handdator

Visa fullständig version : Hur många dagar?


Alexandra
2005-06-22, 15:53
Hur många dagar rekomenderar ni att lägga på Paros ev Antiparos, Amorgos och Koufonissi?

Tänkte så här att Koufonissi räcker kanske med 3-4 dagar, antiparos kanske med en övernattning eller en dagsutflykt?
Gemensamt är att jag vill uppleva öarna lagom mycket sola och bada och koppla av varvat med att gå i affärer flanera i stan och besöka lite byar kanske...

Är lite kluven, vet att jag vill vara ca 8 dagar på Naxos i alla fall och kanske 2-3 dagar på Santorini innan hemfärd...

Snälla hjälp mig, försöker planera min rutt lite så att jag är på rätt ställe på rätt månad augusti/september...

mvh Alexnadra

Eva L
2005-06-22, 20:18
Hur många dagar rekomenderar ni att lägga på Paros ev Antiparos, Amorgos och Koufonissi?

Tänkte så här att Koufonissi räcker kanske med 3-4 dagar, antiparos kanske med en övernattning eller en dagsutflykt?
Gemensamt är att jag vill uppleva öarna lagom mycket sola och bada och koppla av varvat med att gå i affärer flanera i stan och besöka lite byar kanske...

Är lite kluven, vet att jag vill vara ca 8 dagar på Naxos i alla fall och kanske 2-3 dagar på Santorini innan hemfärd...

Snälla hjälp mig, försöker planera min rutt lite så att jag är på rätt ställe på rätt månad augusti/september...

mvh Alexnadra


Lämna något år slumpen också. Jag är själv en person som gärna planerar och strukturerar och jobbar ständigt på att försöka släppa taget lite. Missförstå mig nu rätt men innerst inne tycker jag att du ska låta känslan avgöra när ni väl kommit på plats. Åk vidare när det känns bra och stanna när det är bättre. När jag kom till Amorgos var ambitionen att stanna 5-6 dagar och sen åka vidare men det blev 12 dagar på Amorgos dvs rnästan resten av den treveckorsresan och enbart sista dygnet på Santorini av praktiska skäl.

Lycka till Alexandra.

Eva

Alexandra
2005-06-22, 22:15
Hej Eva! Förstår vad du menar men planeringen är en del av det hela. Dock vet jag att det inte kommer att bli som planerat, men bara så att man har ett litet hum hur man ska göra, tror att vi kommer stanna längre på Naxos än planerat och säkert kortare tid på Paros, men det får tiden utvisa.

Det som är bra med mig är att jag är flexibel och går ingenting som planerat så gör det mig inget, blir bara lite besviken om vi inte hinner med något som vi tänkt oss ;)

Trevlig resa alla ni!
/Alexandra

Ammi
2005-07-06, 08:13
Hur många dagar rekomenderar ni att lägga på Paros ev Antiparos, Amorgos och Koufonissi?

Tänkte så här att Koufonissi räcker kanske med 3-4 dagar, antiparos kanske med en övernattning eller en dagsutflykt?
Gemensamt är att jag vill uppleva öarna lagom mycket sola och bada och koppla av varvat med att gå i affärer flanera i stan och besöka lite byar kanske...

Är lite kluven, vet att jag vill vara ca 8 dagar på Naxos i alla fall och kanske 2-3 dagar på Santorini innan hemfärd...

Snälla hjälp mig, försöker planera min rutt lite så att jag är på rätt ställe på rätt månad augusti/september...

mvh Alexnadra



Hej

Har precis kommit hem efter en öluff. Vi var på Naxos i sex nätter, några nätter för mycket kan jag tycka. Koufinissi var vi två nätter och det var fullkomligt tillräckligt man går runt ön på en halv dag och där är inte så mycket aktiviteter, men vill man bara ha lugn och ro utan att göra något så lägg till några dagar där. Amorgos var vi på i tre nätter och kanske skulle kunna stannat en natt till men inte mer. Paros, 3 nätter lagom för oss men man skulle kunna lagt till någon extra dag där. Ha det så bra Ammibye_bye

Alexandra
2005-07-06, 16:45
Tack för svaret!

