handdator

Visa fullständig version : Wiiihooo, Amorgos-frågor! :-)


Lena*
2007-10-02, 19:47
Ja, så känns det, när Apollo tagit in Amorgos i sitt utbud (för oss som latar oss a´la charter fortfarande ;)).

Nu har jag några jätteviktiga frågor;

Vi reser med två barn, 5 & 8 år, är Amorgos ett lyckat val? Vi tar det gärna lugnt, åker runt med bil, softar på strand, letar upp mysiga tavernor...men är det _för_ lugnt?

Ön verkar vara ett eldorado för vandrare, men vi andra då? Det finns kanske någon kortare sträcka man kan gå? Vet om det andra klostret, har fått vägen förklarad för mig sist vi var på väg dit, men inte kom oss dit. Men någon annan kortare vandringsstig, lämpad även för barn?

Hur stort (litet) är Egiali? Har man sett hela byn på fem minuter eller...?

Till sist, finns det inga bilder över Egiali? Tycker mig ha letat massor, men inte hittat den minsta lilla bild över byn. Någon?

Mvh/Lena*. :)

ramses
2007-10-02, 22:02
För att få bilder på Egiali: gör en Googlesökning, klicka på bilder, det kommer massor.

Eva L
2007-10-02, 22:27
Inte vet jag vad ni förväntar er men med två små barn gissar jag att ni inte vill ha barliv och disco. Egiali är en liten mysig plats med tre fina byar ovanför dit ni kan vandra med barnen eller kombinera med buss och vandring. Amorgos är för mig en ö där Greköland är som bäst.

Eva

Lena*
2007-10-03, 09:29
För att få bilder på Egiali: gör en Googlesökning, klicka på bilder, det kommer massor.

Hm, har googlat massor i mina dar, men aldrig ens vetat om funktionen där man kan klicka fram bilder. :eek: Tack för det tipset! Du hade rätt, massor med bilder fick jag fram.

Eva L; Rätt gissat, disco och uteliv är inget vi önskar. Det blir helt klart Amorgos nästa år. Tack för tips om vandringar till byarna (och att ta buss delvis, bra tips!). :)

Fler idéer någon?

/Lena*.

inkfish
2007-10-03, 10:20
De här bilderna tog jag för några veckor sedan och de kan nog ge dig en uppfattning om Egialis storlek:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1000536.jpg


Byn till vänster uppe i bergen är Tholaria, den till höger är Lagada. Där vägen går ner mot Egiali skymtar de översta husen i Potamos. Alla tre byarna är, som Eva säger, nåbara med buss om man inte vill gå.

Lite närmare håll:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1000456.jpg
Hotellanläggningen till vänster i bild, på bergssluttningen, är Aegiali hotell & spa, ett av de hotell som Apollo kommer att ha.

Början av byns fina strand - som i mina ögon blir ÄNNU finare eftersom den inte har solstolar (iaf inte i september men jag tror inte den har det under högsäsong heller):

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1000538.jpg

Kalimera
2007-10-03, 12:08
Härliga bilder. Här kommer en bild från andra hållet.

http://www.kalimera.se/bilder/islands/amorgos/amorgos_02.jpg

eija
2007-10-03, 14:24
TACK Ramses också för min del! Har aldrig märkt att man kan få fram såna härliga bilder bara genom att googla :D!! PRIMA!

Eija

Lena*
2007-10-03, 14:44
Tack för härliga bilder! klapp_klap
/Lena*.

Lena*
2007-10-15, 22:19
Finns parasoller på stranden i Egiali? Eller är hela Amorgos helt parasoll-fritt?

Lena*.

Eva L
2007-10-16, 08:56
Minns inga parasoller men det är några år sedan jag var där. Grekerna har ofta med sig egna parasoll och vid någon resa har jag lånat parasoll på mitt boende. Problemet brukar vara att förankra det bra om det blåser mycket.

