handdator

Visa fullständig version : Å undervise i engelsk i Athen?


Ingvild
2007-10-23, 10:56
Jeg vurderer å flytte til Athen høsten 2008 for å kunne være nærmere kjæresten min, men jeg må innrømme at jeg er litt mismodig med tanke på jobbutsikter. Mye av min identitet er knyttet til arbeid og utdannelse. Jeg blir 40 år i januar og føler at jeg er litt for gammel til å ta en jobb på café bare for at vi skal kunne være sammen. Kanskje ville jeg ikke engang fått en slik jobb, for jeg har jo ingen erfaring:).

Jeg er utdannet lærer med norsk hovedfag og engelsk mellomfag (master). For tiden jobber jeg i Sverige, men engasjementet mitt avsluttes i vår, så da står i utgangspunktet alle muligheter åpne. Men jeg er redd.

Tror dere det er mulig å få stilling som engelsklærer i Athen selv om man ikke har engelsk som morsmål? Vet dere hvilke skoler man kan kontakte? Jeg vil helst ikke reise på lykke og fromme, men prøve å ordne noe på forhånd.

Det hadde vært flott om noen ville dele sine erfaringer med meg. Takk for alle interessante innlegg om dagligliv i Hellas. Det er spennende lesning.

Nostalgia
2007-10-23, 17:16
Hej,

Privatskolor med kvällsundervisning är en relativt stor business i Grekland. I en storstad som Aten är ju förstås antalet sådana jobb ännu fler.
Har du en master i engelska tror jag att det räcker utmärkt. Min väninna har grekiska som modersmål men har arbetat som språklärare i Aten.

Lycka till

Ingvild
2007-10-24, 10:42
Har du en master i engelska tror jag att det räcker utmärkt.

Takk for oppmuntringen, Nostalgia. Jeg har dessverre master i norsk og 30 vekttall i engelsk (tilsvarer 60 svenske studiepoeng, tror jeg).

Mange er så modige og kaster seg ut i det ukjente. Jeg blir imponert.

Eirini
2007-10-31, 18:30
Jag kan tyvärr bara säga att det är jättesvårt att få jobb här i Grekland speciellt med tanke på din ålder. 40 år är gammalt i Grekland och jag talar av egen erfarenhet. Helst vill man ha engelsklärare som har engelska som sitt modersmål men jag vet de som har fått jobb genom att ljuga och säga att de har en förälder i England eller Amerika. Det som ger jobb här är kontakter och har man inga kontakter är det jättesvårt och ibland omöjligt. Man ska nog ha tur och dessutom ett jättestort kontaktnät. Men du kan ju alltid prova och se om lyckan infinner sej!

bye_bye

Admirala
2007-11-02, 08:52
Jeg kjenner en finsk dame ikke langt unna din alder som er engelsklaerer her i Nafplio. Hun maatte ta diplomer i gresk og engelsk for aa bli godkjent. Uten ganske gode greskkunnskaper gaar det ikke. Det finnes gratis greskkurs aa ta mange steder i Hellas, og helt sikkert i Athen, men det tar, tror jeg, halvannet aar med kveldsundervisning to ggr i uken for aa kunne ta eksamenen. Du kan sikkert gaa opp til eksamen uten aa ta den spesille utdanningen ogsaa, om du kan laere gresk paa annet vis.
Mange engelsklaerere er godt voksne damer, saa det er kanskje ikke noe problem.
For oevrig skal jeg begynne paa slikt greskkurs selv. Foerst skulle det starte i september, saa oktober og naa kanskje ikke foer i januar... :eek:

Ingvild
2007-11-20, 15:27
Nei, det er aldri lett å komme til et fremmed land med utenlandsk utdanning og utenlandske eksamenspapirer. Det har sikkert mange erfart i Norge og Sverige også.

Men det er spennende å lære seg et nytt språk. Jeg studerer gresk nå. Kanskje blir det i første rekke hjernetrim og til feriebruk. Det er ikke så galt det heller. Gammel føler jeg meg allikevel ikke!;)