handdator

Visa fullständig version : bok om grekiska ortodoxa kyrkan


Annki
2005-06-23, 10:01
Det är ju mycket man undrar över när man är i Grekland när det gäller den grekisk ortodoxa kyrkan.
Jag införskaffade en intressant och upplysande bok när jag var på Naxos i sommar. (Jag köpte den i den stora tidnings- och bokbutiken söderut ung. under flamingo på strandpromenaden där det finns mycket litteratur om grekland längst in i butiken.)
Den heter "Glimpse of heaven," är skriven av Chris Moorey och utgiven av Efstathiadis group, kostade 9 euro.
Den är på engelska och tar upp saker som: kyrkorummet och innebörden av vad som finns där, präster, kalender, historia, hur firas gudstjänst, helgdagar, dop, bröllop,begravning, fastan, påskfirande etc.
Den var mycket intressant att läsa och man får svar på många av sina undringar. Den är liten som en pocket med många färgbilder och är säkert lätt att få tag i där de säljer lturistlitteratur omGrekland.

Eva L
2005-06-23, 10:37
Det är ju mycket man undrar över när man är i Grekland när det gäller den grekisk ortodoxa kyrkan.
Jag införskaffade en intressant och upplysande bok när jag var på Naxos i sommar. (Jag köpte den i den stora tidnings- och bokbutiken söderut ung. under flamingo på strandpromenaden där det finns mycket litteratur om grekland längst in i butiken.)
Den heter "Glimpse of heaven," är skriven av Chris Moorey och utgiven av Efstathiadis group, kostade 9 euro.
Den är på engelska och tar upp saker som: kyrkorummet och innebörden av vad som finns där, präster, kalender, historia, hur firas gudstjänst, helgdagar, dop, bröllop,begravning, fastan, påskfirande etc.
Den var mycket intressant att läsa och man får svar på många av sina undringar. Den är liten som en pocket med många färgbilder och är säkert lätt att få tag i där de säljer lturistlitteratur omGrekland.

Låter spännande kom att tänka på att det finns en bok på svenska som heter "Gud i Grekland" som berör samma tema. Köpte den till dottern för ett antal år sedan.

Eva

Inga-Karin
2005-09-16, 21:47
"Gud i Grekland"

Den boken har vi och där finns det en hel del nödvändig info för att förstå sammanhangen. Rekommenderas varmt

MVH Inga-Karin

dimitris
2005-09-16, 22:27
Jag studerade teologi vid Atens Universitet, ni får fråga vad ni vill om greklands religion.

Det ska vara jätte svårt att översätta några saker, men jag ska göra mitt bästa!

dimitris

magnus u
2005-09-17, 22:49
hej Dimitris! har alltid undrat vad egentligen är skillnaden mellan romersk-katolsk o grekisk-ortodox religion är. I grunden. det var ju samma "kyrka" en gång i tidenmen skiljde sig ngn gång på 1000 talet eller tidigare.det har med synen på Gud att göra tror jag men exakt vad som föranledde skilsmässan vet jag ej. hälsningar magnus u