Eva

Hellen
2007-10-16, 09:08
Jag har också funderat, men minns inte att jag såg några fasta parasoller, men på eftermiddagen finns det gott om skuggplatser, från hyfsat stora träd.
// Helén

Tobbe S
2007-10-16, 09:34
Var i Egiali i sommras och det fanns inga parasoller eller solstolar.
Däremot är stranden i Egiali fantastisk med Tamarisker längst stranden, som ger skön skugga hela dagen. När vi var där var det cirka 40 grader så träden var sköna.

Torbjörn

Tom
2007-10-16, 16:45
Finns parasoller på stranden i Egiali? Eller är hela Amorgos helt parasoll-fritt?

Lena*.


Hej !
Så här såg det ut i slutet på Juni 2006 ! Inga parasoller el solstolar ! klapp_klap

http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/BtluffJuni2006-189.jpg
http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/BtluffJuni2006-205.jpg

/ Tom

Arne
2007-10-16, 18:13
Men, vid vårt besök vid Egiali 2003, då fanns det en packe solstolar och tillhörande parasoller på Tavernorna i anslutning till strandområdet.

Förvisso taffliga solstolar, ja, de med stomme av aluminium och med en blå
utspänd duk på. Till detta risiga parasoller av mera utblekt modell, men utan fot. Man fick själv till stranden medbringa dessa tingestar för att dem därstädes bruka.

Till minnet vi oss draga att någon avgift för dessa utensilier aldrig uttogs.
Detta skola dock ses mot bakgrund av att det var i början av Oktober vi bevistade denna strand.

Så här avslutningsvis kunna vi också drista oss meddela att det fanns
otäcka oljeklumpar här och där på stranden. Paradiset är det väl ändå icke!!!

Arne och Hustru Birgitta

Lena*
2007-10-16, 20:25
Tack för alla svar! Och underbara bilder, härligt att se! klapp_klap
Fler frågor;
Går det en bilväg direkt bakom stranden?

Tavernorna, ligger dom direkt i anslutning till stranden eller är det bilväg emellan?

Syns Lakki Village på ngn av de bilder Tom bifogat?

Och oljeklumpar?? Någon mer som sett oljeklumpar på den stranden? Lät inget vidare...


Lena*.

inkfish
2007-10-16, 21:06
Apollo skriver särskilt i sin resmålsbeskrivning för Egiali att där inte finns solstolar. Det bör alltså betyda att det inte heller nästa säsong kommer att finnas sådana:)

Lakki ligger längs med i stranden, inte kring hamnen där hotellgyttret som syns på bilderna är.

Möjligen syns det på min andra bild i inlägg #5 i början av tråden. Jag TROR att det ligger ca en tredjedel bort längs stranden, från hamnen räknat.

Och jag har kört förbi där men minns inte om vägen gick mellan Lakki och stranden eller bakom Lakki. Hoppas nån annan vet:)

Lena*
2007-10-16, 21:29
Ok, tack Inkfish, måste missat infon om solstolar(trots "lusläsning" ;)).

Solstolsfria stränder är ju något speciellt *positivt*, men jag började precis undra var sjutton vi ska få skuggan ifrån om inte från ett parasoll. Ok, köpa eget parasoll, men har ju sett hur probs det kan vara att få dem att öht stå stilla. Men svaret kom ju iom tamarisker, det borde ju duga som skugga. ;)

Lena*.

inkfish
2007-10-16, 21:45
Jodå, där finns träd, som du ser på bilderna.

När jag var där en dag nu i september var det ett par som hade med egen parasoll. Men det blåste hårt den dagen så rätt som det är kom den farande över stranden...:D

Lena*
2007-10-16, 22:01
Ojdå, ja man vill ju inte orsaka parasoll-skada på annan solbadare på stranden. *huuu* :rolleyes:
Förresten, oljeklumpar, har du sett såna då? snyft_drop

Lena*.

inkfish
2007-10-16, 22:04
Nej, det har jag inte gjort. Men jag har bara badat i Egiali två gånger och aldrig gått längs hela stranden.

