handdator

Visa fullständig version : Gudmor


Mimo
2007-10-23, 08:48
Jag är väldigt glad. Min kompis(grekinna som flyttade tillbaka) som bor på fastlandet, nära gränsen till FYROM är gravid och ska föda vid årsskiftet. Hon ska få en liten son som är nummer två. Jag har fått äran att bli gudmor till barnet. Dopet kommer att anpassas efter min semester någon gång i sommar. Spännande.... jag kan se en bild framför mig , att prästen döper mig innan han döper barnet som i filmen Mitt stora feta grekiska bröllop....

Som jag har förstått så ska man stå för en del av kostnaderna vid dop. Köpa ett kors samt kläder till barnet mm. Det gäller att spara lite pengar för det. Men vad gör det när äran är så stor.

monica
2007-10-23, 09:09
Grattis

Det är en stor ära att vara gudmor i Grekland, du vet väl att du oxå måste säga efter prästen i kyrkan på grekiska. Jag var senast på dop i fredags, alltid lika gulligt att se barnen uppklädda som små bakelser, speciellt flickkläderna.

Lycka till
Monica

Monica P
2007-10-23, 09:13
Sen galler det att komma ihag barnets fodelsedagar framover...och barnet ska tilltala dig med "koumbara", inte namnet.

monica
2007-10-23, 09:18
Sen galler det att komma ihag barnets fodelsedagar framover...och barnet ska tilltala dig med "koumbara", inte namnet.



Och att inte glömma namnsdagen som är jätteviktig.
Påsken är oxå viktig då barnet får nya kläder av Koumbara och ett ljus att ha när man går till kyrkan på påsken. Nu bor ju du i Sverige så det hålls nog inte så hårt på det då.

Monica

Joanna
2007-10-23, 14:17
Sen galler det att komma ihag barnets fodelsedagar framover...och barnet ska tilltala dig med "koumbara", inte namnet.

Visst säger man väl 'nouna' och 'nounos' till sin gudmor och gudfar. Koumbara säger föräldrarna till gudföräldrarna, inte sant?

Zanét
2007-10-23, 15:25
Visst säger man väl 'nouna' och 'nounos' till sin gudmor och gudfar. Koumbara säger föräldrarna till gudföräldrarna, inte sant?
Så gör/säger vi också och även inom vänners resp familjer. Koumbara/koumbaros används även för den som är bröllopsvittne.

/Zanét bye_bye

Mimo
2007-10-24, 09:04
Jo jag vet att man måste hålla reda på namnsdagar och födelsedagar. Jag får skriva upp det i kalendern så missar jag inte barnets dagar Ang_elx