handdator

Visa fullständig version : En myte er død...


Admirala
2007-11-07, 10:47
- Er det alltid snø i Norge, spør han, og står så høy og bred han er oppå kjøkkenbenken min.
- Nei da, sier jeg, - der hvor jeg bor snør det ofte bare en gang eller to i løpet av vinteren, og det forsvinner etter noen dager. Bare helt i nord har de mye snø, men kun om vinteren.
- Norge er et magisk land, sier han, og skjærer hull i toppen av det ene overskapet. -Jeg har sett bilder.

Han er her for å montere vifte over komfyren. Snart er alt i orden med leiligheten min, må bare kjøpe endel møbler. ”Dra til Ikea”, sier alle. Så det skal jeg, når finske nafplioboer Minna klarer å få lånt en bil, skal vi dra sammen på shopping.

Overtakelsen av leiligheten har gått usedvanlig smertefritt. Bygningen er helt ny, og egentlig ikke innflyttingsklar før nå, 1. november. Men jeg hadde kontraktsfestet innflytting 1. oktober, takket være min smarte advokat Vlasis, så alle jobbet som helter for at den skulle stå klar til da. Her er ikke egentlig innlagt strøm, men jeg har fått låne strømmen til bygningsarbeiderne, og alt unntatt komfyren virker. I morgen får den også strøm. De stakkars flyttefolkene måtte bære alle møblene mine opp tre etasjer, for heisen virker ikke. Attpåtil i stupmørke, for den kvelden de gjorde jobben var det nemlig ennå ikke montert lamper i trappegangen. Doen lakk som et lite Niagara, men etter en telefon kom to koselige rørleggere og fikset det. I samme slengen monterte og avbalanserte de vaskemaskinen uten at jeg måtte betale en euro. Sengen ble levert to timer etter jeg kjøpte den, og jeg fikk en matchende stumtjener på kjøpet. Alle malingsflekkene på flisene ble fjernet av en stakkars pike som lå fire timer på knærne og skrubbet, uten at det heller kostet meg noe. Spesialservice, fikk jeg høre. Utbyggeren og eiendomsmegleren kontakter meg jevnlig for å høre om alt er i orden, og hvis ikke må jeg bare gi beskjed.

- Jeg kan koble til komfyren din, mens jeg likevel er her, sier elektrikeren, og klatrer ned fra kjøkkenbenken.
- Tusen takk, sier jeg.

Og alle skrekkhistoriene om boligkjøp, håndverkere og sendrektighet i Hellas er gjort til skamme. Bank i bordet. Hva de andre syv eierne, som fremdeles ikke har kunnet flytte inn, sier, vet jeg imidlertid ikke.


http://i146.photobucket.com/albums/r242/Admirala/DSCN0368.jpg

Vasken til ”hun norske”, tydelig merket, skrevet med albansk sleng. Alle har lagt seg i selen for at utlendingen skulle få det bra.

Wardakis
2007-11-07, 10:53
Grattis till lägenheten, hoppas du kommer att trivas där!
Gunilla

Gilla & Bert
2007-11-07, 11:05
Hej Admirala.

Trevligt att få läsa din blogg igen. Jag går in på Kalimera varje dag och har saknatt att det inte har hänt något på länge. Det är så trevligt att få läsa om Grekland. Jag missade resan till Kos i höstas, då jag bröt foten, men vi tänker resa till Rhodos i vår.

Hälsningar Gilla (Jag heter egentligen Gunilla jag också.)