handdator

Visa fullständig version : Lite snabbare dator (igen?)


Peter
2007-10-11, 18:52
Jag brukar ibland ladda ner program för att testa. I de flesta fall tar jag bort dem igen. Det brukar gå bra för det mesta. Jag gjorde just en sådan test för ett tag sedan och jag tyckte datorn blev slö och konstig efteråt. Den kunde liksom stanna till i 5 - 10 sek innan den tex laddade nästa sida.

Jag misstänkte att "borttagningen" inte fungerat som den skulle eller att det fastnat en loop någonstans. Och jag har rensat och fixat men ingenting har hjälpt... __D

Men precis innan jag i desperation skulle "backa" datorn kollade jag i "Schemalagda aktiviteter". (Det finns under Alla program - Tillbehör - Systemverktyg.) Och där låg det kvar uppdateringsprogram som skulle tagits bort! Varav ett som inte fungerade ordentligt utan försökte hela tiden ansluta. Inte undra på att processorn var överbelastad! Jag hittade dessutom ett till som jag ansåg inte behövde automatuppdatera.

När jag stängt av dessa (högerklicka - egenskaper) satte datorn fart igen! :D Och det märkliga är att jag begär aldrig några automatiska uppdateringar eftersom jag uppdaterar själv när jag startar program jag använder sällan!

Så vad gör då dessa program egentligen? Kollar de bara efter uppdateringar eller skickar de information också? Det är en intressant fråga! Och varför förvann inte uppdateringsprogrammet när jag tog bort "moderprogrammet"? Märkligt...

De som är intresserade kan ju kolla sina schemalagda aktiviteter. Finns det program där som man inte känner igen eller man tycker att de inte behöver vara aktiva, är det bara att stänga av dem. OBS! Man tar inte bort programmet genom att ta deleta raden!!! Man måste stänga av det via egenskaper. Beroende på hur många och hur ofta de kollar efter uppdateringar kan man ev frigöra lite processorkraft. Och därmed få lite snabbare dator.

Peter

Arne
2007-10-12, 10:13
Problemet med illa avinstallerad programvara är elakt men dock
finnes bra lösningar i form av specialprogram som hanterar
avinstallation rent suveränt.

Själv använder jag sedan många år tillbaka ett litet program som
heter Regcleaner. Kostar dryga hundralappen och kan laddas ned
från tillverkarens hemsida. http://www.macecraft.com/ Sidan finns
även som svenskspråkig.

Förutom avinstallationsfunktionen ingår även registerstädning samt
får man en utmärkt överblick över vilka program som autostartar
tillsammans med Windows. Man kan enkelt blockera de program man
ej vill ha autostart på.

Så, ta hem programmet och testa det gratis i 30 dagar. Vid förnöjsamhet, köp detsamma.

Arne

Med febrig och förkyld Hustru

Rasmus
2007-10-12, 13:38
Jag använder ett alldeles utmärkt gratisprogram vid namn EasyCleaner 2.0. Finns att hämta ner här:
http://personal.inet.fi/business/toniarts/products.htm

R :)

Peter
2007-10-14, 03:35
Arne. Det var ett "kraftfullt" program. :eek: Lätt att sätta yxan i foten där om man inte håller tungan i rätt mun... Ang_elx Tror jag testade det för några år sedan, men då var det inte alls lika bra. Gott tips! Tack.

Rasmus. Det var också ett gott pgm. Mycket godis där också... :D

Jag har nu rensat rätt duktigt med bägge pgmen... :eek: Ang_elx Jag ber en liten bön att datorn startar igen... Jag chansade lite på ett par ställen.. :cool: Ahhmenvadtusan, man får väl lita på turen ibland. :o Ang_elx :D

Jag brukar försöka tipsa om de program jag vet är bra och säkra. Och jag tackar er bägge för dessa tips. Har ni, eller någon annan, fler tips som är bra och vettiga eller bara "bra grejer att ha nytta av" så kan det väl vara läge att fylla på här då... :D

Peter

Arne
2007-10-14, 12:15
Vad säges om "Spybot, search and destroy" Ett gratisprogram som
med liv och energi rensar datorn från oönskade spionprogram och annat
bråte. Mycket effektivt program som håller hårddisken ren och fri från diverse spionprogram, snokare samt popupbråte. Jag har brukat detta excellenta program i tre år och är mer än nöjd. Glöm bara ej att manuellt uppdatera programmet så där en gång i månaden.

