Logga in

Visa fullständig version : Apollo läser Kalimera?


inkfish
2007-10-04, 22:18
... vilket är den snälla rubriken. Den elaka vore:

Apollo snor från Kalimera?;)

Så här skriver Apollo i sin resmålsbeskrivning av nyheten Amorgos:

Majoriteten av dem som en gång hittat hit drömmer om att få återvända om och om igen.

Och så här skriver Kalimera:

Har man en gång besökt Amorgos längtar man ständigt tillbaka.

Jag skulle vilja påstå att i inget fall är det sant - eller rättare sagt, det är inte mer sant än vad andra känner för sina favoritöar. Och då tycker jag att det är märkligt att Apollo formulerar sig så likt Kalimera:cool:. (Kalimera är dessutom så starkt förknippat med en person - Janne - att man både kan och ska förvänta sig starkt subjektiva omdömen, på ett annat sätt än hos en researrangör).

Apollo skriver också om "grottorna vid Mouros". De finns med även i Kalimeras öbeskrivning - men i övrigt har jag aldrig sett dem särskilt omskrivna.

Det här är inte otillåtet på nåt sätt, men det är lite trist om Apollo inte samlar in EGNA intryck av ställena de beskriver så entusiastiskt.:cool:

inkfish
2007-10-04, 22:57
Lite till:

Apollo om Chora:
Här ligger många mysiga tavernor och caféer som inbjuder till en svalkande frappé eller en god måltid. Här finns också ett mycket trevligt torg med sitt egen kafenión.

Kalimera om Chora:
I gränderna ligger små tavernor där man lätt fastnar med en bok och en kall öl. Torget är den absolut finaste delen av byn. Här finns ett kafenión som man utan svårighet kan slöa bort en eftermiddag eller två på.

Apollo om Agia Anna:
Att simma ut här och kika upp mot det vita klostret uppe på berget är en otroligt vacker vy.

Kalimera om Agia Anna:

Att ta en simtur utanför klippbadet och vända blicken upp mot det vita klostret kan göra vem som helst religiös.

;)

martinifk
2007-10-04, 23:39
Kalimera, var det första jag tänkte på när jag såg att Amorgos var nästa års nyhet på Apollo. Roligt. :)

Homeros
2007-10-05, 09:11
Ja jag är helt övertygad om att utan kalimera.se så skulle aldrig Amorgos hamna i Apollos reseprogram.

Undrar när t.ex Fourni (som så många har skrivit gott om) kommer med !!??
-Kanske som nyhet redan 2009 ?

/Homeros

kari
2007-10-05, 11:02
Undrar när t.ex Fourni (som så många har skrivit gott om) kommer med !!??/Homeros


A L D R I :eek:...håper jeg...., var på Fourni sist for 3 uker siden :D Kari

Rasmus
2007-10-05, 19:33
Jomen självklart läser alla resebyråer Kalimera varje dag, vad är det för konstigt med det...? Några av mina bekanta jobbar på Expressen, de läser naturligtvis aftonbladet.se och vice versa hela tiden. Taget i beaktande att Kalimera är DEN bästa Greklandssajten, så är det väl inte så konstigt att alla journalister som vill framstå som "experter" på Grekland plankar och knycker härifrån, eller hur...???
Jag tycker att det ger ett utmärkt betyg åt Janne och C att de gör ett mycket bra jobb med sin blogg och "vår" sajt.
Att jag sedan personligen tycker det är ett underbetyg åt dessa så kallade "journalister" (som dessutom måste lämnat grundskolan och alla andra utbildningsinstitut med betyg i svenska med IG) gör ju inte saken annorlunda.
Bra reklam för Grekland, bra reklam för Kalimera. Det om detta.
R :)

inkfish
2007-10-05, 21:07
Fast journalister har väl inget med Apollo att göra:confused:?

Jag tycker nog inte att vare sig researrangörer eller journalister ska knycka och plagiera. Research är inte att stjäla.

Rasmus
2007-10-05, 21:22
Fast journalister har väl inget med Apollo att göra:confused:?

Jo, och med alla andra resebolag.

R :D

inkfish
2007-10-05, 21:27
Jag vet inte riktigt vad du menar, men vad jag menar är att Apollo står för texterna på sin sajt/i sin katalog oavsett vem de betalat för att skriva dem.

