handdator

Visa fullständig version : Agia anna, agia prokopios, plaka el maragas


Rossa
2005-06-23, 15:41
Hej!!!
Vi hade tänkt att vara på Naxos i fyra dagar. Vi vill gärna bo nära havet. Men sedan blev det svårt att bestämma sig. Vilken av stränderna här över är bäst tycker ni? Var är det lättast att få rum, möter rumsraggarna upp i hamnen? Finns det tavernor i Agia anna eller Agia Prokopios?
Sedan undrar jag om det är lätt att ta sig till andra delar av ön (om man skulle åka buss), eller om man skulle behöva ta sig in till Naxos stad?
Ochså undrar jag om man kan gå in till naxos stad eller om man ska åka buss?

Hälsningar från den frågande Rossa.

Janet
2005-06-23, 16:15
Vi gillade Plakastranden bäst (vet egentligen inte riktigt varför) men vet att många även föredrar Prokopios eller Agia Anna.. Georgiosstranden som ligger inne i Naxos stad är helt okej, men mest ifall man inte har lust att ta sig någon annanstans. Man kan ju alltid variera sig och ta en strand per dag :)

Jag rekommenderar er att bo inne i Naxos stad så ni har kvällsnöjena (för den uttråkade sonens skull och även 15-åringens är det nog roligast där det är mest folk - alltså inne i Naxos stad) på nära håll, promenadavstånd.
Visst går det bussar till Agia Anna och Prokopios också, men det kanske kan vara skönt att slippa.
Jag funkar i alla fall så att jag hellre tar bussen till stranden på dagen och sedan tillbaka när jag är nöjd. Sedan kan man fixa iordning sig för middagen och i lugn och ro strosa omkring och kolla var man vill äta. Vet iofs inte hur sent och hur ofta bussarna går, relativt ofta och relativt sent skulle jag tro. Det är en smaksak.

Jag tror att man helst åker buss mellan Naxos stad och Anna/Prokopios, det känns lite halvlångt att gå... i alla fall dagtid när det är varmt. Buss är dock billigt, vi betalade runt 1 euro per person enkel.

Angående rum finner ni nog det var ni än vill bo, och ja, rumsraggare finns det gott om i hamnen, i alla fall gjorde det det förra året i augusti :)

Jag har inte dunderkoll på bussarna runt ön, men vet att de inte går överallt. Kanske någon annan som kan svara bättre på det?

Lycka till med planerandet :)

Nordlund
2005-06-23, 16:37
Hej!

Jag var på Naxos förra sommaren, vi bodde i naxos stad på ett hotell som heter hotel spiros. Bra läge på det hotellet, man kan söka på hotell spiros så får du se hur det är där. Agia anna har en fin strand, men det är ganska långt till naxos stad. Men det går både bussar, taxibilar överallt på ön. Agia anna och Prokopios ligger bredvid varandra, fina stränder med solstolar att hyra om man vill det. Finns även gott om tavernor, bor man vid Agia anna eller Prokopios och ska till Naxos stad är det ca 7km. Kan ju bli lite svettigt om man ska gå den sträckan i den värmen. Som sagt kolla upp hotell Spiros, ligger ca 50m från georgios stranden i Naxos stad. Ganska ok strand det med, alla stränder på naxos är ok. Det som är bra med hotell spiros ligger lagom från staden nära till affärer och havet. Finns även pool, det kostade ca 400kr natten. Stränderna söderut är bäst, och där ligger Agia anna och Prokopios. Men om man bor där vi bodde tar man bara badbussen, 10min senare är man på Agia anna stranden. Att gå och strosa i hamnen på naxos på kvällen är jätte mysigt, i backen innan man kommer ner till hamnen finns ett ställe som heter Jackpots dom har jätte goda "gyros". Ha så bra på naxos, det här var lite tips. Hör av dig om du vill veta mera.

