handdator

Visa fullständig version : Ö-luffa med barn i maj/juni 2008


NinaE
2007-11-05, 11:01
Hej!
Vi är en familj som har tänkt ö-luffa med våra barn 2 och 4 år i maj/juni (2 veckor). Planerar att utgå från Santorini och ev. besöka Naxos och Koufonissi. Lite frågor som jag hoppas få svar på...
1. Vad kan man räkna med för väder/temperatur på havet?
2. Finns det bilbarnstolar att få när man hyr bil?
3. Tips på boende i Thira, Santorini?

Har ni andra synpunkter eller tips får ni gärna dela med er. Jag har ö-luffat själv men det var utan barn och snart 10 år sedan ( oj, vad tiden går)!

Tacksam för svar.

Suz
2007-11-05, 14:21
Hej,

Vi har luffat med vår dotter sedan hon var 3 år.Första året Santorini, Naxos, Antiparos +Gergouopoli (Kreta). När hon var 4 besökte vi Almyrida(Kreta), Sifnos, Paros och Santorini. Förra året luffade vi med bil på Kreta. I år planerar vi en ny luff i maj/juni. Öarna är inte riktigt bestämda, men det lutar mot småcykladerna + Amorgos.

Det har aldrig varit några problem, utan ett utmärkt sätt att resa med barn eftersom de inte hinner tröttna. Öarna ni nämner är toppen för barn.

För att besvara dina frågor:
1. Vad kan man räkna med för väder/temperatur på havet?

Förra året i början av juni så var badtemperaturen runt 20 och det var som en svensk varm sommar på dagarna. Kvällarna kan dock vara kyliga så ta med koftor el liknande. Vi hade några dagar som var regniga, men enligt grekerna var detta ovanligt.
2. Finns det bilbarnstolar att få när man hyr bil?

De flesta uthyrningsfirmor har barnstolar. Dock av varierande storlek/kvalitet. Ett tips kan vara att ta med sittdyna till fyraåringen. Vi har aldrig behövt betala extra för barnstol.

3. Tips på boende i Thira, Santorini?
Har aldrig bott uppr i Fira på santorini och är väl tveksam hur bra det passar med två småttingar. Det är ofta en hysterisk stämning och dyrt (Dock vackert...)

Vi har istället bott vid badorterna Kamari och Perissa. Vi föredrar Perissa, där vi bott på HoneyMoon Beach hotell. Ett underbart litet familjärt ställe. Rekommenderas av Janne här på kalimera. Paris (ägaren) brukar hämta och skjutsa. På Honeymoon finns en fin hjärtformad pool, och jättefina nybyggda lägenheter. Sen är det inga problem att göra utflykter till Fira och andra ställen.

Hör av dig om ni vill ha mer tips!

Hälsningar

Suz

Siri A
2007-11-05, 18:30
Som suz säger är det toppen väder i juni, nästan för varmt för min del...:o

Naxos är underbart. Ni tänker helt rätt.

Jag har skrivit några rader under "Naxos 2008". Lusläs forumet det finns massor med bra info. Även på bloggen finns det jätte fina bilder från bl.a. Naxos och Koufonissi.

Titta här (http://www.bloggamera.se/2007/09/17/iraklia-schinoussa-och-koufonissi/) och här (http://www.bloggamera.se/2007/09/04/en-gyllene-kvartett-pa-naxos/).