handdator

Visa fullständig version : Hur går det med studierna?


Wardakis
2007-10-07, 19:47
Hade anmält mig till distanskursen på Umeå universitet men var tvungen att hoppa av pga tjafs med Försäkringskassan. Skulle vara kul att höra hur det går för er som börjat nu i höst.
Gunilla

Eva A
2007-10-08, 09:00
Så tråkigt för dig. Men den är ju bara på 25%, dvs 10 timmar per vecka. Det jag funderar på är om man inte har rätt att ägna sig åt sin stillsamma hobby, läsa böcker/tidningar eller kolla dokumentärer 10 timmar även om man har kontakt med F-kassan. Får man inte gå en kvällskurs heller? Jag hade nog "bråkat" med dem.

Wardakis
2007-10-08, 09:40
Min handläggare på fk var så generös att jag skulle kunna få min halva pension vilande om jag ville plugga! Jag skulle alltså få betala drygt 6000:- per månad för nöjet att läsa grekiska. Nä då avstår jag hellre!
Gunilla

Hellen
2007-10-08, 11:52
Jag var lite sen i starten, har inga som helst förkunskaper, så jag traglar fortfarande med första uppgiften, alfabetet. Den tredje uppgiften kommer på torsdag:eek: Mao. ligger jag riktigt mycket efter, men det är kul att lära sig!
// Helén- Sämst i klassen?flabb_flab

NewAnn
2007-10-08, 21:13
Jag hade inte heller några förkunskaper förutom några vanliga ord och fraser jag snappat upp. Alfabetet började jag traggla på lite i förväg så det sitter nästan. Grammatiken kommer jag att få jobba med känner jag den är inte helt enkel. Men men det mesta ger sig nog med tiden, jag tycker det är en väldigt bra chans att få lära sig språket och läraren verkar bra.
Wardakis synd att du inte kunde börja.
Hellen bra att det är flera nybörjare, vi kommer nog in i det.
Mvh Ann

Ioslina
2007-10-08, 21:42
Jag var lite sen i starten, har inga som helst förkunskaper, så jag traglar fortfarande med första uppgiften, alfabetet. Den tredje uppgiften kommer på torsdag Mao. ligger jag riktigt mycket efter, men det är kul att lära sig!
// Helén- Sämst i klassen?

Samma här! Har tragglat med alfabetet och det börja ju klarna lite. Men grammatiken..... Så Helén, du är nog inte sämst!!!

Lissi
2007-10-08, 21:51
...och jag har ju inte haft något svårt med uppgifterna än vad gäller kunskaperna för så mycket har jag läst innan, men efter de första två föreläsningarna och med alla URTRÅKIGA uppgifter som att sitta och hitta på 10 dialoger med hälsningsfraser (som jag redan kan)och leta pronomen i en sång man ska lyssna på MÅNGA ggr..och att sitta en lördageftermiddag 2 timmar med flashmeeting..kände jag bara att NÄÄ jag VILL inte binda upp mig så mycket framför datorn som detta kommer att innebära.... Jag hatar datorteknik och tanke på att sen sitta med webkameran på ibland och prata via datorn gjorde att jag hellre vill läsa på vanligt vis via kurs LIVE..eller fortsätta läsa på egen hand...
Annars verkar Dimitris väldigt trevlig...
Men som sagt...jag hoppar av,,,och njuter av Kalimera istället;)

Lissi - en riktig latmask...

Ingegerd_Lasse
2007-10-08, 22:25
Det är lite "skämmigt", men jag har också hoppat av, ligger helt enkelt för långt efter. Hade 0 förkunskaper, åkte 2 veckor till Grekland, och trodde kanske inte att det skulle kräva så mycket av mig. Pluggar på egen hand och hoppas revanchera mig nästa år.För jag vill ju åtminstonde förstå vad dom säger!!!snyft_dropIngegerd

Antouan
2007-10-09, 18:42
Samma här! Har tragglat med alfabetet och det börja ju klarna lite. Men grammatiken..... Så Helén, du är nog inte sämst!!!

