna det året.

Grekland har som så många andra länder problem med kriminalitet och droger. Vapentätt är det också speciellt på Kreta.

Eva

litentuva
2008-02-13, 18:53
Redan under mitt första år på Kreta,95, var det vendeta och dödsskjutning i Rethymno. Är inte förvånad över att det finns en maffiakultur på ön. Kreta är väl greklands svar på Cicilien, kan lätt bli så när man får sköta sig själv på en ö långt från fastlandet...

litentuva
2008-02-13, 18:56
Just händelsen på Rockcafé syftade jag på, som Eva nämner. Jobbade också i stan då och minns att familjen till han som sköt fick fly till amerika i rädsla för represalier...

Argyris
2008-02-13, 20:33
Några kommentarer:

Vendetta finns kvar på Kreta men brukar inte drabba turister. Hoftast förekommande i små byar en bit bort. Men det är INGET problem = skall inte förstoras upp.
Brotsligheten: Pga av fler och fler turister & folk som flyttar till Kreta / Grekland hittar även brotsligheten dit. Det har varit 3 mord dom senaste 2 år väster om Chania där det finns många engelskmän. Alla inblandade har haft en anknytning till offren och det vara bara engelskmän som mördades.

Jag har en god vän som är advokat i Chania och hon berättade detta. Men hon sa också att droger är ett växande problem = brottsligheten förknippat med detta.

Jag känner mig fortfarande lugnare att åka till Kreta än att gå ut på stan i Helsingborg. Där är finns det skjutglada personer....

/Nico

Monica P
2008-02-14, 08:45
Under en par manader har det varit dagliga rapporter i media om den numera fasttagna maffian i Rethymnonomradet... Sista veckan har inte ett ord blivit sagt i de tidningar jag laser. Media har ett intresse for skandaler, vad som hander sen ar mindre intressant. En stor mangd odlingar av kannabis och fynd av andra droger samt vapen, stulna bilar och MC, bankpersonal och politiker inblandade genom tystnad eller direkta penningtransaktioner. Men nu sitter busarna inne och vi vantar pa att andra skandaler ska avslojas, helst med lite sex ocksa.

Ivi
2008-02-14, 16:05
Men nu sitter busarna inne och vi vantar pa att andra skandaler ska avslojas, helst med lite sex ocksa.

Ungefär som i Sverige, Finland osv. alltså Ang_elx

Ivi

litentuva
2008-02-14, 19:00
Kreta är alltid Kreta, busar eller inte!
Är helt övertygad om att ingen turist behöver oroa sig för någon växande kriminalitet på ön, busarna har nog med att jaga varandra!
Vad vet man egentligen om någon plats på jorden ; Stockholm, Aten, New York, Rethymno, och vad som försigår under ytan...Ororar man sig inte för att bli påkörd av en bil behöver man nog inte heller oroa sig för maffiakulturen på Kreta.

Ha det!

litentuva
2008-02-14, 19:00
Kreta är alltid Kreta, busar eller inte!
Är helt övertygad om att ingen turist behöver oroa sig för någon växande kriminalitet på ön, busarna har nog med att jaga varandra!
Och vad vet man egentligen om någon plats på jorden ; Stockholm, Aten, New York, Rethymno, och vad som försigår under ytan...Ororar man sig inte för att bli påkörd av en bil behöver man nog inte heller oroa sig för maffiakulturen på Kreta.

Ha det!bye_byebye_bye