Och research är nåt annat än plagiat - det är mest det jag funderat över. Inte över vem som skriver texterna.

Rasmus
2007-10-05, 21:45
Jag vet inte riktigt vad du menar, men vad jag menar är att Apollo står för texterna på sin sajt/i sin katalog oavsett vem de betalat för att skriva dem. Och research är nåt annat än plagiat - det är mest det jag funderat över. Inte över vem som skriver texterna.

Möjligt så, jag vill/kan/bör inte svara på det. Dock vet jag med säkerhet att det inte är personalen på plats som skriver texterna, ej heller försäljarna bakom disk på de olika resebyråerna. Med till visshet gränsande sannolikhet skrivs texterna i katalogerna av... en inhyrd "journalist".
Research är, såvitt jag kunnat utröna, mer eller mindre ett utdöende sätt att djupgranska nu för tiden. Det tycks bara de återstående riktiga journalisterna, dvs reportrarna på exempelvis Dagens Eko, ägna sig åt...
Att hyra en så kallad "journalist" och/eller "reseexpert" för att mer eller mindra plagiera Jannes texter här på Kalimera vittnar ju närmast om att research och källforskning tycks vara förlegat i vissa kretsar av mer eller mindre analfabetiska "reportrar". Gå bara in på avigsidan.com och se vad dagens "journalister" kan åstadkomma. De vet inte skillnad på "själ" och "skäl", eller "bredden" och "brädden"... Vart tog alla hederliga, gamla sättare vägen...? De var åtminstone läskunniga och kunde förhindra sådan dynga...
I all välmening,

R ;)

malou
2007-10-06, 19:57
Möjligt så, jag vill/kan/bör inte svara på det. Dock vet jag med säkerhet att det inte är personalen på plats som skriver texterna, ej heller försäljarna bakom disk på de olika resebyråerna. Med till visshet gränsande sannolikhet skrivs texterna i katalogerna av... en inhyrd "journalist".
...
I all välmening,

R ;)

En typ journalist-mafia, eller hur?? :D:D Uansett, i sommer turnerte jeg en relativ stor øy sammen med en ung 'journalist'; ansatt av en velkjent reiselivs-guide. Innleid. Veldig ung. Student. Sommerjobb. Hun var ordentlig pliktoppfyllende, oppsøkte og undersøkte selv hvert eneste sted og attraksjon hun ville (måtte?) skrive om. Ikke et sekund hvilte hun, eller plagierte. Selv ikke på svært så velkjente steder. Jeg var imponert. Tenkte at kanskje hun var for pliktoppfyllende, men svært så redelig. Om denne 'journalisten' hadde lese-skrive-vansker, ikke godt å si.

Admirala
2007-10-06, 20:34
Jeg blir nokså oppgitt av den evige skitkastingen mot journalister. De fleste er hardtarbeidende, grundige mennesker, som må skrive mot en ofte svært nær deadline. Før i verden hadde avisene korrekturavdelinger, slik er det ikke mer. Det er klart at det finnes gode journalister og dårlige jounalister og journalister midt i mellom, men den generelle nedrakkingen av journalister er urettferdig og en stor forenkling av sannheten.
Ja, jeg er selv journalistutdannet, men jobber ikke som det nå. Kjenner likevel mange journalister (inkludert min mann), og jeg vet hvor hardt og grundig de jobber, og hvor knappe tidsfrister de ofte har. Når en (komplisert) sak skal forklares og forkortes ned til en side, en halvside eller en liten notis, og skrives slik at alle leserne forstår den, må det av og til bli forenklinger, ting man utelater og, selvsagt, ting man burde forklart bedre eller spurt mer/flere om. Desken er også ofte ute med saksen, og kutter ikke alltid like klokt.
Beklager, dette var et sidestep i forhold til tråden, jeg blir bare så lei av dem som skjærer en hel yrkesgruppe over samme kam.

Og nei, jeg vet ikke hvem som skriver for reisearrangørene. Det jeg vet er at (frilans)journalister av og til tar slike oppdrag, som regel mot en lav lønn, og uten mulighet for å dra til stedene man skal beskrive. Hvor grundig deres research er vet jeg ikke noe om, og selvsagt skal man ikke drive (nesten) ren avskrift. Men hvis reisearrangørene skulle betalt skikkelig - og dermed fått en plettfri jobb utført for seg - ville charterturene blitt dyrere. Vil vi betale for det?

inkfish
2007-10-06, 22:15
Framförallt tycker jag inte att journalistskället har något med Apollos resmålsbeskrivningar att göra:o


Og nei, jeg vet ikke hvem som skriver for reisearrangørene.

