handdator

Visa fullständig version : Hemma från Kykladerna


YsterSyster
2007-09-23, 10:13
Hemma efter två veckor i Kykladerna med blandade känslor. Längtar tillbaka till värmen och solen men samtidigt skönt att vara hemma och få njuta frisk höstluft. Har trattkantarellerna kommit än?

Har hunnit med Amorgos, Folegandros, Sifnos och två nätter på Santorini innan vi flög hem igår. Flying Cat 3 som går rutten Pireus-Sifnos-Folegandros-Santorini-Amorgos-Naxos gjorde att våran grovplanering ändrades.

Amorgos var bestämt att bli vårat första stopp sedan hade vi lite löst tänkt oss Schinoussa och Naxos. Folegandros har också stått på önskelistan länge så vi styrde dit istället för att sedan fortsätta till favoritön Sifnos nu när möjligheten fanns.

Intryck: Amorgos - fin natur, fina vandringar och fina upplevelser men något saknades. Den hamnar inte på listan över favoritöar. Kanske var våra förväntningar för högt ställda? Folegandros - mysig Chora men blåsigt. Sifnos - alltid så välkomnande och toppenboende på Apéranto i Faros. Santorini - bodde i Perissa och det var ingen höjdare. Boendet som sådant var bra men Santorinis glättiga yta är inte vacker. Eftersom vi varit där förut tog vi det bara lugnt de två sista dagarna och var inte ens upp till Fira.

Mycket folk för att vara i september men ovanstående båt har tydligen gjort mycket för turismen. Väldigt blåsigt stundtals. Som ni säkert sett i andra trådar och på BloggaMera har en del blåst inne på öarna. På Novairkärran till Arlanda igår lördag gapade 50 stolar tomma.

Ska smälta intrycken innan det kommer ett resebrev. Nu ska ryggorna packas ur, tvättmaskinen startas och det blir nog en tur i skogen för att kolla svamptillgången.

Eva L
2007-09-23, 10:33
Ska bli spännande att läsa om er resa sen när du sorterat intrycken. Brukar behövas några dagar i vardagen innan man landat mentalt. Hoppas du hittar kantareller det bör väl finnas gott om svamp nu. Underbart med vår fina höst. Här i norr gulnar löven och det är så vackert ute.

Eva

Siri A
2007-09-23, 19:10
Ser fram emot ett resebrev! Alltid lika kul att läsa... :)

inkfish
2007-09-25, 21:56
Ska smälta intrycken innan det kommer ett resebrev.

Det ser jag fram emot! Inte minst vad gäller Amorgos, det är alltid spännande att höra skeptiker till ens egna favoritställen:)

YsterSyster
2007-09-26, 12:37
Jag funderar för att hitta orsaken till varför Amorgos inte blev en större upplevelse innan jag skriver resebrevet. Mest rättvist för Amorgos :).

Jag börjar bli lite orolig att jag kanske är trött på Grekland - hemsk tanke snyft_dropoch ett I-lands problem. En orsak till en eventuell trötthet på Grekland kan vara att jag har nytt jobb sedan 1,5 år tillbaka. I mitt gamla jobb var det mycket resor både utomlands och i Sverige och då var det skönt att komma "hem" till Grekland. Det blev en plats att landa på och ladda batterier. Nu vill jag uppleva nytt eftersom jag inte längre reser så mycket i jobbet. Nytt blir det i vinter när vi provar att luffa i Asien i tre veckor.

inkfish
2007-09-26, 15:15
Fundera inte så mycket att du censurerar dina intryck bara... Det ÄR tillåtet att inte falla för öar som andra fallit för. Du är definitivt inte ensam om att åka till Amo en gång och sen inte se nån större anledning att åka tillbaka.

Om du är Greklandstrött, däremot, ser jag det som ett större problem:o

YsterSyster
2007-09-29, 21:18
En lång tur i svamskogen (med dåligt resultat) som gav tillfälle till funderingar.

Ink - jag kom fram till att jag inte är trött på Grekland. Puuuh :)

Att inte känslan för Amorgos infann sig beror på att jag tycker det var för anpassat. Visst kan man välja bort restauranger mm som enbart inriktar sig på turistsäsongen men känslan av anpassning fanns där. Det finns redan charter dit (tyska och holländska tror jag) och snart kommer väl tydligen Apollo. På vår vandring upp till Chora från Katapola kom vi ikapp ett vandringssällskap på ca 25 personer. Vi gick sedan hack-i-häl på varandra och det förtar känslan av att vara på en liten ö.

Det som också förtog känslan var den "bruna slangen". Näst sista dagen på Amorgos tog vi en promenad längs bukten där man går förbi Eleni och fortsätter ut mot inloppet. Ju längre ut vi kom desto mer luktade det avlopp. Där vägen tog slut mynnade byns avloppsslang ut och det var ingen trevlig syn. :mad: Nu tror jag inte att "innehållet i slangen" kommer ända in till stranden men med den vetskapen ville inte vi bada mer nedanför Eleni. I bland upptäcker man saker man hellre skulle vilja vara utan!

Klostret, Agia Anna, maten och våra mopedturer var däremot underbara.

inkfish
2007-09-29, 22:09
Visst kan man välja bort restauranger mm som enbart inriktar sig på turistsäsongen men känslan av anpassning fanns där..


Katapola, förstår jag;)... Jag grunnar också mycket över det där. Jag älskar Katapola, för mig står det för den totala friden. Ändå har Katapola inte alls allt som jag vanligtvis gillar. T ex finns det inte jättemycket grekiskt vardagsliv där, om man undantar fiskebåtarna.

