Logga in

Visa fullständig version : Paris vid nyår...

Lisbeth K
2007-10-18, 10:45
Planerings/bokningstadie :)
Sitter och ska klicka på "bokningskanppen" för en vistelse i Paris över Nyår.
Vill mer än gärna ha tips om roliga kvarter, parker och annat sevärt förutom de som är givna....Vi kommer att bo på vandrahem Square Caulaincourt....
Det ska ligga nära Sacre Coeur...flabb_flab
Ingen av oss har varit i Frankrike tidigare så det här känns verkligen jättespännande!!!
Lisbeth K

Siri A
2007-10-18, 17:48
ååå, det är en helt underbar plats, hela Paris också, hela Frankrike... Längtar tillbaka... snyft_drop

Det var 5 år sedan jag var där sist, så jag kan nog inte komma med så bra tips, tyvärr. Mina underbara minnen därifrån finns nog inte längre kvar... snyft_drop Men att bara strosa och sitta på caféer är sjukt mycket trevligare än att stressa runt och kolla på en massa sevärdheter. Det kommer jag ihåg. Max 2 sevärdheter/dag. En på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Vi var där 19 - 23 december. Jätte mysigt fast det var vinter. Roligast på hela resan var ju såklart att titta på alla fransmän som inte kunde åka skridskor... :D ;)

Trevlig resa!

Siri - som älskar Paris. klapp_klap

Lissi
2007-10-18, 17:57
Ett bra val av stad!

...säger vi som ska fira nyår i Madrid:D...men NÄSTA nyår blir Paris....

Jag kan rekommendera Musée d'Orsay Den gamla järnvägsstationen som nu är ett fantastiskt museum....liksom det muséet som visar Monets alla målningar..Det ligger rätt så centralt det också..(Jag menar INTE hans hem som ligger utanför Paris..)

Paris är en stad att bara STROSA i....Att försöka hinna med allt under några dagar är omöjligt....Köp METROKORT och åk kors och tvärs kliv av och kliv på vid stationer där det finns sevärda saker...Strunta i Eiffeltornet, det är bäst nedifrån....Missa INTE nya triumfbågen ute vid La Défence...Där finns också fina Miró skulpturer.... Montmartre och Quartier Latin är mysigt, men området kring Sacre Ceur är kul om än turistexploaterat..Men att se Paris från den stora trappan nedanför kyrkan är SÅ fint!
Paris blir rätt hur man än gör och VAD man än gör!!!

Lissi

Siri A
2007-10-18, 18:01
Strunta i Eiffeltornet, det är bäst nedifrån....Vad är det du säger... :eek: ;)

Eiffeltornet tycker jag man ska åka upp i. Det är bara känslan av att ha varit uppe som är så härlig... Följer med resten av livet... flabb_flab Men nästa gång åker jag inte upp... nej, lite för lång kö, och tid tar det... nåt att tänka på...

Lissi: Nya triumfbågen?? Vad är det?? :o

Lisbeth K
2007-10-18, 18:47
Tack så väldigt mycket för alla tips, ska sätta mig och titta ordentligt på allt!
Det känns onekligen JÄTTESPÄNNANDE att åka dit, lite av en "gammal dröm" som äntligen blir till verklighetAng_elx
Nu är boende och flyg bokat, total kostnad på ca 7.000:- för flyg & ett enklare hotell.....bra pris tycker jag.
Så nu är det allt det roliga som ligger framför...längtan att få resa! Lite lättare att klara av den hemska november som ligger framför och lurar:rolleyes:

Lissi
2007-10-18, 19:06
Vad är det du säger... :eek: ;)

Eiffeltornet tycker jag man ska åka upp i. Det är bara känslan av att ha varit uppe som är så härlig... Följer med resten av livet... flabb_flab Men nästa gång åker jag inte upp... nej, lite för lång kö, och tid tar det... nåt att tänka på...
Lissi: Nya triumfbågen?? Vad är det?? :o