Inte jag heller. Och jag bryr mig inte riktigt om det heller. Om det är Pelle eller Stina och om någon av dem är journalistutbildad eller jobbar som copywriter - det tycker jag inte spelar nån roll. Det är Apollos texter vi läser. (Eller Jannes, omgjorda till Apollotext;)flabb_flab)

Admirala
2007-10-06, 22:21
(Eller Jannes, omgjorda till Apollotext;)flabb_flab)

flabb_flabflabb_flabflabb_flab

Vi bør jo være stolte av å tilhøre et slikt forum _B-anana

Uansett: Hvis Apollo (eller hvilket som helst charterselskap) skal lage skikkelig gode omtaler av sine reisemål, må de ansette en person som drar alle stedene og er der lenge nok til å fange stedets sjel og egenart. Det blir dyrt, noe de som kjøper reisene må betale. For alt jeg vet gjør charterselskapene dette. Hvis ikke - anse dette som en jobbsøknad ;)

inkfish
2007-10-06, 22:38
Jag undrar om de inte försöker hotta upp sin information lite. Från Amorgos fanns många bilder och jag undrar om jag inte såg att de ökat mängden bilder från andra öar också. Och det är ju jättebra.

För mig är det meningslöst att se närbilder på Glatt Barn i Pool - jag vill veta hur RESMÅLET ser ut. Och det verkade vara förbättrat där.

Rasmus
2007-10-11, 12:25
Hvis Apollo (eller hvilket som helst charterselskap) skal lage skikkelig gode omtaler av sine reisemål, må de ansette en person som drar alle stedene og er der lenge nok til å fange stedets sjel og egenart. Det blir dyrt, noe de som kjøper reisene må betale.

Hmmm, om jag var hög chef inom något stort resebolag skulle jag göra det enkelt för mig. Jag skulle naturligtvis anlita Janne direkt för att skriva texterna om resmålen i Grekland. Bättre kan det väl knappast bli...?
;)

Siri A
2007-10-11, 17:16
För mig är det meningslöst att se närbilder på Glatt Barn i PoolPrecis. Sånt blir man jätte trött på. Airtours katalog är värdelös, och går man in på nätet har de kanske en, max tre bilder till att erbjuda.

Arne
2007-10-12, 15:51
Vi drog iväg ett email till Apollo i anledning av erhållna voucher vi ej
kunde använda. Svaret kom nyss i telefonsamtal där Apollo lät meddela
att vi skulle få voucherbeloppet på två ggr 100 Sek insatta på vårt konto.

Heder åt Apollo i detta fall. Texten i vårt email kunna läsas i fullo här nedan.

Arne och Hustru Birgitta




Hej,

Den 19 September var vår avresedag. Vi hade bokat oss tvenne Apollo flygstolar från Arlanda till Corfu med
ordinarie avgång vid femtiden på kvällen.

Vi ankom till Arlanda vid elvatiden på förmiddagen med flyg från Umeå och erhöllo strax efter ankomsten ett mobil-
samtal från Apollo vari vi informerades om att vår flight skulle bli minst sex timmar försenad. Detta
är helt ok för oss. Sett mot bakgrund av Apollos extremt låga priser på vissa flygstolar finner vi det
helt acceptabelt att det kan bli störningar i tidtabellerna. Det ligga så att säga i sakens natur.

Alltnog, vi meddelades därtill att det gick utmärkt att ändå checka in vårt bagage redan vid pass
halvtre. Utmärkt!! Vi gjorde sålunda samt erhöllo varsin "Voucher" med nominellt värde 100 Sek.
Men så generöst. Vi hade genast planerat för att förgylla väntetiden genom att taga flygbussen in till
Stockholms city för att därstädes besöka vår favoritrestaurang. En liten kinesdito belägen på Kungsgatan
just mittemot "Vetekatten" Vi avåto där deras mer än suveräna buffét till priset av 135 Sek.

Nåväl, vid tiotiden på kvällen reste vi ånyo åter till Arlanda där vi möttes av beskedet att vårt plan till
Corfu blivit ytterligare lite försenat och att ny starttid skulle bli runt midnatt. Helt Ok för oss, mätta
och belåtna.