Kan fritt nedladdas från http://www.spybot.info/sv/index.html

Svenskspråkig version finnes. All anledning att vid förnöjsamhet donera
en dollar eller två till upphovsmännen.

Arne

Lopez
2007-10-14, 17:25
Vad säges om "Spybot, search and destroy" Ett gratisprogram som
med liv och energi rensar datorn från oönskade spionprogram och annat
bråte. Mycket effektivt program som håller hårddisken ren och fri från diverse spionprogram, snokare samt popupbråte. Jag har brukat detta excellenta program i tre år och är mer än nöjd. Glöm bara ej att manuellt uppdatera programmet så där en gång i månaden.

Kan fritt nedladdas från http://www.spybot.info/sv/index.html

Svenskspråkig version finnes. All anledning att vid förnöjsamhet donera
en dollar eller två till upphovsmännen.

Arne


Låter som en bra grej.
Funkar det på samma sätt som Ad-Aware, eller är det någon skillnad??

Arne
2007-10-14, 18:11
I princip samma som AD-Aware.

Arne

Peter
2007-10-14, 18:21
Hi, hi... Den gick igång som synes. Fast jag fick bråka lite med IE innan det startade... :o Ang_elx Men det löste sig. Så jag satte inte yxan i foten i alla fall. :eek: Fast jag putsade nog lite på naglarna... Ang_elx :D Regcleaner är ett instrument man ska vara väldigt försiktig med om man inte har koll på vad man gör!

Vad säges om "Spybot, search and destroy" Arne

Yes Arne. Både Spybot och AdAware har jag kört i många år. De två är liksom grunden för att rensa datorn från "Malware". Har man ett vettig Brandvägg och Virusskydd, samt dessa två, klarar man sig långt. Med vettig Bransvägg menar jag då någon som är kraftfullare och bättre än den som finns i XP.

Sedan brukar jag köra något annat rensningsprgm typ AVG då och då. Det och mycket annat godis finns att hämta här: http://www.download.com/

Funkar det på samma sätt som Ad-Aware, eller är det någon skillnad??

Det skiljer en del på funktionerna mellan AdAware och Spybot. Spy går djupt och Ad går brett s a s... Så därför bör du använda dig av bägge.

Peter

Lopez
2007-10-14, 20:35
Vad säges om "Spybot, search and destroy" Ett gratisprogram som
med liv och energi rensar datorn från oönskade spionprogram och annat
bråte. Mycket effektivt program som håller hårddisken ren och fri från diverse spionprogram, snokare samt popupbråte. Jag har brukat detta excellenta program i tre år och är mer än nöjd. Glöm bara ej att manuellt uppdatera programmet så där en gång i månaden.

Kan fritt nedladdas från http://www.spybot.info/sv/index.html

Svenskspråkig version finnes. All anledning att vid förnöjsamhet donera
en dollar eller två till upphovsmännen.

Arne


Gick in på länken, men det fanns flera olika alternativ till nedladdning.
Dataidiot som jag är fattar jag inget.
Vad skall jag välja????

Arne
2007-10-15, 08:34
Spybot - Search & Destroy
Protect yourself against spyware 1.5.1

Denna är det du ska ladda hem.

Arne

Lopez
2007-10-15, 12:44
Spybot - Search & Destroy
Protect yourself against spyware 1.5.1

Denna är det du ska ladda hem.

Arne


Jo, men när jag går in på den sajten finns det 11 olika
ställen som jag kan ladda hem ifrån.
Är det någon skillnad mellan alla dessa, eller kan jag
bara välja en i mängden???

Arne
2007-10-15, 12:49
Ta första bästa!!!

Lopez
2007-10-15, 13:49
Ta första bästa!!!

Bockar och tackar för hjälpen