Instämmer, sitter också och kämpar med bokstäver och grammatik. Just nu skulle jag egentligen skrivit på inlämingsuppgiften men när jag insåg att jag nog måste göra en lathund först, för att hitta vilka knappar de gömt bokstäverna psi och omega under så loggade jag in på Kalimera istället, som det kan bli flabb_flab

//Lena

Eva L
2007-10-09, 20:20
...och jag har ju inte haft något svårt med uppgifterna än vad gäller kunskaperna för så mycket har jag läst innan

Lissi - en riktig latmask...

Du kanske inte ska gå en nybörjarkurs om du redan kan en del. Brukar vara trist om det är för enkelt. Själv har jag bara läst kvällskurser och skulle knappast klara den här kursen som heltidsarbetande och ett jobb med både en del resor och övertid. Den motivationen saknas hos mig däremot skulle jag vilja förbättra min engelska särskilt den muntliga delen.

Eva

Ayelet
2007-10-13, 23:21
Jag läser på Sthlms universitet, funkar jättebra, men grekiska är väldigt svårt tycker jag som bara gått en kvällskurs 1979 :eek:
Det som är bra är att vi inte har några fasta lektioner utan man pluggar när man vill. Vissa uppgifter ska göras till vissa datum, annars kan man jobba när man vill och har tid. Perfekt! Tentan sker live i Sthlm.

Wardakis
2007-10-14, 06:10
Kul att höra er synpunkter!
Gunilla

Eva L
2007-10-14, 11:22
Jag träffade en kvinna på stan igår som gick kursen i Umeå förra terminen. Hon hade lärt sig mycket och var väldigt nöjd.

Eva

Lilian R
2007-10-21, 08:04
Jag läser också på Stockholms Universitet och det passar även mig alldeles utmärkt! Jag känner mig trygg med uttalet och vill inte sitta vid datorn, så därför skriver jag ut materialet och övar när jag får möjlighet.

nadia
2007-10-22, 20:10
Jag ligger också långt efter, men känner att det inte gör så mycket. Dimitris hjälper mycket och så har jag fått mamma att starta grekiska huvudet,..Hon var förvånad över hur mycket hon kommer ihåg. Jag har lagt in föreläsningarna på min Mp3 spelare, så när jag är ute med hunden försöker jag lära mig så mycket uttal som möjligt, har lite svårt där ibland.

Men jag tycker det är jätte kul och bara jag skärper till mig kommer det gå bra. Men jag har lite problem med meningsbyggnader. Fast som Dimitris sa, Gå tillbaka och kolla igen. Det är nog det felet jag gjort. Jag har som inte gått tillbaka och repeterat, utan bara gått vidare...

Ska sitta 8 timmar på tåg och buss på torsdag och då kommer jag gå igenom grekiskan igen några gånger..:)

Jag är verkligen inte bäst i klassen, men jag kämpar på trotts lätt dyslexi, vilket ibland kan ställa till det. Så har jag ju en telefon där jag och mamma sitter ibland och diskuterar uttal och liknande. Familjen puchar mig vilket gör att det är kul..

och Jag har redan anmält mig till nästa kurs..:eek: Så jag måste verkligen kämpa lite nu för att få igång grekiskan och få den att fastna. Jag har lärt mig att rabbla alfabetet (det var den förkunskap jag hade, men nu uttalar jag det inte med samma svensk grekiska uttal som jag hade tidigare..klapp_klap

Men jag har verkligen fått börja lägga ner mer energi efter den senaste uppgiften vi hade och snart ska vi lämna in den nya..:eek:

Eva L
2007-10-26, 16:22
Kalimeras egen lilla språkpolis!

Apropå språkpolis hur går det för alla er som nu har fullt upp med språkstudierna i Umeå och Stockholm?

Eva

Antouan
2007-10-26, 20:12
Hej!
Jo, studierna i Umeå går framåt, sakta men säkert. Som bosatt i Skåne försöker jag nu få rätt "skorr" på Γ (gháma) men det hade nog varit lättare om man var infödd skåning ;). Grammatiken är klurig men än så länge ok. Åker ner till Aten i slutet av november och ska testa mina kunskaper då._B-anana