Iväg kommo vi strax efter midnatt och landade på Corfus spektakulära landningsbana dryga tre timmar
senare.

Ja, sedan ägnade vi enligt vår plan våra tre veckor i arkipelagen till att besöka i nämnd ordning Corfu-
Santorini- Naxos - Syros och återvände vi till Athen den 7 Oktober. Den elfte Oktober for vi så åter till
Arlanda med Brussels Airlines via Bryssel.

Nu till saken. Vid ankomsten till Arlanda voro vi emellertid lite hungriga och gingo därav åstad till den
lilla cafeterian i inrikes ankomsthallens bottenvåning, den med utealtanen för oss rökare. Våra ögon lindades
runt varsin läcker räksmörgås i prisklassen runt 90 Sek.... Nu skulle våra voucers komma väl till pass.

Icke så!!! Tjejen vid kassan tittade misstänksamt på våra voucher och lät meddela att hon aldrig sett
några dylika. Efter nogsam genomläsning av den text som fanns på våra voucher sade hon att även om
de möjligen skulle vara giltiga som betalningsmedel, då skulle vi ha använt dem det datum som fanns stämplat, nämligen
den 19 September....

Tablå!!!

Nåja, vi voro stadda i kassa och kunde ändå betala mackorna och kaffet, men visst kändes det snopet!!!

Hur ser Apollo på det hela??? Är våra voucher med serienummer 22701 resp 22702 värdelösa trots att
det i texten icke finnes något bäst-före-datum??

Hälsningar- De bästa

Arne och Hustru Birgitta

Netwolf
2007-10-12, 21:18
Om de nu snott text från Kalimera, vad gör det? Jag läste förresten en fantastiskt text om Amorgos redan på tidigt nittiotal (Tomas Löfström, tror jag han hette), där fraserna "man vill alltid tillbaka" & " ett fanstastiskt kloster som klistrar sig fast på berget" förekom.

Jag vet inte när Janne författade sin text, men att man alltid vill åter till Amorgos. Det är väl inget konstigt?

inkfish
2007-10-13, 19:34
Om de nu snott text från Kalimera, vad gör det?

Tja, förutom att Kalimeras texter är märkta så här:
© Text & Bild: Janne Eklund/Kalimera

så är plagiat inte bara ett fattigdomsbevis, det minskar också trovärdigheten, i mina ögon.


Arne: bra historia! Ofattbart att ett flygplatskafé inte känner igen en researrangörs vouchers:cool:

Gerd
2007-10-13, 21:54
Inkfish: Tror du verkligen på fullt allvar att Apollo enbart snor text utan att alls besöka resmålet och läsa på genom andra "källor".
Jag undrar mest vad Janne anser i frågan???
Honom som det faktiskt berör!
Till mig har han sagt att han är glad att fler genom hans sida nu törs luffa på egen hand i övärlden.
Jag tror nog att han är glad för alla de resenärer som nu av olika skäl kan resa via charter, kanske pga ohälsa har svårt att ta sig på egen hand.
Att Apollo beskriver Amorgos så som det verkligen är, enligt även mina ögon som varit där är väl enbart bra, eller?

inkfish
2007-10-14, 12:45
Inkfish: Tror du verkligen på fullt allvar att Apollo enbart snor text utan att alls besöka resmålet och läsa på genom andra "källor".


Vem har sagt det:confused:? Tråkigt att behöva försvara sig mot nåt man aldrig sagt eller ens tänkt.

Fullständigt självklart besöker Apollo sina resmål. Och att fler reser till Grekland och till Amorgos är jättebra, oavsett hur de gör det.

Det jag gjort är att jag tyckt mig känna igen Jannes formuleringar i deras text. Jag tolkar det som plagiat. Och plagiat tycker jag är onödigt. Det är allt.

anneli56
2007-10-14, 12:56
Det där att Apollo besöker sina resmål tvivlar jag på !!
Här på Peleponnesos/Kalamata så måste det då vara väldigt okunnigt personal.
Så mycket som jag har hört av resenärer vilka varit här,så vet jag att Apollos guider vet ingenting om området.Det enda dom gör är att stå på flygplatsen o gapa om att stig på bussen eller reser ni på egen hand.

inkfish
2007-10-14, 12:58
Klart att de besöker resmålen. Inte minst hotellen som de väljer ut för sina program.