Men jag ser Katapola som "hamnby". Byn är uppbyggd kring hamnen och hamn innebär mycket turister. Det går ju inte en dag utan att du ser ryggsäcksfolket knata fram och tillbaka till och från olika båtar.

Men det stör mig inte, eftersom ryggsäcksfolket inte tycks efterfråga badringar, saronger, massproducerade souvenirer och t-shirts med löjliga tryck;), lika lite som hamburgare eller barer med skandinavisktalande personal.

Jag kan alltså väl förstå invändningarna mot Katapola. Men skulle det kännas för turistanpassat åker jag bara till Vroutsi, Arkesini, Lagada eller Tholaria - fantastiska byar som jag bara älskar:). Både Vroutsi och Arkesini är så gammalt och så bonnigt att jag nästan går med en klump i halsen. I utkanten av Vroutsi hittade jag ett hus som jag raskt döpte till villa inkfish för det vill jag ha... (har bild på det på datorn hemma, kan lägga in den här vid tillfälle).

Den bruna slangen har jag faktiskt inte tänkt på när jag gått ute vid udden. Men har sett sånt på andra öar, vet en ö där det byggts en stor och flott hotellanläggning precis där slangen mynnar:(

YsterSyster
2007-09-29, 22:51
Visst är Katapola befriad från diverse butiker med badringar, saronger mm och byn som sådan är mysig. Letar man sig upp i gränderna bakom hamnpromenaden är det så vackert. Hittade flera smultronställen, t e x bokhandeln som ligger en bit upp i gränden från torget där vi handlade en karta över ön . Det gäller väl att blunda när man går förbi turisthaken som enbart har öppet under sommaren.

Ett minne som verkligen stannat kvar är den man som äger Supermarketen på piren. Vi handlade där både tidigt och sent och han jobbade jämt. Trött men alltid på plats.

Vad gäller den bruna slangen - efter årets resa är man nog gladast om man inte vet var den finns oavsett vilken ö man är på! :)

inkfish
2007-09-29, 23:16
Jag tror inte att det är mycket i Katapola som är öppet under vintern. Underbara ouzeriet Nautilia, säkert. Mouragio skulle man kunna tro men där är så litet invändigt att det förmodligen inte är det.

Ett annat tecken på att Katapola inte är en livaktig året runt-by är att där inte längre finns ett apotek. Tydligen flyttade apoteksmannen till Egiali när konkurrensen blev för hård från Chora.

Mannen på supermarketen ja. Och hans gamla pappa, gissar jag att det är. Han skötte ruljangsen när den trötte inte var där.

Peter
2007-09-30, 04:54
Alltså, den där överflödiga informationen om slangen behövde jag ju inte... :eek: Fast jag badar ju inte så mycket numera så det spelar väl ingen större roll egentligen... Och hur är det i Egiali med byarna ovanför då...? :confused: Det är ju samma typ av vik... snyft_drop

Men jag har tänkt på en sak angående sommar/vinter Tavernor. De som är öppna på vintern måste ju vara de man ser som har utrymme och bord "inne" även på sommaren! Det brukar vara lätt att se avgränsningen.

De flesta har ju bara bord ute och jag tror inte att Greker sitter ute och äter i Januari, Februari... Finns det inte bord inne är det nog en Taverna som enbart är öppen under turistsässongen. Fast den kan ju servera fantastisk mat under den tiden!

Men har Tavernan bord inomhus tror jag att det kan vara ett tecken på att den Tavernan har god mat. Annars kan den inte ha öppet på vintern. När Grekerna själva går ut och äter. När de slipper oss krävande turister... Ang_elx :D

Någon gång skulle jag vilja tillbringa ett par veckor i Jan, Feb på någon liten ö. Varför inte Amorgos? Bara för att försöka få en uppfattning om hur livet är där när det blåser och är kallt och fuktigt.

Lunginflamation hade varit ett billigt pris att betala för upplevelsen... :D

Peter

YsterSyster
2007-09-30, 12:12
Peter - du ska veta att jag resonerat med mig själv om jag skulle skriva om upptäckten. Landade i att jag måste göra det för det var en bidragande orsak till att inte känslan för Amorgos infann sig.

Att gå längst ut på udden tar väl ca 25 minuter så den är inte nära viken inne i Katapola. Du kan lugnt bada vidare.

Skulle du under ett vinterbesök få lunginflammation så finns det alltid grekisk dunderantibiotika att tillgå :).

Peter
2007-09-30, 22:35
Att gå längst ut på udden tar väl ca 25 minuter så den är inte nära viken inne i Katapola. Du kan lugnt bada vidare.

Nu tillhör jag dem som hellre sitter i skuggan på en Taverna med en kall Amstel och en bok i stället för att bada... :D Så det spelar väl ingen större roll med slangen. Längst ut på udden sa du? Jag har aldrig kommit längre än till statyn som står på vänstra sidan av viken. Det var avspärrat så att man inte kunde gå längre tyvärr.


Skulle du under ett vinterbesök få lunginflammation så finns det alltid grekisk dunderantibiotika att tillgå :)


Ha ha ha... Grekiska Apotek är rena godisbutiken för de som vet vad de vill ha... Vissa bunkrar ju dunderpiller innan de åker hem! Recept och kontroll? Vad hette hunden sa du...? Ang_elx :D :rolleyes:

Peter