Jag menar att den tid det tar att stå i kö är inte värt mödan när man sen kommer upp....
Att se Paris från nya Triumfbågen. som ligger helt i "inje" med den gamla , i rak linje från Champs Ellyssée är minst lika fint...Att sen åka upp i Tour Montparnasse, som (förr i alla fall) var Paris högsta punkt och DÄRIFRÅN se Paris från ovan är mycket mer värt tid och pengar...(tycker JAG, det är ju så personligt....)..
Jag har varit i Paris fyra gånger och alltid på sommaren, så att åka över nyår är säkert en helt annan upplevelse...och den ser vi fram emot...
..glömde för övrigt att nämna Ile de Cité....en jättehärlig del av Paris...med Notre Dame helt nära....Två av mina härligaste matupplevelser har jag haft där..."Le vache quil rit"..(säkert felstavat, min franska är ganska dammig..Kon som skrattade....En helt underbar restaurang som fanns 1990 och -91 i alla fall...Samt en restaurang som låg nästan granne, där man själv lagade förrätten... Man fick hela bordet fullt med div grönsaker som man skulle fixa sin egen förrätt av...Helt suveränt kul!!! Samt en underbar trubadur som förgyllde kvällen Där var jag 2001 men har glömt namnet...)

Lissi

Elisabet
2007-10-18, 19:22
Men Lissi, första gången i Paris måste man ju ändå åka upp i Eiffeltornet!! Nog håller du väl ändå med om det!
Utsikten från Tour Montparnasse är lika häftig och många tycker som du att det är ett bättre val - men jag tvivlar på att det är särskilt många som ändå inte skulle ha velat åka upp i Eiffeltornet första gången de var där!

KÄNSLAN att vara där är värd den tid det tar i köer, tycker jag. Fast när jag tänkter efter så är det är nog faktiskt (nästan) det enda stället med köer jag varit på där jag tyckt det.. Och i december är det inte heller alls samma köer som på sommaren. Jag var upp där en gång den här årstiden och då var det ingen kö alls.

Lissi
2007-10-18, 19:27
Eiffeltornet eller inte??? Det finns lika många synpunkter på det som det finns turister som åkt upp antagligen:D..Kan inte svara på det.... Fast i dec är det nog inga köer!;)

Lissi

UlfWiman
2007-10-18, 20:00
Hej Lissi
Krogen heter Nos anchetrits Galeoas, Våra fränder gallerna och där har jag suttit många gånger. Jag åker gärna till P igen, men det har blivit så dyrt. Framfärallt från Kreta. Sedan finns ju Aix an Provance i sädra Frankrike som en pärla att bara vara i. Paris jul o nyår är bara häftigt men dyrt.Mycket coolt är att sticka ut på landet ett tag. Du blir bluden på det mesta av vilt främmande människor.

Uffe

Lisbeth K
2007-10-19, 08:46
Oavsett vart man åker ska man lyssna på sin inre känsla och göra det man mår bäst av själv, jag är inte helt säker på att vi kommer att åka upp i Eiffeltornet, det jag är helt säker på är: Vi kommer att få en underbar resa, den kommer säkerligen bjuda på både den ena och den andra överraskningen:o Så brukar det bli när vi reser!!Jag är så tacksam FÖR ALLA TIPS!!
Ett stort tack från mig & mitt resesällskap!bye_bye
Vi ska försöka att ge någon typ av återkoppling när vi har landat på Svensk markAng_elx
Lisbeth K

Lisbeth K
2007-10-24, 19:06
En tanke slår mig........Behöver vi (6 personer) boka bord i förväg på någon Restaurang i Paris på Nyårsafton??????:confused:
Min "gube" tror det vad säger ni vana Paris resenärer?????:o:D
Lisbeth K

Siri A
2007-10-24, 19:11
Nja, om ni vill hamna på en bra restaurang skulle jag göra det. Annars finns det ju nästan alltid plats nånstans. Det beror ju på vilken tid man äter också... :)

Det är lite kul också att se fram emot en trevlig middag på en trevlig restaurang. Särskilt på nyårsafton. Man kanske vill lyxa till det lite då också.

Lissi
2007-10-24, 21:18
Jag skulle ABSOLUT göra det....förra året i Milano var det knepigt att få plats flera dagar före..allt var bokat för nyår...

Lissi

Lisbeth K
2007-11-17, 13:23
Jag skulle ABSOLUT göra det....förra året i Milano var det knepigt att få plats flera dagar före..allt var bokat för nyår...

Lissi

Så, nu är bord bokat till Nyårsafton......
Nu är det "bara" väntan & längtan kvar... Dottern räknar redan dagarna som är kvar tills vi lyfter:D
Det ska verkligen bli SÅÅÅÅÅÅÅÅ roligt & spännande!
En liten reseberättelse kommer vi nog tillbaka med:p
bye_bye

CarinaN
2007-11-17, 15:27
Nu har vi också bokat resa till Paris! klapp_klap
Vi åker dit i Kristi Himmelsfärdshelgen. Har bara bokat flyg ännu så länge, håller på och letar boende. Ni som har varit i Paris, vad tror ni om att bo i Montmartre? Jag har hittat flera hotell där till bra pris.