Har dock svårt att tro att en så välbesökt strand har oljeproblem mer än högst tillfälligt. Den är säkert välskött. I Katapola körde en kommunanställd och rensade stranden när jag var där. Egiali, vars hela existens i turismbranschen är beroende av stranden - har säkert minst lika bra skötsel.

Lena*
2007-10-16, 22:22
Ok tack, det låter bra.

Hm, ja du vet ju att ju mer man lär sig desto mer vill man veta, så...:cool:

Finns det "mysiga gränder" i Egiali?

Tavernorna, nån favorit, gärna strandbelägen?


Lena* - med tusen frågor. :)

inkfish
2007-10-16, 22:30
Jag kan inte Egiali, har bara varit där vid korta besök. Hoppas du kan få bättre svar av någon som bott där:)

Leena
2007-10-17, 13:17
Var i Egiali drygt 1vecka aug/sept i år och såg ej till minsta lilla oljeklump!Stranden var skräpfri.Nedanför Lakki fanns kanske tio solstolar som verkade höra till deras hotell.

Lena*
2007-10-17, 13:48
Tac, skönt att höra Leena, både med oljeklumpar och faktiskt, ärligt, solstolarna. Om dom är så där få så kan man ju stå ut med det. ;)

Har du nåt annat mys att dela med dig av Egiali? Gränder? Tavernor?


/Lena*.

Jan-Jan
2007-10-17, 19:33
Lena, Egiali är litet. En enda gränd finns det nog egentligen. Från det lilla bilfria torget till café-trappan. Kort. Men väldigt mysig och där ligger byns bästa restaurang To Limani. Från torget leder också några trapp-gränder uppåt i byn, men där uppe är det mest bostadshus och byn tar snabbt slut. Men bageriet ligger däruppe och har jättegoda ost-pajer.
Café-trappan är längst ut och där finns en rad caféer som alla har fantastisk havsutsikt. Överst på trappan ligger den bästa fisk-restaurangen.
Tavernorna längs stranden ligger på andra sidan bilvägen. Men bilvägen är i princip avstängd på sommaren. Tre bilar om dagen typ åker långsamt igenom. Strandtavernorna har riktigt bra mat även de. Den längst bort har gyros för snabbmatsbehov. Innan man kommer till Lakki har vägen tagit slut, så Lakki ligger direkt på stranden. Stranden kan vara lite myggig på kvällar/nätter. Tamariskerna på stranden räcker bra till i början av dagen, men sedan blir det svårt att hitta skugga. Det finns parasoller att köpa vid det bilfria torget. Stranden är alltid väldigt fräsch. De städar den noga under säsongen.
Ovanför Egiali en bit upp ligger några byar som ska vara riktigt mysiga, men trots tre vistelser i Egiali har jag hittills inte tagit mig dit. Man måste nästan ha bil, eller ta taxi. Bussar går, men väldigt sällan.
Så, det var lite information. Hoppas du har nytta av den.

Leena
2007-10-17, 21:38
Längst ner från det lilla torget,där vägen går till Langada och Tholaria ligger en favorit vad gäller grekisk mat.Kvinnan där lagar mat som smälter i mun,hennes mousaka är underbar och priserna låga.Ser enkelt ut men bland den bästa mat jag ätit!Bussen upp till de andra byarna går minst varannan timme(1E) och de har båda trevliga tavernor att sitta och njuta på samt ingen biltrafik så barnen kan ha "frigång".Hoppas ni får en härlig tid i Egali,det är inte svårt om man gillar lugnet.

Lena*
2007-10-19, 08:42
Tack Jan-Jan och Leena för värdefull info, uppskattar det verkligen! :)

*noterar*

Mvh/Lena*.