handdator

Visa fullständig version : Kroatien 15 juni - 1 juli


Stinab
2007-10-11, 14:00
Tänkte skriva några rader om vår bilsemester till Kroatien i somras.

Vi var 4 familjer (18 pers!) som gav oss iväg tidigt på natten/morgonen den 15 juni med sikte på första övernattningen i München. Framåt kvällen när vi närmade oss så fick vi vara med om ett åskoväder som heter duga!
Resan fortsatte dag 2 med nya krafter och det var verkligen fina vyer som susade förbi bilfönstert. Ett för mig nytt sätt att resa så långt.
Vi var framme i Pula och Splendid Resort närmre kvällen och i receptionen rådde dom oss att bara ta nycklarna, installera oss i lägenheterna och slå upp en drink! Allt pappersarbete kunde vi ordna dagen efter.

Lägenheten var jättefin! Två stora sovrum med dubbelsängar, två stora toaletter med dusch, ett allrum med pentry och mathörna och en jättebalkong med utsikt mot havet. Härligt! Det fanns en pool på området och vi bodde precis i närheten av den. Perfekt för alla våra barn i olika åldrar. Direkt vid boendet var det klippbad som gällde och det var en liten promenad till en fin stenstrand. Mycket klart vatten och härlig snorkling!
På området fanns det 4 matställen, en samlingsplats med biljardbord och lite spel (och uppträde ibland) och en mataffär. Jag har aldrig bott på en resort innan och även om det var jättefint och vi hade fina lägenheter så var det kanske inte riktigt min stil att bo så här. Man träffade inte många kroater precis...

Vi hade ca 3 km in till Pula och bussförbindelsen var bra. Lite svårt att veta när bussen gick hem men det finns ju taxi också. Mysigt i Pula med den fina amfiteatern där de höll på att repetera musicalen Grease när vi var där.

Vi gjorde en dagsutflykt till Porec med bad och shopping och en båtutflykt med mellanlandning i Rovinj (lite Venedigstuk sa dom som varit där). Tanken var att vi skulle ta båten över till Venedig på en dagsutflykt också men det var aldrig någon som riktigt orkade detta i värmen. Jag tänker åka dit vid ett annat tillfälle istället!

Annars blandades dagarna med pool-, klipp- eller stenstrandsbad. Barnen provade åka i gummiringar efter motorbåt, hyrde cykelbåtar eller snorklade. På kvällarna satt vi vuxna och snackade medan ungdomarna var ute på "samlingssplatsen" och träffade andra ungdomar från hela Sverige. Tiden gick otroligt snabbt och vips så hade det gått 2 veckor och det var dags att åka hemåt igen. De flesta ville stanna mycket längre...

Så tidigt lördagmorgon den 31 juni styrde vi kosan hemåt igen och efter en övernattning i Tyskland så rullade bilen in på garageuppfarten igen söndagkväll.

Jag kan rekommendera Kroatien och Istrienhalvön till alla som inte varit där. Ett fint land och ett härligt hav som känns rent och klart. Att köra själv på semestern kommer vi att göra fler gånger! Vi har tankar på att köra ner till Grekland nästa gång:p

Hälsningar
Stinabbye_bye

Masouraki
2007-10-11, 14:29
Låter som ni hade en trevlig resa:)Många av mina vänner har vart i Kroatien på semester och de säger också att det är ett väldigt fint land med fina bad och allt som man vill ha på semestern.Har du inte lite bilder som du kan visa oss?

Stinab
2007-10-11, 15:29
Jag har massor av bilder på datorn därhemma! Jag ska försöka lära mig hur man ska göra för att lägga in några stycken:)

Stinab

Siri A
2007-10-11, 16:50
Jag har massor av bilder på datorn därhemma! Jag ska försöka lära mig hur man ska göra för att lägga in några stycken:)Det ser jag fram emot... :D

Stinab
2007-10-11, 17:39
Några bilder....

http://s234.photobucket.com/albums/ee68/Stinab_photo/?action=view&current=Kroatien2007037.jpg

Vad jag har förstått är det bara att bläddra sig igenom:D

Hälsningar
Stinabbye_bye

Siri A
2007-10-11, 18:55
å, vad fina bilder, härligt vatten...klapp_klap Tack för rapporten. Trevligt semester verkar ni ha haft i alla fall. flabb_flab

Masouraki
2007-10-12, 07:54
En sån morgon som idag med det dåliga vädret ska man titta på dina bilder.Nu mår jag mycket bättre;)Jättefina bilder.Blir nog en resa till Kroatien till sommar:)

Stinab
2007-10-12, 10:34
Ja det tycker jag ni ska göra! Har ett resebrev till på gång från Korfu. Ligger hos Janne nu.... Tyvärr inga bilder från den resan för där glömde jag digitalkameran och fick köpa en engångs..flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Man kan kanske scanna in:)

Stinabbye_bye