Nu har vi Sardinien att se fram emot i februari, Paris i maj och förhoppningsvis ö-luff i Grekland i juni/juli! Härligt!!!_B-anana

Carina

Lissi
2007-11-17, 16:13
Carina!
Ni är ju värre än vad vi är:D:D
Åh så mysigt det låter!

Lissi - som inte bokat Kristi Him än!;)

Lisbeth K
2007-11-17, 16:49
Nu har vi Sardinien att se fram emot i februari, Paris i maj och förhoppningsvis ö-luff i Grekland i juni/juli! Härligt!!!_B-anana

Carina[/quote]

:oOch jag ska flyga till Skottland vid Valborg & 1:maj helgen :D

CarinaN
2007-11-17, 17:03
[/quote]

:oOch jag ska flyga till Skottland vid Valborg & 1:maj helgen :D[/quote]

Kristi Himmelsfärdsdag är samma dag som första maj i år, så då åker vi samma helg.

Lissi: Ja, vi spelar nog i samma division nu tror jag :D.

Carinabye_bye

Elisabet
2007-11-18, 21:15
Ni som har varit i Paris, vad tror ni om att bo i Montmartre? Jag har hittat flera hotell där till bra pris.Har du inte fått några svar på detta? Jag har ju sagt flera gånger förut vad jag tycker, men jag upprepar mig väl då :) Jag tycker att man ska bo i Latinkvarteren, där är det så mycket folkliv på kvällarna så till och med att gå hem till hotellet blir en upplevelse :)

Monmartre är ett trevlig område att besöka och det tycker jag absolut ni ska göra, men det ligger lite off. Det är därför hotellen är billigare där än i andra områden.

CarinaN
2007-11-19, 19:23
Har du inte fått några svar på detta? Jag har ju sagt flera gånger förut vad jag tycker, men jag upprepar mig väl då

Oj! Ja, jag borde kollat tidigare trådar först förstås:). Nu har jag gjort det...har bl a kollat in hotellet som du Elisabet bodde på, hotel Marignon var det väl? Det såg ju bra ut.

Carina

Elisabet
2007-11-19, 20:35
Oj! Ja, jag borde kollat tidigare trådar först förstås:). Nu har jag gjort det...har bl a kollat in hotellet som du Elisabet bodde på, hotel Marignon var det väl? Det såg ju bra ut.
Det är jätteenkelt, men var helt okej för mig och dottern. Jag betalade ju för två så priset hade betydelse. Billigare än så tvivlar jag på att man kan bo i Latinkvarteren.
I samma tråd och även i någon annan Paristråd har jag för mig att det finns fler förslag om man vill ha något högre standard.

Mysan
2007-11-20, 07:58
Jag måste bara få flika in lite ang Paris. Har varit där några gånger och nu sist i sommar med familjen. Har en son på 15 och en dotter på 19. En dag tog vi oss till Les Halles. Det kan jag verkligen rekommendera om man vill shoppa loss! Min dotter älskar en affär som heter Pimkie (bekantskapen gjordes 2005 på Atlanticos köpcenter i Vencindario på Gran Canaria). Pimkie ligger just i Les Halles. Hon handlade 11 plagg och betalade inte mer än strax under 300 svenska kr! Men i Les Halles finns mer än Pimkie. MASSOR av affärer! Man blir mållös av att det är så stort!flabb_flab
Ett tips om ni vill shoppa loss lite!_B-anana

CarinaN
2007-11-20, 19:20
Tack för tipset Mysan.

Carinabye_bye

Lisbeth K
2007-11-21, 17:14
Jag måste bara få flika in lite ang Paris. Har varit där några gånger och nu sist i sommar med familjen. Har en son på 15 och en dotter på 19. En dag tog vi oss till Les Halles. Det kan jag verkligen rekommendera om man vill shoppa loss! Min dotter älskar en affär som heter Pimkie (bekantskapen gjordes 2005 på Atlanticos köpcenter i Vencindario på Gran Canaria). Pimkie ligger just i Les Halles. Hon handlade 11 plagg och betalade inte mer än strax under 300 svenska kr! Men i Les Halles finns mer än Pimkie. MASSOR av affärer! Man blir mållös av att det är så stort!flabb_flab
Ett tips om ni vill shoppa loss lite!_B-anana
Det här tipset kommer våra "tonårstjejer" att "digga"!!
TACK SÅ MYCKET!bye_bye
Lisbeth K med resesällskap

Mysan
2007-11-22, 08:29
Efter som ni är några stycken som skulle vilja ta er till Les Halles så kan jag säga att det ligger precis vid Louvren. Bra att veta om man ska lokalisera det på metro-kartan fast Les Halles har en egen metrostation.