Har varit på Naxos tidigare och tycker mycket om ön, planerar inte att göra några utflykter mer än att besöka en jättefin strand i Alyki? Kommer nog att stanna längst på Naxos och så blir det väl några övernattningar på Koufonissi. De andra öarna får bli helt efter vad vi känner för...
Hur var Paros förresten, bra?

/Alexandra

Ammi
2005-07-06, 19:48
Tack för svaret!

Har varit på Naxos tidigare och tycker mycket om ön, planerar inte att göra några utflykter mer än att besöka en jättefin strand i Alyki? Kommer nog att stanna längst på Naxos och så blir det väl några övernattningar på Koufonissi. De andra öarna får bli helt efter vad vi känner för...
Hur var Paros förresten, bra?

/Alexandra



Hej

Paros var jättebra, mycket turister så här får man lite puls, något som inte finns så mycket på de andra öarna. Men för barnen var det bra, dom är 12 år och uppåt och det passade dom med lite liv och rörelse. Glöm inte besöka Naussa om du är på Paros en helt liten underbar by vid hamnen. Antingen tar man badbåten till någon strand eller så går man och strövar i de små gränderna och käkar något gott, helt efter tycke och smak. Vi tog bussen dit kostade 1 euro och den gick var ½ timme.

Ha en trevlig resabye_bye

Alexandra
2005-07-11, 01:05
Hej! Kul att höra, vi tänkte bo i Naoussa de första 4 dagarna och sedan får vi se om vi stannar till i Piso Livadi och Parikia...Annars fina bad?

Ha det gott!
/Alexandra

Ammi
2005-07-11, 07:55
Hej! Kul att höra, vi tänkte bo i Naoussa de första 4 dagarna och sedan får vi se om vi stannar till i Piso Livadi och Parikia...Annars fina bad?

Ha det gott!
/Alexandra

Hej

Ta badbåten till Santa Maria som avgår från Naussa, går en dit på morgonen (tror det var 11.00) och en som hämtar senare em (17.00 ?, annars går badbåtarna till andra stränder med jämna mellanrum hela dagen, hyfsade bad, inte som jag är van vid nere i Falsterbo-Skanör, men bättre än på många andra ställen. Även i Parikia går där en badbåt som vi åkte ut med, du kan annars bada ganska centralt, men jag tyckte det var skitigt.

Elisabet
2005-07-11, 09:37
Ta badbåten till Santa Maria som avgår från Naussa, går en dit på morgonen (tror det var 11.00) och en som hämtar senare em (17.00 ?, annars går badbåtarna till andra stränder med jämna mellanrum hela dagen, hyfsade bad, inte som jag är van vid nere i Falsterbo-Skanör, men bättre än på många andra ställen. Även i Parikia går där en badbåt som vi åkte ut med, du kan annars bada ganska centralt, men jag tyckte det var skitigt.
Stränderna i och i närheten av Naoussa, och på övriga Paros har avhandlats flera gånger förr här i forumet. Många, däribland jag, brukar säga att Kolymbitres, som det går badbåt till från Naoussa, är den bästa. Det är jätteläckra klippformationer där.
Stranden vid staden är inte mycket att hurra för, men nog duger den till ett snabbt dopp.

Alexandra
2005-07-11, 13:36
Tack, de flesta säger ju att Kolymbrithes? är den bästa. Någon som vet ungefär vad badbåt från Naoussa dit kostar per person? Men om jag har fattat det rätt verkar det som att man kan gå dit på 20-30 minuter???

/Alexandra

Eva L
2005-07-11, 13:50
Tack, de flesta säger ju att Kolymbrithes? är den bästa. Någon som vet ungefär vad badbåt från Naoussa dit kostar per person? Men om jag har fattat det rätt verkar det som att man kan gå dit på 20-30 minuter???

/Alexandra

Alla stränderna som det går badbåt till är bra. Ingen idé att gå efter en trist bilväg när båten finns. Kostnaden för biljetten var obetydlig i det stora hela.
Minns inte hur mycket men dyrt var det inte.

