handdator

Visa fullständig version : En söndag i PARIS!


Frappe
2007-10-15, 10:20
Har läst igenom det som finns skrivet här om Paris, fått många tips. Jag åker tidigt på söndag, så min första fråga är hur är affärerna öppna? en söndag alltså? Jag kommer bo brevid Operan, säger inte mig så mycket men antar att det är ganska centralt? Sen är det ju jobb som gäller Måndag till Torsdag, men middagställen skall provas! _B-anana

Camilla

Elisabet
2007-10-15, 11:50
Minst en kväll måste du ta dig till Latinkvarteren för att uppleva folkvimlet, gatuunderhållningen och äta på någon av alla restauranger från jordens alla hörn!

Frappe
2007-10-15, 13:09
Minst en kväll måste du ta dig till Latinkvarteren för att uppleva folkvimlet, gatuunderhållningen och äta på någon av alla restauranger från jordens alla hörn!

Lovar det ska jag definitivt göra, men i vilken riktning ligger dessa kvarter!?

Camilla

Frappe
2007-10-18, 10:22
Shit vad jag skratta när jag nyss fick min hotel bokning... vad sägs om nedan text
Behind the most beutiful and ancent facade or rue d'Athenes, in the heart of up- to -the -minute Paris, two Doric columns, symbol of Greek brightness and purity. Villathena welcomes those who look for peace, relaxation and refinement in a fram of orginality and personality.
Pass the doors of this building of 1893 and the antique Greek inspiration gets dressend and forms....klapp_klap

Inte ens i Paris kommer man undan Grekland :)

Camilla

Athanasia
2007-10-18, 10:26
flabb_flabflabb_flab

Frappe
2007-11-13, 09:03
Tack för alla tips:) jag gjorde ett tappert försöka att ta Metron... men kvinnan i informationen var inte så tillmötesgående... och jag talar ingen franska... när jag skulle köpa biljett hade jag inga små mynt euro och när jag skulle betala med kort, funka inte maskinen....med andra ord nån försökte säga mig att DU Camilla ska inte åka Metro... så jag gick därifrån och började knata...:) Nere vid Operan hittade jag en sightseen buss som kostade 22 euro men tog en till 9 olika ställen, som Eifeltornet, Notre Dame, Louvre, etc etc och man kunde gå av bussen vid ställerna och se sig omkring och sen hoppa på nästa buss, dessa gick ca var 10e minut, helt suveränt....Så jag såg "allt" man bör se i Paris denna söndag....flabb_flab

Camilla

Elisabet
2007-11-13, 09:23
SMART!

PO
2007-11-13, 12:50
.. men kvinnan i informationen var inte så tillmötesgående... och jag talar ingen franska...
Camilla

Det påstås att fransmännen har svårt att se och höra skillnad på oss och tyskarna, som de efter två krig fortfarande har lite svårt för, och att det därför är bra att så fort som möjligt tala om att man är svensk, norsk eller vad som helst men inte tysk. Efter det lär fransmänn tom ha talat engelska..!

Är det någon som kan bekräfta detta eller är det en gammal skröna?

//PO

Sören
2007-11-13, 16:55
Var i Bourges i Frankrike 1978. Hälsade på släktingar där. Samma dag jag
skulle bila hem till Sverige, var jag tvungen att växla lite pengar. Glad i
hågen traskar jag in och talar om mitt ärende. Kvinnan i kassan bara stirrade på mig och skakade på huvudet och sa något på franska, som jag
då inte kunde tala. Inget hände. Åkte tillbaka till min värdfamilj och be-
rättade vad som hänt. Frun i huset röt till, rusade ut till bilen och vi var snart inne i banken. Har aldrig hört en sån utskällning någonsin, men växla
fick jag. Har sedan kört långtradare i många år runt om i Europa, men har
aldrig upplevt samma problem, utan alltid bemötts med värme och vänlighet.

Bengt