handdator

Visa fullständig version : En underbar kväll i ”trädgården”


PlatyYialos
2007-09-22, 09:57
Detta är historien om Evdokia Passa och hennes förmåga att skapa en Wow upplevelse och få en gäst att känna sig omhändertagen, ompysslad och nästan som i paradiset.

Ja paradiset är inte en så dum liknelse då Evdokias restaurang, Harrys Garden ligger just i en trädgård, en av de få ”riktiga” trädgårdarna på Kalymnos dvs. en oas med träd, blommor, grönsaker, fruktträd och mycket mer. Det är svårt att beskriva, men denna plats måste bara upplevas, den är så unik, inte bara på Kalymnos, utan i ett betydligt större perspektiv, en trädgård värt en resa dvs. en resa till Kalymnos enbart för denna plats skull. Lite intresse för trädgårdar måste man ju självfallet ha men jag tror nog att den helt vanlige besökaren får en stor upplevelse. Det är just här som hon driver sin restaurang, så miljön kan inte bli bättre.

Då detta ställe ligger i Emborios så blir det just en resa som måste planeras, så en kväll i juli 2007 närmare bestämt den 19 juli tog vi våra bilar och körde norrut. Bara resan från Plati Yialos till Emborios är en upplevelse i sig. Det går ju ganska snabbt att ta sig genom Elies, Kamari, Myrties, Masouri och Armeos men just här börjar landskapet öppna sig och bergen blir än mer påtagliga och det känns så härligt.

Det är en ljummen kväll, en så där 30 grader varmt och vi skall ta oss ett kvällsdopp i Emboriosbukten när vi kommer fram. När vägen svänger 90 grader i Kasteli kan vi se Emborios på andra sidan viken, bortanför ön Kalvaros men vi får ju följa vägen och den går just nu rakt öster ut. Vi kommer strax fram till Arghinonda, denna underbara ”håla” längst in i bukten, kännetecknet för denna by är att det alltid är lite extra varmt just här men också för att det just här som syrsorna låter som mest. Den lilla stranden ligger tom och sandhögen som blockerar den nya vägen till Vathy är kvar men man kan lätt köra över den med en jeep. (Högen försvann sedan en vecka senare). Vi kör vidare de 3 km till Skalia för att sedan avverka de återstående drygt 3 km till Emborios från Skalia. Det är en härlig väg att köra, kantad med blommande buskar, getter som kommer och går, underbara dofter och bergen som så majestätiskt inramar landskapet. Resan tar ca 40 minuter att köra i ett lugnt behagligt tempo och så tillsist rullar man ut på kajen i Emborios, vi är framme.

Det är högst påtaglig känsla om att vara iakttagen som infinner sig, det är inte många människor i byn och stolarna på restaurangerna är tomma så vi är ett hett byte att fånga upp till just ”sin” restaurang. Evdokias ställe ligger inte nere vid stranden utan man passerar det på väg ner, på höger sida står det en skyllt med namnet på, ganska diskret men det går inte att missa. Vi badar dock först och det är härligt att simma omkring ute i bukten en stund och kyla av sig efter en varm dag.

Efter badet går vi sedan upp till Evdokia och lämnar flera besvikna restaurangägare bakom oss. Man går in i trädgården och lugnet blir omedelbart påtagligt, det finns mycket att titta på, så att gå de 20 första metrarna kan ta en intresserad en bra stund. En bit längre in öppnar sig trädgården, stolar och bord är diskret placerade i grupper så att inget sällskap sitter på varandra. Inne i ”djungeln” finns det också sittgrupper som i en ”lounge” där man kan sitta efter middagen för en kopp kaffe och bara koppla av eller att läsa en bok från biblioteket som finns uppe i ett av träden.

Barnen i vårt sällskap får ett eget bord och vi sitter härligt under ett olivträd och bara njuter. Det är vindstilla och temperaturen är nu 26 grader så förutsättningarna är de allra bästa när Evdokia kommer för att vägleda oss för att välja mat. Hon hälsar oss välkomna och är glad att se oss igen och börjar sedan presentera kvällens meny, jo det finns ingen matsedel utan hon berättar istället vad köket kan erbjuda och det blir en rätt lång diskussion då det är svårt att välja från den mycket intressanta menyn.

Vi vuxna fastnar i vilket fall för följande:
Förrätt
Friterade squash blommor med ost och tomat
Rödbetssallad med valnötter, vitlök och olivolja
Friterad aborigin med vitlök och ost
Friterad Saganaki

Detta visar sig att vara en fantastisk komposition som Evdokia bär fram till oss i ett lagom tempo och smaklökarna har en angenäm afton. Till detta dricker vi genomgående ett vitt vin från Costa Lazaridis, Amethystos 2006. Ett härligt vin från Adriani, Drama, dominerat av Sauvignon Blanc men med en diskret närvaro av Semillon och den inhemska druvsorten Assyrtiko som ger ett distinkt vin med en påtaglig arom av exotiska frukter och med en karakteristisk slutfinish som serveras perfekt tempererat. (De Grekiska vinerna är fantastiska)

Efter denna gastronomiska upplevelse fortsätter kvällen med huvudrätter:
Vi får
Stuffed Tomato med basilika från trädgården
Grillade revben med hemmagjorda PF
Kokt Kalimari med tomat, vitlök och fetaost toppat med persilja.

