handdator

Visa fullständig version : Sitta pa kafeteria


Monica P
2007-10-04, 11:02
Greker har en otrolig formaga att sitta pa kafeneion. Jag kommer aldrig att fatta hur man kan sitta i timmar, bokstavligen, pa dessa klassiska vackra men ack sa obekvama stolar, men en pytteliten kopp kaffe. -Om man nu inte ar i frappe-generationen som sitter bakatvrakta i ratt sa mycket bekvamare stolar, men fortfarande i timmar...

Traditionen att traffas pa torg och byta nyheter borjade sakert strax efter striden mellan Kain och Abel och ar forvisso inte bara grekisk. Min pappa och hans bondekollegor mottes varje morgon vid mjolkbryggan, i vantan pa lastbilen som skulle transportera mjolkkrukorna till mejeriet. Piproken lag tung over nejden och det skrattades mycket. Man diskuterade politik och vader och turordningen for den gemensamma anvandningen av troskverket, sakert blev det lite tal om fotboll,bilar, barn och kvinnor med.
Har pa kafeneion diskuteras politik, vader, fotboll, bilar, barn och kvinnor. Om troskor har jag inte hort sa mycket men desto mer om fiske.

Man far sitt favoritfik. Vill jag alltsa traffa Elias gar jag till Anasis. Michalis sitter oftast pa Symposium och sa vidare.

De gamla gubbhyllorna har blivit alltmer sallsynta. De fina moderna kafeteriorna med storbilds-TV desto fler.

Nu gar jag och fikar!

Peter
2007-10-04, 19:04
Jag förstår inte frågan! :confused: :D Jag har absolut inga problem med att sitta några timmar på en strategiskt placerad Cafenion. Det ska då helst vara ett riktigt "gubbafik" med utsikt över hamnen och promenaden så man kan hålla koll på folk, fä, bilar och färjor :D Ta en Frappé eller två, en glass, kanske någon öl och Toast om det är lunchtid...

Har man tur kanske gubbarna bordet bredvid blir nyfikna och helt plötsligt får man prata Grekiska med hela kroppen. Fast som tur är kan jag ju lite ord också... flabb_flab

Är man två kan man småbråka lite över ett parti Tavli, annars är en bra bok ett utmärkt sällskap. Kyparen vill alltid diskutera för och nackdelar med att ha Svenska fotbollspelare i Panatinaikos eller EAK. Är det väl andra laget heter? Är inte så inne på fotboll. :o

De närvarande hundarna och katterna ska ha sina smekningar och eventuella överblivna bitar av Toasten eller annat som finns på bordet... Allt detta får tiden att gå väldigt fort, men jag ser inga problem i det. Tvärtom... :D

Mitt absoluta favoritställe var stället under hotell Delfini på Tinos. Riktigt Gubbafik som låg perfekt. Till min stora besvikelse hade det stängt förra året när jag kom dit eftersom hela hotellet skulle renoveras. Det sved i hjärtat och jag kände mig nästan lite hemlös... snyft_drop Det kommer säkert att öppna igen, men då säkert i modern tappning... snyft_drop Så det får bli att leta reda på något nytt gammalt ställe...

Peter

Riitta
2007-10-04, 19:35
I Pothea brukar jag sitta hos Adonis på Alfa:)
Riittabye_bye