handdator

Visa fullständig version : Skala Prinou eller Skala Rachoni?


annamatilda
2007-10-11, 10:29
Hej!

Vi är sex vuxna och fyra barn (mellan 3 månader och tre år) som planerar en resa till Thassos i juni. Vi söker en genuin by med långgrund strand. Jag har två frågor till dig som känner till ön:

Vi behöver ett hotell med lägenheter för 4 pers, därför väljer vi mellan Skala Prinou och Skala Rachoni - vad rekommenderer du?

Finns det mycket getingar även i slutet av juni?

Tack på förhand!
AnnaMatilda

Eva L
2007-10-11, 10:36
Det är när getingarna lämnat boet som de kan bli mer påträngande för oss människor. De är då på jakt efter energi och letar socker på alla tänkbara ställen. I juni är getingarna kvar i boet. Här finns mer generell information om getingar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Getingar

Eva

eija
2007-10-11, 19:10
Hej AnnaMatilda!
Jag har nog besökt båda byar men bott bara en natt i Skala Prinou. Så är det lite svårt att välja!

Skala Rachoni ligger bara 12 km från huvudbyn Limenas och på ett ganska smalt område nästan omedelbart vid landsvägen. Byn är mycket lugn och liten med många tavernor och hotel. Där finns det en lång smal strand med sand och små stenar, tror att den är passande för små barn också. Hotellen ligger säkert alla nära stranden med en fin solnedgång. Rachoni byn ligger ca 4 km därfrån på bergen och är säkert värd att ses.

Skala Prinou är ett mycket viktigt ställe med sin livliga hamn, dit alla färjor från Kavala kommer många gånger om dagen. Den är lite större och livligare med butiker och supermarkets än Skala Rachoni, 21 km från Limenas.
Många hotel ligger nog lite längre från centrum på Dassilio området, där det finns en lång fin sandstrand. Många har tyckt om hotel Ilio Mare där. Jag tror nog att det är ett ganska dyrt ställe med många aktivitäter. Man kan fara från S P via asfaltvägen opp till bergbyarna Mikró och Megálo Kazavíti, mycket fina gamla byar där man kan äta lunch.

Hoppas att någon som har bott i dessa byar kan ge dig lite mera info. Men om du har något annat att fråga om Thassos, försöker jag dock att svara om jag bara kan!

mvh/Eija

PS. Såsom Eva skrev, har man i allmänhet inga problem med getingar i juni. Jag har besökt Thassos tjugotals gånger och nästan alltid i början av juni och aldrig har jag haft några svårigheter, åtminstone med getingar!

annamatilda
2007-10-11, 23:26
Stort tack Eva och Eija för era svar!! Nu är jag mycket klokare.

AnnaMatilda

eija
2007-10-12, 09:11
Ja, det är ännu i dag lite svårt för mig att förstå, vilka linker man FÅR ge här på forumet, då det finns inga såna begränsningar på andra skandinaviska forum och jag glömmer alltid, men jag ska läsa regler igen! Inkfish, kan man skriva: titta på tyska Thassos-sidor i nätet utan www.adress?

Ha en fin dag!
Eija
PS. Reglerna lästa i FAQ!! Men alltjämt är det lite dumt då det inte finns här på forumet en enda adress på thassiska hotel t.ex.