Att sen reseledarna ofta är okunniga om resmålet de jobbar på stämmer med min ytterst begränsade erfarenhet av reseledare också.

Riitta
2007-10-14, 15:40
När vi var på Thassos för några år sedan så talade guiden för mig att hon läste på Kalimera för att lära sig om ön:rolleyes:

Riittabye_bye

anneli56
2007-10-14, 16:41
[quote=inkfish;107164]Klart att de besöker resmålen. Inte minst hotellen som de väljer ut för sina program

Tycker vi som resenärer att det räcker att dom har en gång besökt hotellet

Peter
2007-10-14, 17:47
Det där att Apollo besöker sina resmål tvivlar jag på !!

Då bör du nog fundera ett varv till...

Klart att de besöker resmålen. Inte minst hotellen som de väljer ut för sina program.

Naturligtvis. Det ska förhandlas pris och skrivas avtal. Dessutom måste alla researrangörer kontrollera de hotell som kontrakteras. Det är en lång lista med saker som skall gås igenom. Bl a så ska man kolla höjden och säkerheten på balkongräcken för att småbarn inte ska kunna ramla ut! Det finns charterhotell som tvingats bygga om balkongerna för att få kontakt... Så att de varit där är obestridligt!


Att sen reseledarna ofta är okunniga om resmålet de jobbar på stämmer med min ytterst begränsade erfarenhet av reseledare också.


Och det är en helt annan historia. Jag betvivlar starkt att det är reseledarna som är där och förhandlar med hotellen från början. Att dessa ungdomar sedan är i stort sett okunniga om resmålet och service ö h t får man ju ta upp på plats eller med arrangören centralt.

Tycker vi som resenärer att det räcker att dom har en gång besökt hotellet

Det bestämmer du själv! Är du inte nöjd kan du klaga på plats eller när du kommit hem. Det ultimata är ju att du väljer en annan arrangör för framtida resor. En som du hoppas och tror har bättre service och kunskap! Du som kund väljer med "fötterna". Dvs du kan gå till nästa leverantör. Och att se ryggtavlan på en missnöjd kund är det värsta som finns för den som säljer en produkt eller tjänst.

Samtidigt finns det en plånbok med i sammanhanget. Men det är en gammal sanning att man kan inte få högsta kvalitet till lägsta pris. Det bara är så... Men det är vi som kunder som bestämmer var ribban ska ligga!

Naturligtvis har Apollo varit på Amorgos och rekat och skrivit avtal med hotell. Lika mycket naturligtvis har de också läst här på Kalimera. Det skulle vara gravt tjänstefel hos samtliga researrangörer att inte göra det!

Och det finns bara så många superlativer. Så om Apollos beskrivning av Amorgos påminner om Jannes så kan det ju vara en tillfällighet. Eller så är det inspirerat, eller snudd på plagierat, av Janne. Eller så är det så att det inte finns så många olika sätt att uttrycka sig när man vill beskriva hur fantastiska Grekiska öar är... :D

Peter

Arne
2007-10-14, 18:08
Så rätt!!!

Vi har fått en mycket god inblick i hur de svenska charteroperatörerna arbetar på greköarna via en hotellägare vi under åren blivit god vän med.

Så här går det till enligt vännen. I mitten av Mars månad dyker personal från operatörerna upp. Då menas att de i mars 2008 komma för att förhandla om säsongen 2009. De ha i god tid kontaktat de hotell som är av intresse. Skambud är ordet när hyressumma per rum/studio lämnas.

Tidpunkten, mitten av mars månad är väl vald. Många hotellägare hänga
på fallrepet och det är ännu ett par månader kvar innan turisterna komma.

Ett vanligt bud ligga på avtal om exempelvis tio rum per dag Maj-Juni-Juli och Augusti. Snittsumman ligga på cirka 10-15 Euro per natt. Men, pengarna på bordet omgående via checkblocket. Många hotellägare nödgas antaga erbjudandet för att klara sina räntor och amorteringar. Så illa är det.

Avtalen omfatta även vilka rum man ska förfoga över, dvs de allra bästa,
därtill kontrollpunkter avseende brandskydd, poolkontroll etc etc. Kan operatören ej fylla rummen, då må ägaren mot 50-50 av hyran disponera rummet för egen uthyrning. Allt i avtal nogsamt reglerat.

