handdator

Visa fullständig version : REGN!


Monica P
2007-10-23, 09:08
klapp_klapREGN!klapp_klap Som vi har vantat, vaxterna hade resignerat, fikonkaktusen hangde mer oronen som en san dar vadurkanin. Senast det regnade fick vi en massa rod sand fran Sahara, sa att hela stan blev rodbrun. Vattenmagasinen gick at att spola verandor och bilar.

Men nu har det regnat i tva natter och stan blanker nytvattad. Inte nagot diskret duggregn precis, det askade oavbrutet i timmar och regnet drev in fran havet i vertikala draperier, mycket effektfullt. Det var varmt, sa jag stod lange pa verandan och njot av anblicken.

I morse var luften ren och skon. Allt vatten har absorberats av jord och berg. Vi vill ha mer, mycket mer, garna i sana har rejala askvader sa att man kan sitta inne och ha det skont med sin tekopp, redo med stearinljus och tandare ifall strommen skulle ga. Mina gamla Tretorngummistovlar har tjanat ut men jag slanger dem inte, trotjanare ska man ta vara pa.

Det ar val sa lagom mysigt i de brandharjade omradena, sot och aska och skrap och jord rinner ner fran bergen och staller till det for de redan hart drabbade invanarna.

Men regn maste vi ha, vatten, vatten, det som jag tog for sjalvklart i Sverige, det ar dyrbart och nodvandigt, var radda om vattnet!

monica
2007-10-23, 09:14
Ja, visst är det underbart.

Jag bara njuter av de kraftiga skyfallen, mysigt inne blir det oxå med ljusen man kan tända. Jag säger som du Monica, regn regn mera regn.
Enda nackdelen är att gubben inte kan jobba när det regnar, det blir för halt att lägga takpannor då. Men ändå skönt att få några dagar ledigt.

Monica

Eva L
2007-10-23, 10:51
Underbart att ni äntligen fått regn. Vid besök till tropiska länder med nästan dagliga regnskurar har jag alltid tänkt att vad underbart vackert och frodigt Grekland skulle vara om det regnade en timme varje dag.

Eva

Gilla & Bert
2007-10-23, 22:37
Hej Monica

Jag brukar läsa dina och de andras bloggar med glädje. Därför är det så roligt att se nya inlägg. Det verkar som om nästan ingen orkar skriva igen. Jag hoppas att alla skriver nya bloggar, så jag kan njuta mer.

Gilla

Agda
2007-10-24, 14:11
Det verkar som om nästan ingen orkar skriva igen. Jag hoppas att alla skriver nya bloggar, så jag kan njuta mer.
Gilla

Denna sommar verkar ha tagit musten ur oss alla "bloggskrivare"! Kanske får vi orken tillbaka nu när regnet äntligen kommit!

Riitta
2007-10-24, 14:15
Kan tänka mig att ni njuter av regnet nu efter all torkan och värmen:o:)
Vi har haft fint höstväder länge. Inte nästan något regn alls. Allt kom väl ner i somras:o

Riittabye_bye