handdator

Visa fullständig version : " Världens Ände"


Bengt o Marie
2007-09-28, 12:17
Är det någon som har varit på platsen "The End Of The World" på Samos. Och i så fall vad tyckte ni om detta ställe.

Bengt flabb_flab

Lopez
2007-09-28, 18:25
Taverna "at the end of the world" är ett otroligt mysigt ställe, och tillsammans med Kostas Taverna i Drakei mina absoluta favoritlunchtavernor på Samos. Här blir luncherna gärna både 2 och 3 timmar långa, och det är en verklig frid för själen att mätt och belåten bara sitta och blicka ut över havet.
Om ni ser några konstiga ouzoflaskor med skorpioner i så var inte orolig. Dessa skall inte drickas utan är medicin. Det finns nämligen skorpioner på Samos, och även om de inte är dödliga så gör det helvetiskt ont om man blir biten. Andeas som äger tavernan brukar fånga dem levande och stoppa dem i några ouzo flaskor. När sen skorpionen drunknar så avger den sitt gift, och i kombination med ouzo blir det en medicin som är den överlägset bästa mot skorpionbett. Man häller det bara över bettet så försvinner både värken och svullnaden som i ett trollslag.
Detta enligt Andreas. Tro't den som vill:confused:

inkfish
2007-09-29, 11:37
Gör det verkligen så ont? Det jag läst mig till är att betten inte är värre än ett getingstick.

Lopez
2007-09-29, 15:48
Gör det verkligen så ont? Det jag läst mig till är att betten inte är värre än ett getingstick.

Har dessbättre ingen aning:D
Detta var det jag fick mig berättat av Andreas som äger tavernan, men skulle inte förvåna mig det minsta om han skarvat till berättelsen lite extra för oss lättrogna turisterflabb_flab

Moa
2007-09-29, 23:40
Det låter spännande med "Världens ände" men var på Samos kan man besöka denna taverna?
Har varit många gånger i Pythagorion och i Samos stad men aldrig hamnat i världens ände.:confused:

Bengt o Marie
2007-09-30, 10:00
Skaffa dig en karta över Samos, typ Road Editions 210. Leta upp ett ställe som heter Limnionas det kommer efter Votsalakia, sedan är det skyltat rätt bra. Om du inte har fyrhjulsdriven bil så tycker jag att du ska gå dom sista 3-4 km. Det var flera som vände när jag var där. Men vill man ha lite spänning i livet så, kör på.

Bengt

monica
2007-10-01, 12:37
Det kan jag nog tro på, Ouzo är ju bedövande.

När jag hade tandvärk och fick vänta 1 dag för att komma till tandläkaren, försökte jag en grekisk huskur.
Doppade en bomullstuss i Ouzo och la på tanden, bet ihop och det bedövar, sedan kan man fylla på när ouzon har sipprat ut, det blev en riktigt rolig kväll, jag lovar :D

Monica

samos <3
2008-08-07, 14:59
Vi har åkt vespa ut till the end of the world, det går, även om jag som med-passagerare blundade hela åkturen och krampaktigt höll om min sambo som körde =) Det var absoult värt det, Andreas tipsade oss om att man skall komma på förmiddagen, på eftermiddagen är det mycket oftare en hårdare vind!

Bengt o Marie
2008-08-07, 20:21
Kul att ni gillade stället, det är en plats man ska åka till om kommer till Samos. Maten är ju rätt god också.

Bengt klapp_klap

Mindi
2010-05-06, 18:24
Hur långt är det från Votsalakia till Drakei? Blir så nyfiken på detta Drakei efter att ha läst om det här på Kalimera men samtidigt så vet jag inte om jag vågar köra upp där om det är riktig serpentinväg? ;) Är det ok väg att promenera upp annars?

MVH


Skaffa dig en karta över Samos, typ Road Editions 210. Leta upp ett ställe som heter Limnionas det kommer efter Votsalakia, sedan är det skyltat rätt bra. Om du inte har fyrhjulsdriven bil så tycker jag att du ska gå dom sista 3-4 km. Det var flera som vände när jag var där. Men vill man ha lite spänning i livet så, kör på.

Bengt

Kalimera
2010-05-06, 21:30
Hur långt är det från Votsalakia till Drakei? Blir så nyfiken på detta Drakei efter att ha läst om det här på Kalimera men samtidigt så vet jag inte om jag vågar köra upp där om det är riktig serpentinväg? ;) Är det ok väg att promenera upp annars? Det är enligt Google Maps (http://maps.google.se/maps?f=d&source=s_d&saddr=Drakei&daddr=Greece+(Votsalakia)&hl=sv&geocode=FX8mQAIdgQyWASnLHJR5S0O8FDGQQbriLL0ABQ%3BCd8igZ9iabrJFQJgPwIdb_CWASGntpNifhMzDA&mra=pe&mrcr=0&sll=37.736305,26.759841&sspn=0.304092,0.617294&ie=UTF8&ll=37.730267,26.637039&spn=0.07603,0.154324&t=h&z=13) 22 km, kanske inte läge att gå alltså. :)

Jag gillar inte slingriga vägar men har inga problem med att köra till Drakei.

Monica P
2010-05-06, 21:36
sedan kan man fylla på när ouzon har sipprat ut, det blev en riktigt rolig kväll, jag lovar :D

Monica[/quote]

flabb_flabflabb_flabflabb_flab:D:D:D

Kalimera
2010-05-07, 11:45
Vägen är för övrigt så här vacker:


http://www.kalimera.se/bilder/forum/samos_drakei.jpg

Mindi
2010-06-07, 19:10
"The End Of The World" och Drakei ligger det på samma ställe eller rör jag ihop det nu? :)

Det är enligt Google Maps (http://maps.google.se/maps?f=d&source=s_d&saddr=Drakei&daddr=Greece+(Votsalakia)&hl=sv&geocode=FX8mQAIdgQyWASnLHJR5S0O8FDGQQbriLL0ABQ%3BCd8igZ9iabrJFQJgPwIdb_CWASGntpNifhMzDA&mra=pe&mrcr=0&sll=37.736305,26.759841&sspn=0.304092,0.617294&ie=UTF8&ll=37.730267,26.637039&spn=0.07603,0.154324&t=h&z=13) 22 km, kanske inte läge att gå alltså. :)

Jag gillar inte slingriga vägar men har inga problem med att köra till Drakei.

Aina
2010-06-08, 16:13
"The End Of The World" och Drakei ligger det på samma ställe eller rör jag ihop det nu? :)

Nej, det ligger inte på samma ställe. "The End of the World" ligger nära stranden/byn Limnionas ganska nära Votsolakia och därifrån är det skyltat till "The End of..." (Jag har tyvärr inte varit där.)

För att komma till Drakei fortsätter du stora vägen (se bild tidigare) som tar slut vid Drakei. Om du söker på nätet kan du säkert hitta kartor så att du kan orientera dig.

Hälsn, Aina