Janet
2005-06-23, 20:36
Och Plaka ligger bortanför ovan nämnda stränder, så den är inte heller långt bort :) Vi bodde på hotellet "Korali Garden" utanför Naxos stad, eller i utkanten kanske man ska säga. Ovanför Georgiosstranden, tja, en ganska bra bit ovanför... men det hotellet var fint och har den fördelen att det ligger nära en stoooor supermarket där ni kan handla allt ni behöver till låga priser. Vi gick in till hamnpromenaden minst en gång per dag så det ligger trots allt inte FÖR långt bort.
Och busshållplats finns 20 meter bort för färd mot stränderna :)

Annki
2005-06-23, 23:55
Hej Rossa!
Vi är nyss hemkomna från en härlig vecka i Agia Anna. Jag föredrar Agia Anna framför Agio Prokokopios eftersom man där, förutom den fina sandstranden i Agia Anna, även har
tillgång till den underbara stranden i Maragas. Från Agia Anna är det bara 5-10 minuters promenad till Maragas, där har man sedan strand flera mil söderut! Den stranden är lite mer öde och "vild" och består av grov sand, medan stranden i Agia Anna består av fin sand och har mer folk och solstolar. Agia Anna har flera mysiga tavernor och barer där man kan avnjuta solnedgången nere vid stranden.
Vill man in till Naxos stad tar bussen 20 min. Den går varje
halvtimme och kostar 1.20 euro. Sista bussen går från Naxosstad kl.24. Vill man åka senare kan man ta taxi.

Rossa
2005-07-05, 21:59
Hej Rossa!
Vi är nyss hemkomna från en härlig vecka i Agia Anna. Jag föredrar Agia Anna framför Agio Prokokopios eftersom man där, förutom den fina sandstranden i Agia Anna, även har
tillgång till den underbara stranden i Maragas. Från Agia Anna är det bara 5-10 minuters promenad till Maragas, där har man sedan strand flera mil söderut! Den stranden är lite mer öde och "vild" och består av grov sand, medan stranden i Agia Anna består av fin sand och har mer folk och solstolar. Agia Anna har flera mysiga tavernor och barer där man kan avnjuta solnedgången nere vid stranden.
Vill man in till Naxos stad tar bussen 20 min. Den går varje
halvtimme och kostar 1.20 euro. Sista bussen går från Naxosstad kl.24. Vill man åka senare kan man ta taxi.


Hej!
Tack för era svar, men jag ändå att jag vill bo vid en strand.Kom det rumsraggare från agia anna till hamnen i Naxos stad?

Eva L
2005-07-05, 22:09
[QUOTE=Rossa]Hej!
Tack för era svar, men jag ändå att jag vill bo vid en strand.Kom det rumsraggare från agia anna till hamnen i Naxos stad?[/QUOTE

Rumsraggare finns i överflöd på Naxos. Säkert några från Agia Anna och Prokopios också. Promenadavstånd mellan stränderna och flera tavernor i området. Själv skulle jag föredra att vandra runt och välja boende efter eget tycke och smak. Om du söker i gamla forumet finns många inlägg i ämnet om de nu finns kvar.

Eva

Alexandra
2005-07-06, 00:51
Är också lite fundersam, funderar starkt på att bo i maragas. Min fråga är om det finns många boende alternativ där?
Har bara bott i Naxos stad innan och då tog vi bussen ut varje dag.
/Alexandra

Ammi
2005-07-06, 08:04
Hej

Har precis kommit hem efter 15 dagars öluff, när vi var på Naxos så bodde vi i Agio Prokopios, 5 minuters promenad till stranden som var jättebra, dock är stranden i Agia Anna ett strå vassare men det är en smaksak. Man måste ta bussen in till Naxos men den går en gång var 30:e minut så det är inga problem. Mvh Ammi

Annki
2005-07-11, 11:15
Är också lite fundersam, funderar starkt på att bo i maragas. Min fråga är om det finns många boende alternativ där?
Har bara bott i Naxos stad innan och då tog vi bussen ut varje dag.
/Alexandra
Hej Alexandra!

Visst finns det många ställen att välja på om man vill bo vid Maragas. Från Aghia Anna och söderut mot Plaka ligger hotell och studios hela vägen utefter stranden, bara vägen emellan, i Maragas finns även en camping som hyr ut rum.
Där finns även en bra supermarket och flera mysiga tavernor.

Alexandra
2005-07-11, 13:31
Tack för svaret, då kan man kanske gå längs med stranden och se om man hittar något, ifall ingen rumsraggare lyckas ta med oss det vill säga...

:) Alexandra