Visa fullständig version : Pastisio
Kalinichta!
Någon som har ett gott recept på Pastisio? Åt sån himmelsk god Pastisio på Manganari beach, för några år sen. Har försökt hemma med ngt liknande. Har du något gott recept???
Admirala
2007-09-27, 09:05
Vet ikke om dette hjelper, for jeg bruker ikke oppskrift og har dermed ikke mål. Men slik lager jeg pastitsio:
Stek 2 hakkede løk og ca 1 kg lammedeig (eller biffdeig) i olje til det brunes. Ha oppi et vinglass med vin (hvit eller rød), og kok til vinen fordamper. Tilsett en liten boks tomatpuré (3 - 4 spiseskjeer), 1 buljongterning (kraft), oregano, laurbærblad, kanel, salt og pepper. Ha oppi litt vann og kok i minst 1 time, sausen skal være tykk, men ikke tørr.
Legg litt kokt makaroni i bunnen på et smurt, ildfast fat. Hell kjøttsausen oppå, og oppå den igjen har du et lag til med kokt makaroni. Hell over en tykk hvit saus (bechamel) som du har tilsatt litt muskat samt 2 - 3 egg.
Øverst et lag revet ost eller revet ost blandet med tørre brødsmuler.
Stek ved 175 grader i en time, og la formen hvile i ca ett kvarter før dere spiser.
Tack för svar! Ska prova, lät jättegott...
Lite annorlunda än det jag provat.
Lammedeig/biffdeig ? Är det lammfärs/köttfärs du menar??
Vet att det recpept jag provat innehöll bla vispad äggvita, är det någon som känner till något sånt recept??
Kan vara kul att prova flera sorter.
Admirala
2007-09-27, 11:15
Lammedeig/biffdeig ? Är det lammfärs/köttfärs du menar??
Ja! Malt lammekjøtt er det vanligste, men du kan bruke en blanding av flere kjøttsorter, eller malt oksekjøtt.
Den vispede eggehviten du nevner brukes vel i toppingen? Jeg har aldri prøvd det, men går ut fra du blander pisket eggehvite i den hvite sausen for å få den mer luftig?
Jeg liker også pastitsio godt, særlig når den er hjemmelaget, med masse smaksrik kjøttsaus og kremete hvit saus på toppen. Mhm...!!!
Tackar! Blev så himla sugen att göra den idag, men det får bli en annan dag! Det lät så gott!
Nå skriver ut oppskriften! Pastisio spiste jeg bl.a. på Oasis på Naxos. Veldig godt. Nå når det lir mot høst og vinter kan det være godt servere noe gresk, har en del gresk vin stående så da kan det bli kjekt og invitere noen venner til en gresk aften. Forresten, har du Admirala oppskift på Kleftiko?klapp_klap Den beste jeg smakte er den som du får severt i en slags pakke.
Admirala
2007-09-27, 17:41
Det har jeg, Mikkel!
Men jeg lager min i leirgryte. Håper du liker den likevel!
Kleftiko, "tyvens kjøtt" betyr det, eller noe sånn, ble opprinnelig laget av frihetskjempene, sier soga. De stjal et lam (noe som var ok, for bøndene ville jo også ha et fritt Hellas) men de ville ikke steke det friskt over et brennende svært bål, da ble de synlige for fienden. Så de gravde kjøttet ned, laget et lite bål oppå, som også etter det slukket også ga varme ned i bakken hvor lammet lå. Imens kunne jo frihetskjempen oppholde seg (og kjempe) et annet sted. Så hentet han kjøttet når det var trygt. Kleftiko har forøvrig samme ordstamme som kleptoman.
Kleftiko:
Et lite lammelår
2 løk
1 kilo godt modne tomater
5 dl rødvin (eller vann eller en blanding)
3 ss tomatpuré
2 laurbærblad
1 kanelstang
2 - 3 fedd hakket hvitløk
salt, pepper
I Hellas bruker jeg også en god neve hakkede, ferske sellerirotblader, men det får jeg ikke tak i her i Stavanger.
Skjær lammelåret 6 - 8 biter og legg det i formen. Hakk løk og legg den oppi. Hakk tomatene, og bland dem med rødvin, tomatpuré og krydderet. Ha lokk på formen, eller press aluminiumsfolie godt rundt.
Bak ved 150 grader i fire timer. Kjøttet skal dette fra hverandre, omtrent.
Du kan servere det slik, eller du kan ta ut kjøttet, presse sausen gjennom en sil og koke den inn litt hvis den er for tynn.
Denne oppskriften fra nettstedet Matoppskrift er kanskje mer det du er på jakt etter?
600 g lammestek uten ben
2 hvitløkfedd i skiver til lammet
4 hvitløkfedd i skiver som tilbehør i pakken
4 små løk i skiver
4 poteter i skiver
4 små gulrøtter delt i fire biter
200 g fetaost
4 ss nypresset sitronsaft
4 ss smeltet smør
8 ss rødvin
salt
pepper
1 ts oregano
1 ts mynte
Del kjøttet i fire stykker. Lag fire snitt i hver og stikk inn små skiver med hvitløk. Ta et passende stykke aluminiumsfolie slik at det blir plass til alle ingrediensene inni. Smør litt smør på folien.
Legg et stykke kjøtt på folien sammen med poteter, gulrøtter, løk, hvitløk og litt fetaost i terninger. Hell over sitronsaft. Krydre med pepper, salt, oregano og mynte. Lag tre pakker til. Brett godt slik at det blir tett.
Tilsett gjerne 2 ss rødvin i hver av de fire pakkene. Løft hjørnene litt opp så saften ikke renner ut. Kok dem i ovn på 175 C i 90-120 minutter.
Takk Admirala!!
Du er supergod. nå har jeg oppskrifter som jeg kan invitere venner på. Virkelig bra._B-anana
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.