handdator

Visa fullständig version : Barcelona i maj!


ramses
2007-10-29, 13:17
Nu har vi bestämt och även bokat resa till Barcelona i mitten av maj. Har aldrig varit där. Ska bo på Aparthotel Atenea Calabria. Är det nån som har bra tips, vi är två vuxna och en sjuttonårig dotter. Under våra 6 dagar vill vi ju både slappa och uppleva. Är det nån som känner till hotellet?:cool::)

CarinaN
2007-11-01, 11:28
Barcelona är en underbar stad! Perfekt att resa dit i maj, då ni kan utforska staden med dess sevärdheter och även passa på att njuta av lite strandliv på den fina sandstranden.
Besök Sagrada familia, häftigt med ett pågående katedralbygge i modern tid. Besök också det häftiga bostadshuset La Pedrea, som liksom Sagrada Familia är Gaudis verk. Parc Guell är en park som är trevlig att besöka. Därifrån har man en fantastisk utsikt över hela staden. I gamla stan är det mysigt att strosa omkring, där finns små mysiga torg, kyrkor och vackra byggnader. Att sitta på torget Placa Reial och titta på folklivet är trevligt, liksom en promenad längs las Ramblas.
Vi hade ett budgetboende med bra lägge intill las Ramblas, Pension Dali.

Det är enkelt och billigt att ta sig runt med både tunnelbana och buss i Barcelona.

Carina

ramses
2007-12-15, 20:59
Tack för ditt svar. Kanske inte är så många kalimeror som har erfarenhet av Barcelona. Nu i mörkaste december är det skönt att kunna tänka framåt och kolla in info. om Barcelona för maj och att ha bokat en vecka till Kreta (Paleochora) i september. Under sommaren som kommer får vi vara på hemmaplan. bye_bye

CarinaN
2007-12-15, 21:40
Nu i mörkaste december är det skönt att kunna tänka framåt

Ja, visst är det härligt att ha resor att se fram emot! Vi ser fram emot vår lilla tripp till Sardinien på februarilovet. Kanske ett märkligt resmål den årstiden, men vi hoppas på att få lite försmak av våren vid Medelhavet i alla fall. Sen åker vi till Paris i början av maj...
Grekland har vi inte bokat ännu, vet inte riktigt hur det blir den här sommaren. Fixar man en sommar utan Grekland månntro?!

Carinabye_bye

ramses
2007-12-15, 22:27
Det undrar jag med, Carina. Får testa nu i sommar, med vetskapen att det i alla fall blir en liten skvätt i september.;)

Marianne
2007-12-15, 23:25
Ja, visst är det härligt att ha resor att se fram emot!.... ....Fixar man en sommar utan Grekland månntro?!
Det är inte dumt att se fram emot resor till Grekland, det är helt säkert, men visst går det bra att hoppa över en sommar - specielt om man kommer iväg på en höstresa.

I år har vi bara varit iväg en enda vecka - och det var i början av oktober.flabb_flab Inte undra på att vi NJÖT!

Men vi njöt nu sommaren här hemma också även om många pratar om regn...:confused:

Nyfiken på Barcelona också, berätta gärna sedan, Ramses!

Lissi
2007-12-16, 13:30
Jag var i Barcelona våren 2004 och hade jättefina dagar. I maj kan man bada på stranden som ligger så centralt. Vi bodde nära Familia Sagrada när vi var där och hade s a s promenadavstånd till centrum. Jag instämmer med CarinaN:s tips. Hamnområdet är jättefint med alla fantastiska segelbåtar. Hela området upprustades ju till OS 92(?)...Ta linbanan upp till höjderna ovanför hamnområdet och se gärna området med OS-byn. Fotbollsstadion Camp Nou är också väl värt ett besök! Områdena vid sidan om Las Ramblas rekommenderas. Med en karta, guidebok,bra skor och nyfikenhet att vandra runt så har ni underbara dagar framför er!

Lissi

Frappe
2007-12-29, 20:57
Vi hade ett budgetboende med bra lägge intill las Ramblas, Pension Dali.
Carina


Vad kostade detta boende, har sökt på nätet men får inte fram några priser.
Sitter och "planerar" en maj resa då dottern blir 18 år. Tänkte åka iväg med henne ett par dagar på en shopping och lite turistande och sol resa. Bara hon och jag!! :) Och just Maj finns ju helt sjukt billiga resor med Sterling till bla Barcelona! Så nu letar jag hotell.... blev nyfiken på detta pensionatet. Vill bo centralt men vill lägga pengarna på shopping inte övernattning....

Camilla

CarinaN
2007-12-30, 23:34
Frappe: Jag gick in på pension Dalis hemsida, men det verkar vara något fel på deras bokningssystem. Vilka datum jag än försökte boka för att få fram pris så gick det inte. Vi bodde där i april 2006. Minns inte exakt vad vi betalade, mellan 45 och 50 euro för ett dubbelrum tror jag det var. Då hade vi endast handfat på rummet och ingen frukost. Det fanns flera duschar och toaletter ute i korridorerna, så man behövde aldrig köa. Väldigt spartanskt ställe, men det var rent på rummet och personalen var trevlig. Läget var helt perfekt!!!!

pawik
2007-12-31, 17:25
Hej!

Har varit i B 2 ggr. Det är en underbar stad värd många besök. Där finns allt!

Förra gången ordnade jag flygresan själv via nätet.
Big Travel (Frölunda Torg i mitt fall) ordnade ett helt OK hotellpaket OCH biljetter till Barcelona - Real Betis där vi fick se Henke Larsson springa stackars Betis försvar sönder och samman.
Vi bodde på Gutenberg nära Ramblas. Ett helt OK boende. Centralt och tyst.

Big Travel finns ju också i Stockholm. Vi betalade 5730 för fyra personer och tre övernattningar (inklusive frukost) i februari. Vi fick betala ca 1000 extra pp för fotbollsbiljetter. Värt varenda krona. Hör med B T om du vill slippa lite trassel med hotellbokningar. Om du vill söka själv sök på Gutenberg Barcelona.

Lycka till och skriv gärna hur det går!

/pawik

Frappe
2008-01-01, 15:00
Tack Carina och Pawik, skall kollas, vill ju som sagt bo Centralt.

Tack Camilla