handdator

Visa fullständig version : Amorgos eller Naxos för barnfamilj?


isse
2007-11-06, 20:11
Hej!
Vi är en familj bestående av 2 vuxna och en treårig grabb som redan börjar flukta på sommarens Greklandsäventyr. Blev eld och lågor när jag såg att Amorgos kommit med i charterkatalogen, men boendet på Lakki Village verkar inte så charmigt...???

Nu till frågan, skall man istället satsa på Plaka beach på Naxos (boende Harmony) för familjen? Eller ytterligare något hett tips?!:cool: Naxos blir dessutom bra mycket billigare...

Tacksam för alla tips!!!
klapp_klap

Eva L
2007-11-07, 07:18
Båda öarna är bra val och om ni struntar i charterpaketet får ni betydligt fler boenden att välja bland och antagligen en billigare resa också. I Cykladerna är möjligheten att välja boende på plats mycket gott om ni inte reser i högsäsong. I princip lika bekvämt och tryggt som att ta en paketresa. Väljer ni att resa med Blue Starbåtarna från Santorini till Naxos får ni också en säker och komfortabel båtfärd.

Eva

Homeros
2007-11-07, 08:43
Naxos är det mest kompletta resmålet när man reser med barn.
det är en ö som kan tillfredsställa alla åldrar.
Här finns fantastiska stränder, en mysig stad med gamla gränder, bra restauranger (som även är billigare här än på många andra öar), fina butiker, en mysig hamnpromenad m.m. m.m... Det finns även mycket gott om boendemöjligheter, både i Naxos stad och utanför.
Res hit, ni kommer inte att bli besvikna.

_B-anana

Siri A
2007-11-07, 16:49
NAXOS!! Bästa ön helt enkelt.

Har iof. inte varit på Amorgos.

Fixa boende själv!

inkfish
2007-11-07, 18:14
Isse - Naxos har engagerade fans här på Kalimera, ta med det i beräkningen när du läser svaren;)

Om du beskriver lite mer detaljerat vad ni brukar gilla i Grekland så tror jag det blir lättare att råda er:). Naxos och Amorgos har ganska olika karaktär.

Eva L
2007-11-07, 22:54
En treåring kräver väl inte så stora vyer och knappast något stadsliv så det handlar kanske mer om hur ni föräldrar vill ha det. Gissar att ni vill bo vid en bra strand och det finns då flera alternativ på Naxos. Personligen skulle jag inte välja Naxos stad med en treåring. Egiali på Amorgos är också ett bra alternativ med en fin sandstrand. Som inkfish skrev är det bra om ni preciserar er lite med att berätta om vilka förväntningar ni har och vad ni gillar.

Eva

Hellen
2007-11-08, 11:36
Reser man med en treåring, så kan det ju ibland finnas anledning att inte vilja ha allt för långt mellan boende och stranden, störst variation av stränder nära boendet får ni på Naxos.
Själv skulle jag inte välja Naxos stad med småbarn framförallt inte i högsäsong, då är det ett myller av människor där.

Egentligen tycker jag varken Naxos eller Amorgos de bästa badöarna för icke simkunniga, det blir djupt ganska snabbt.

// Helén

Homeros
2007-11-08, 14:39
Stadsstranden Agios Georgios på Naxos är ju väldigt långgrund. Biten som ligger närmast Naxos stad är ju även ordentligt vind/vågskyddad. Detta är en riktigt bra barnstrand.
Även Ag. Prokopios är ju ganska bra för barn. Först ute vid Agia Anna blir det snabbare djupt.

Cecilia
2007-11-08, 14:57
Jag älskar Amorgos och rekommenderar ön för alla som inte har varit där. Men för en barnfamij tror jag ändå att Naxos passar bättre. Många fina långgrunda sandstränder till skillnad från Amorgos, där det egentligen bara finns en riktigt bra sandstrand - i Egiali. På Amorgos är det framför allt klippbaden (Agia Anna, Mouros) som är fantastiska.

Så när barnen har blivit större måste ni definitivt åka till Amorgos! :)

Klick
2007-11-12, 08:56
Hej!
Jag har varit på Naxos... Bodde i byn Agios Prokopios som ligger myyyycket nära byn Agia Anna. Stränderna där är långgrunda som kanske lämpar sig bra till småbarn. Lycka till med vad ni än väljer!!!

jonasw
2007-11-20, 10:44
Jag minns att trafiken var något vi tog hänsyn till när barnen var små . Var det mycket trafik runt hotellet och stranden? Vägar mellan strand och hotell etc.
Om man tycker att sånt är viktigt måste jag rekommendera Egiali på Amorgos. Snubblar man ut från resturangen på Lakki landar man mjukt på stranden. Inga bilar och en långrund vindskyddad strand. Såna ställen är det mer ont om på Naxos. De kanske finns, men på det ställen vi bott (Agios Prokopios och Agia Anna) är det oftast en väg mellan hotell och stränder.
Jonas

mattias
2007-11-21, 12:21
Hej Isse!

Vilken ö du ska välja beror lite på vad du är ute efter. Naxos är en större ö med lite billigare priser men väldigt turistanpassat och inte så genuint grekiskt. Amorgos är lite dyrare men mysigare, lugnare och mer grekiskt atmosfär och är min klara favorit bland det två.

/Mattias