handdator

Visa fullständig version : Karavolous


Monica P
2007-10-25, 10:01
Vid forsta regnet pa hosten upptrader ett fenomen har pa Kalymnos, och sakert pa andra hall ocksa: alla manniskor traskar upp pa bergen och plockar sniglar, jag menar snackor, for fullt. Det gar val att jamfora med svenskarnas kantarellplockande forstas...min grannfru som knappt kan ga med sina onda ben, nog var hon upp pa berget bakom huset och kom ner igen med en kasse full. Pa natterna ser man ficklampor som sakta ror sig over sluttningarna.

Man kan fuska och stalla upp en massa kappar som sniglarna kryper upp pa, sa gor min andra grannfru.

Sen ska snigelsnackorna matas med mjol nan dag, tvattas och torkas och jag vet inte vad, sen kokas dom och ats med valbehag.

Jag har inte blivit sa grekifierad att jag klarar detta, lyckligtvis vill inte min man ha dem heller.

Regnet har fler konsekvenser: det har redan blivit gront pa marken och de slokande buskarna har fatt en friskare farg, detta efter tva dagar.

Till er som laser vara bloggar vill jag skicka en varm halsning: nej, inte har vi trottnat, det finns massor att beratta...tror att det galler for alla, men vi har ett omstandigt liv att leva...som pensionar har man alldeles valdigt mycket att gora...hur bar man sig at forr med jobb och barn och snoskottning och allt det dar...bye_bye

Gilla & Bert
2007-10-25, 17:24
Tack för ditt trevliga inlägg. Jo, sniglar är jättegott, om man tillagar dem med vitlökssmör.

Det där att pensionärer inte har tid till så mycket, måste jag hålla med dig om. Aldrig har man haft så mycket för sig som efter pensioneringen.

Men jag har tid just nu. Därför för åtta veckor sen bröt jag min vänstra fot och har hoppat gipsad i sex. Nu kan jag gå med kryckor. Men det är inte så lätt att komma ut och se sig omkring. Vår resa till Kos, som skulle varat i tre veckor gick om intet. Jag har bloggat om det på www.reseguiden.se/minsida/gullsing (http://www.reseguiden.se/minsida/gullsing) om du är intresserad.

Hälsningar Gilla

inkfish
2007-10-25, 17:27
Sen ska snigelsnackorna matas med mjol nan dag, tvattas och torkas och jag vet inte vad, sen kokas dom och ats med valbehag.


Det var väl en snäll omskrivning för "tömma tarmsystemet";). De ska bajsa ur sig under nåt dygn, har jag fått lära mig. Och det låter klokt för de sniglar jag varit med om att plocka i Grekland levde på terrasserade sluttningar fulla av åsneskit, fy tusan:(

Det var INTE lätt att äta dem.:(

Marie & Thore Marmin
2007-10-25, 17:42
:eek: Jag säger bara Usch!