Eva

ozogott
2005-07-11, 14:40
Tre Euro per person tor var det visst till Kolymbrtihes. Nå'n euro mer till stränderna längre bort. Som sagt var, kul klippformationer men stränderna vid Kolymbrtihes är små. Trångt blir det.

Ozogott

Elisabet
2005-07-11, 16:14
Tre Euro per person tor var det visst till Kolymbrtihes. OJ då har de höjt ordentligt sedan jag var där, men det är iofs fem år sedan. Vi betalade bara en spottstyver för hela familjen.
Som sagt var, kul klippformationer men stränderna vid Kolymbrtihes är små. Trångt blir det.Jasså? Ja det beror antagligen på när man är där. I slutet av juni när vi var där var det inte alls trångt.

Alexandra
2005-07-11, 17:35
Kanske inte den bästa tidpunkten vi åker, men man får väl räkna med att det är trångt osv... Hoppas att det blir lite lugnare i september bara...Annars är det ju kul med lite folk och liv, men givetvis med motta åt båda hållen...

3 Euro det blir då 6 Euro per person fram och tillbaka, lite dyrt men är det värt det så är det väl bara till att betala
/Alexandra

Janet
2005-07-11, 18:31
3 Euro det blir då 6 Euro per person fram och tillbaka, lite dyrt men är det värt det så är det väl bara till att betala
/Alexandra


Nepp, där missförstod du. 3 euro tur och retur var det som gällde. :)

Alexandra
2005-07-12, 23:45
Skönt att höra då var det inte så farligt...:)

/Alexandra

Pling
2005-07-13, 19:35
OJ då har de höjt ordentligt sedan jag var där, men det är iofs fem år sedan. Vi betalade bara en spottstyver för hela familjen.
Jasså? Ja det beror antagligen på när man är där. I slutet av juni när vi var där var det inte alls trångt.

3 euro till Kolymbithres, 3,50 till ett annat ställe. I o f sig blev det tydligen billigare för vuxna ju fler barn man hade med sig, men jag tycker nog att det är rätt saftigt med pengar om man ska göra det varje dag...

Vi bodde med pool när vi var i Naoussa, och med tanke på värmeböljan som just då var så stannade vi vid den, mycket för att barnen tyckte det var så LYXIGT med pool :rolleyes: .

Får undersöka stränderna en annan gång.

Alexandra
2005-07-14, 13:00
Hej!
Var inte så farligt, men vi kommer inte att kunna åka badbåt varje dag...:) Hoppas vi trivs på Paros, och hittar små pärlor- om inte är det ju bara att dra vidare:D

/Alexandra

Ingrid Ny
2005-07-24, 18:09
Hej
Vill du ha lite puls hade jag nog bott inne i Parikia och tagit bussar runt på ön, och båten ut till AntiParos någon dag. Badet på Kolymbithres är mysigt och det brukar alltid gå att hitta någon plats.
Vad vi förstog så har de ganska mycket turister i augusti, men inte i september. vi tyckte att det var fler rumsraggare i hamnen nu än förra året och det verkade att gå att förhandla priserna ganska bra. (Kom hem från antiparos igår)

Vill ni se en vacker by inne på ön ska ni åka till Lefkes, en by som verkar ha stannat i tiden och som klättrar på sluttningen. Ta bussen ut eller åk moppe. Gå in i byn och gå runt, just mitt på dagen kan det vara väldigt lugnt och stilla. Det är en av de vackraste platserna jag vet i Grekland.

Överhuvudtaget verkade det som att det fanns fler rum än tursiter i år (Milos, Ios o antiparos)

ha det bra!

Ingrid Ny
Ha det bra!

Janet
2005-07-24, 18:23
Jepp det finns nog rum till nästan alla på de flesta öar. Men mor och far rapporterade att det var fullsatt på Folegandros igår, så de fick fara vidare mot Sifnos. Bara en kommentar sådär... men det är ju en liten ö, så det beror säkert på det.