Arne

bon
2007-10-18, 14:43
Så rätt!!!

Avtalen omfatta även vilka rum man ska förfoga över, dvs de allra bästa,


Allra bästa??? Hur kommer det sig då att Apollo alltid har de sämsta rummet på hotellet?

bon

Lissi
2007-10-18, 16:11
Allra bästa??? Hur kommer det sig då att Apollo alltid har de sämsta rummet på hotellet?

bon

Där håller jag INTE med! Vi har alltid haft kanonfina rum på de hotell vi valt, i förhållande till DET PRIS vi betalat naturligtvis! Betalar men för 2+ kan man ju inte begära mer.... Jag får nog säga att Apollo faktiskt haft de bästa boendena av de bolag vi anlitat innan vi började boka själv.....( och många gånger har vi varit förvånade att vi fått så fina rum så billigt!!)

Lissi - som längtar till nästa Greklandsresa, ack så långt bort i tiden

Chras
2007-10-19, 09:17
Har åkte med de flesta större bolagen och kan konstatera att inget av dem är prickfria. Det är ömsom vin och ömsom vatten. Om något inträffar är det personalen på platsen som ska reda ut problemen och det är här som det oftast fallerar. Tyvärr kan det ibland smyga in en katt bland hermelinerna och det är då det blir fel. Har möt personal på platsen som ställt upp till max och varit toppen och samtidigt upptäck genom åren några som platsat på en öde ö utan andra mänskor.
Har efter de senaste resorna konstaterat att guidernas huvudsakliga arbete är att kräng utflyckter till resenärerna och detta på direktiv från bolagen.
Chras

Janérik
2007-10-19, 22:35
Har efter de senaste resorna konstaterat att guidernas huvudsakliga arbete är att kräng utflyckter till resenärerna och detta på direktiv från bolagen.
Chras
Faktum är att resebolagen lever på de pengar som kommer in, då det blir hårdare prispress på resan så krävs det naturligtvis att pengarna kommer in någon annanstans, då är utflykterna nästan det enda som är kvar. Sedan gäller det ju att man har sådana säljare som klarar av sitt jobb och dessutom kan vara guider. Det finns många sätt att sälja varor och tjänster på, jag har sålt varor (och lite tjänster) de senaste 25 åren och det enda jag inte klarar av att sälja är det som är billigt. Jag kan prata allt om kvalitet och trevlig support och nöjda kunder och liknande men priset det klarar jag bara inte av att diskutera. Förhoppningsvis borde reseföretagen hitta säljare som också klarar av att diskutera rätt saker för att få lönsamhet för sin arbetsgivare.

Mvh Janérik

Eva L
2007-10-19, 22:53
Jag har alltid varit otroligt nöjd med de charterresor som jag gjort med Vingresor. Alltid bästa tänkbara rum och det mesta har fungerat fint. Visst beskrivningarna av aktiviteterna på hotellet i Pipa lämnade en del övrigt att önska. Nästan alla utflykter blev inställda pga trasiga båtar, få deltagare etc. Dock blev jag vid två tillfällen väldigt irriterade på att guiderna inte lyckades hitta mig för att meddela att en utflykt ställts in trots att jag var inom hotellområdet. Förstår att sånt händer och att kompetensen inte alltid är på topp kompensation fick jag dock i efterhand. Vad som däremot är svårt att acceptera är att arrangören inte kan lägga ner mer energi på att få till bra utflykter i ett område där turisterna exempelvis avråds från bilhyra på egen hand.

Helst fixar jag mina egna resor, bokar hotell utflykter etc på egen hand där det finns ett utbud med engelsktalande guider. Gick runt i Manaus en hel dag vid min första Brasilienresa innan jag valde guideföretag för djungelturen. Läste omdömmen på internet och pratade direkt med företagen. Det företag som jag valde Gero Tours visade sig vara helt fantastiska och jag ångrade inte mitt val en enda minut.

Det här blev ett långt inlägg utfirån tankar jag fick utifrån hur vi väljer vårt resande arrangör etc. Apollo har jag också bara bra erfarenheter av, har dock gjort få paketresor med den arrangören. Grekland är så bekant för mig efter mer än 25 års resande till landet och en kultur som känns väldigt bekant. För att resa dit krävs inga stora förberedelser som en resa till Asien eller Sydamerika kräver.

Eva