handdator

Visa fullständig version : Aten, vi längtar tillbaka!


Ivi
2007-10-30, 18:34
Kom hem natten mot måndag från en 8-dagars resa till Aten. Vi hade det sååå bra! T.o.m. mina ryggbesvär lättade ordentligt under förra veckan _B-anana Kanske borde man flytta till Grekland flabb_flab

Här kommer MYCKET + och lite -

* Vädret var perfekt för långa promenader i storstan, 20-25 grader på dagarna, 15-20 grader på kvällarna, oftast soligt/halvklart.

* Boendet i hotell Adonis passade oss perfekt (mer om detta i ett inlägg under Adonis-tråden).

* Vi mötte många trevliga, hjälpsamma atenare. Så här sent på hösten var det inte så många turister i stan, så kanske orkade de bjuda lite extra på sig själva.

* Självklart åt vi gott och Mythos och retsina smakade som de skulle.
Ett extra tack till Marianne och Jens! Vi hade stor glädje av tipsen på trevliga tavernor och caféer ni hade skrivit om i reseberättelsen. Athinaikon i Omonia blev även vår favorit. Vi provade flera olika smårätter där och ALLT var jättegott!

* Det finns så otroligt mycket att se och uppleva i Aten! Vi tyckte ändå att vi hann med mycket utan att stressa, men det känns också bra att ha mycket kvar att upptäcka. För återbesök blir det garanterat, gärna i kombination med Peloponnesos.

*Minus då? Alla dessa stackars tiggare och gatuförsäljare jagade av polisen var jobbigt att se. Även allt klotter på fina, gamla hus och i de charmiga gränderna i Anafiotika var ledsamt att skåda, men detta är väl storstadsfenomen hur som helst :(

Ivi

Lisbeth K
2007-10-30, 18:38
Vad underbart att det blev en lyckad resa för er!flabb_flab
Det är ni verkligen värda!!!
Och tack för att ni delar med er av era upplevelser/erfarenheterbye_bye
Lisbeth & co

Riitta
2007-10-30, 18:53
Härlig läsning Ivi:DSå bra att det blev bättre med ryggen också:)
Gissa vem som längtar till Aten:o
Samma favorittaverna ocksåklapp_klap

Riittabye_bye

Siri A
2007-10-30, 19:08
Vad härligt ni varkar ha haft det!!

Välkomna hem!!

Lissi
2007-10-30, 19:58
Ja Ivi....tänk allt klotter chockade oss också när vi var i Aten i somras....vad har hänt?
...men visst är Aten mysigt!
Nu längtar vi till 7 dagar i februari..- 1 eller 2 dgr i Nafplion.

Lissi

Marianne
2007-10-30, 20:44
Vad roligt, Ivi, att ni hade en lyckad resa till Aten. Och att ni har lust att göra om det. Ni har haft tur med vädret också, och då är det extra mysigt att sticka iväg från höstrusket.
Athinaïkon ja, mums, det vattnas i munnen när jag tänker på alla de läckra smårätterna man kan välja mellan.
Vår nästa resa går till Aten - och då lär vi också äta en lunch eller två på Themistokleos nr. 2._B-anana

PS till Ivi. Det blev ingen glass i våras, hann inte över sundet, men förra lördagen köpte jag Smögensås för hela vinstenflabb_flabflabb_flabflabb_flab. Tjohej Ivi, tack för att du bjuder på såsen till våra nästa 12 fiskmiddagar!;)bye_bye

Ivi
2007-10-31, 17:13
PS till Ivi. Det blev ingen glass i våras, hann inte över sundet, men förra lördagen köpte jag Smögensås för hela vinstenflabb_flabflabb_flabflabb_flab. Tjohej Ivi, tack för att du bjuder på såsen till våra nästa 12 fiskmiddagar!;)bye_bye

Vad kul att vinsten resulterade i kulinariska njutningar hur som helst! :D

Glass, ja! När ni (och alla andra Aten-besökare) ska till Aten nästa gång så MÅSTE ni besöka en glassbar i Psirri vid Taki-gatan nr 21. "Paghåtåmania" (?) tror jag att stället heter. (Mina kunskaper i grekiska är fortfarande bristfälliga, men jag försökte tyda namnet ;)) De hade 30 olika smaker, och de 5 olika vi testade smakade himmelskt allihopa :p

Ivi

Nostalgia
2007-10-31, 17:58
Ivi,

Glassbarens namn blir på svenska "glassmani". Vilket bra namn! Jag älskar glass och Aten också för den delen. :) Den staden är ständigt i mina tankar.