Vi lyckades gå förbi när vi hade varit på Louvren.....:rolleyes: trots att det är så stort. Helt enkelt för stort för att man ska se det.

Det är ett gigantiskt stort område. Man lämnar inte gärna varandra. Flera våningsplan, olika byggnader med atriumgårdar mellan sig. Ojojoj vad stort det är...... Men ack så kul att gå o shoppa. Där finns alla typer av affärer och små och stora fik att ta sig ett snacks på.

Min dotter har stora planer på att ta ett sånt där billigt flyg över dagen till Paris fram åt våren. Bara åka fram o tillbaka över dagen och bara handla på Les Halles. Ingen packning dit men väl packning på hemresan.flabb_flab

CarinaN
2007-11-26, 19:06
Nu har vi bokat hotell!
Jag hade mailat en förfrågan till hotel Marignan och fick svar idag från dem. De hade endast ett dubbelrum ledigt i Kristi Himmelsfärdhelgen, vi behövde tre. De hade nu höjt priset till 70 euro per natt.
Jag har nu istället bokat det hotell som jag hade satt som nummer två på listan; Hotel du Commerce. 49 euro för dubbelrum, med dusch och toalett i korridoren. Duschning kostar 2 euro, frukost ingår inte, men man har tillgång till kök. Lika bra läge, det ligger på rue de la Montagne inte så långt ifrån Marignan.

Vi ville egentligen bo på Marignan för det verkade fräschare, men, men...
Det här blir nog också bra.

Carina

Elisabet
2007-11-26, 19:43
Jag hittade hemsidan och det ser minst lika fräscht ut som Marignan är i verkligheten. De trollar med bilderna på hemsidorna.. Bra pris och bra läge har ni där! Ca 10 minuters promenad från Place St Michel uppskattar jag!
SÅÅÅ härligt med en vårhelg i Paris!!!

CarinaN
2007-11-26, 19:56
Ja, visst verkar det väl vara helt ok. Men det är som du säger Elisabet... de trollar med bilderna på hemsidorna, så det lär inte vara riktigt så fint som det ser ut att vara. Men, som sagt, bra läge till ett bra pris, DET är det viktigaste. Man tillbringar ju väldigt få timmar på rummet när man är på storstadssemester. Det är fullt program från morgon till kväll.
Ingen av oss har varit i Paris - det ska bli så härligt!!!

Carinabye_bye

Lisbeth K
2008-01-05, 16:14
Så har vi kommit hem från ett fantastiskt Paris....
Alla underbara Parisare som vi mött har verkligen stuckit hål på de fördomar vi haft om "Fransmän";)
Vi har gått, gått & gått, sett otroligt vackra byggnader, Triumf bågen på Nyårs Afton kommer att stanna i våra minnen lääääääääääänge!
Åh, vad vi är nöjda! Helt klart blir det fler resor till Frankrikeflabb_flab
Tack igen för alla resetipsbye_bye
Lisbeth K m familj

CarinaN
2008-01-05, 16:30
Så härligt att ni är nöjda med er Parisresa! Vi ser fram emot vår resa också, fast det är ju fyra månader kvar!Var ni nöjda med ert boende förresten?

Carinabye_bye

Lisbeth K
2008-01-06, 17:20
Så härligt att ni är nöjda med er Parisresa! Vi ser fram emot vår resa också, fast det är ju fyra månader kvar!Var ni nöjda med ert boende förresten?

Carinabye_bye
Efter en hel del ändringar av boende slutade det med att vi bodde på ett hotell 5 minuter från Triumf Bågen (litet, ca 23-25 rum) ägs av 2 systrar, urgulliga som mer eller mindre vände ut & in på sig för att vi skulle ha det bra och trivas..... Så JA vi är mer ännöjda med vårt boende, om någon vill ha tips om ett hotell så har jag ett ;)