Ivi
2007-11-01, 13:52
Eftersom "mania" på slutet var lätt att översätta gissade vi också att namnet måste betyda "glassmani" flabb_flab Passade perfekt som namn på stället! Vi träffade en ung tjej på ett café i närheten av Omonia-torget. Hon fick höra att speciellt undertecknad går totalt i spinn inför grekiska bakverk och glass :p Då tipsade hon oss om detta ställe. Alldeles i samma kvarter i Psirri, vid Aischylou-gatan nr 3, finns för övrigt Serbetia (tack för tipset igen Marianne), ett café som är ett himmelrike för alla kakmonster!
Tur att vi promenerade så mycket dagligen. Annars skulle nog allt fikande visat sig på vågen ;)

Ivi

Marianne
2007-11-01, 14:13
Alldeles i samma kvarter i Psirri, vid Aischylou-gatan nr 3, finns för övrigt Serbetia, ett café som är ett himmelrike för alla kakmonster!
Ja du Ivi, Serbetia har också blivit en favorit, som vi bara måste besöka varje gång vi är i Aten.
Minst en gång!
Inte bara kakorna är extra goda, men även kaffet - och ett glas ouzo om det passar;). Ett pyttelitet ställe, med massor av atmosfär!
Förra året köpte jag med mig en hel kakask med julkakor därifrån.:D Mums så läckra de var!
Efter Koutsolis på Adrianou 112 tyvärr blev tvungna att stänga för några år sedan, har Serbetia blivit en ny favorit.
Ett annat ställe vi också ofta hamnar, det är på Idria i Plaka. Härlig stämning, ett större ställe, sitter gärna ute med värmelampa mitt i vintern.
Vi ska titta efter Pagotómania på Taki 21 nästa gång vi kommer till Psirri. Undrar om de har öppet om vintern också?

Visst kan man längta till Aten!

Lissi
2007-11-01, 20:43
Visst kan man längta till Aten!


STÄNDIGT OCH JÄMT!!!!

..och nästa nyår MÅSTE vi vara där...minns den underbara nyårshelgen 2005-06 då vi satt 6 Kalimeravänner från 3 länder i Plaka kl 01 på nyårsnatten ute med Aten under våra fötter och drack en ouzo!:)

Så först en februarivecka i Aten...sen sommarluff och sen Aten över nyår....tur man har drömmar!!!

Lissi

lina
2007-11-11, 00:54
Oj.... det glass-stället är verkligen min favorit!!! var i athen i helgen, bara tre dagar, men hann med fyra glassar där! det är så underbart! det enda negativa är alla som försöker pracka på en massa saker utanför...har liksom inte hjärta att säga nej, men blir fruktansvärt irriterad! IAF har under det senaste året hunnit pröva alla glassorter (även om det varierar en del..) och alla är fantastiska!
dessutom verkar det vara ödesbestämt att jag alltid ska äta glass där, för så fort jag är i Psiri så hamnar jag där...vet faktiskt inte hur det går till!

Frappe
2007-11-11, 19:16
Psiri är en stadsdel jag faktiskt inte riktigt tycker om... kan inte sätta fingret på just varför? Möjligtvis kan det ha med att göra för x antal år sedan var denna del mest känd för sina bordeller etc.... Men jag ska ge det en chans till ialla fall bara för att söka upp denna glassbar..._B-anana

Camilla

eija
2007-11-11, 20:12
Jag TROR nog, att Psirri har tvättat sitt ansikte totalt under dessa sista år.Kanske på natttiden är det annorlunda? Många klubbar, också mycket fina och några som såg ganska spännande och "obestämda" ut, såg jag där på kvällen, när jag vandrade omkring. Jag ville absolut göra närmare bekantskap med denna stadsdel. Hoppas att jag ska få ett sånt tillfälle i april/mai.

Eija

Ivi
2007-11-12, 16:09
Psirri upplevde vi som både och... Runt Platea Iroon finns det många trevliga tavernor och caféer, men bara en stenkast därifrån är det inte lika trevligt. Vi såg bl.a. ett gäng sprutnarkomaner, som tog sina sprutor helt öppet på trottoaren den eftermiddagen, då vi var på väg till café Serbetia. Det kändes inte så väldigt lockande att promenera till Psirri på kvällarna efter detta :(

Ivi

kari
2007-11-12, 21:19
...minns den underbara nyårshelgen 2005-06 då vi satt 6 Kalimeravänner från 3 länder i Plaka kl 01 på nyårsnatten ute med Aten under våra fötter och drack en ouzo!:)
Lissi
:D - det v a r virkelig spesielt, Lissi! - spesielt hyggelig og :D bye_byeKari