Åter igen ler vi bara och njuter.

När vi så småningom kommer till desserten så blir det lite jobbigare, vi vill ha något med choklad men hon blir lite bekymrad och säger bara lite förläget, är det ok om jag bara slänger ihop något? Jo visst går det för sig. Efter en stunds väntan sippande på det goda vinet så kommer hon in med Crèpes med chokladsås toppat med rostade hasselnötter, så underbart gott.

Vi avslutar måltiden med lite kaffe och småpratar lite med Evdokia och hennes pojkvän om livet och om Sverige. Det visar sig nämligen att Evdokias morfars bror var Greklands ambassadör i Finland för länge sedan och att Sverige då besöktes flitigt och hon kan dessutom ett ord på svenska, vi sitter tysta och väntar på det värsta men när hon formar ordet ”stekpanna” så brister vi alla ut i ett förlösande skratt, kunde kvällen sluta bättre. Hon ber oss att hälsa till Riitta och Janne som hon har träffat/känner när vi kommer att tala om ”Kalimera”.

Lyckliga kör vi sedan tillbaka mot vårt älskade Platy Yialos, tänder lyktorna på terrassen sjunker ner i en stol och bara ler, vilken kväll.

Tack Evdokia Passa klapp_klap

Rasmus
2007-09-22, 12:23
Att äta på Harrys i Emborios har varit oss förunnat under många, många år.
Visserligen har vi aldrig någonsin åkt bil dit, vi har som oftast kört moppe.
Ibland har vi tagit kaiken från Myrties. Nackdelen med kaiken är dock att man missar alla synintryck och alla underbara dofter på vägen till Emborios.
Att stilla glida fram på en hyrmoppe och slutligen hamna vid "världens ände" är absolut en upplevelse vi önskar alla.
Den ultimata upplevelsen är att toppa med en underbar lunch (eller, för all del, middag) på Harrys.
Mätta och belåtna kan man sedan medelst kaik eller moppe (eller bil) återvända till Myrties.
Om man därefter tar en kall Mythos på Babis och avslutar med attpå Nefeli njuta en Nefeli Coffee eller Rasmus Special, ja, då bör man vara så nära paradiset som bara är möjligt...
Någon där emot...?
R :D

Annki
2007-09-22, 14:24
Tusen tack för en underbar berättelse!
(Och en sådan meny sedan......det vattnades i munnen.)

Ann-Kristin bye_bye

mariamaria
2007-09-22, 17:00
Hoppas att ni inte åt "friterad aborigin" eftersom det är urinvånarna i australien, ni menar såklart "aubergine"...?

PlatyYialos
2007-09-22, 17:06
Hej Rasmus med familj
Vi har också gjort som du beskriver under alla år dvs. sakta glidigt fram med moped och då alltid på dagtid. Nu i år när vi var så många blev det lättare med bil och vi ville verkligen uppleva det på kvällen. Upplevelsen blev så stark och positiv att vi gärna delar med oss av detta.

Jag har dock aldrig fått uppleva Babis och Nefeli, det var först i år som jag insåg att det alltid har legat framför ögonen på mig. Med din vägledning skall jag nästa gång slå mig ner där och låta mig hänföras.

PlatyYialos
2007-09-22, 17:09
Ooops, ja man ser inte allt, tusen tack, nej jag lovar dig enbart grönsaker här. *ler förläget*

Tack

NewAnn
2007-09-22, 19:49
En härlig berättelse! Mvh Ann

Rasmus
2007-09-22, 21:24
Jag har dock aldrig fått uppleva Babis och Nefeli, det var först i år som jag insåg att det alltid har legat framför ögonen på mig. Med din vägledning skall jag nästa gång slå mig ner där och låta mig hänföras.

Sitta och slöa på Babis och bara titta på allt som händer runt omkring, det är så kul, när som helst på dygnet. En kall Mythos, eller en frappé, eller en god glasstrut och bara se sig runt. Det är guld.
Att därefter släntra nedför backen mot Melitsaha och glida in i Stratos och Apostolis helt underbara lilla trädgård på Nefeli är obeskrivligt mysigt. Blommorna, växtligheten, tystnaden som bara bryts av den lilla fontänens plaskande, småpratandet med A och S och Irini, och alla dofter. En god drink därtill och... Ja, det är bra, mycket bra, och man känner i hela kroppen och hela själen varför Kalymnos ÄR Grekland.

R :D

Riitta
2007-09-28, 14:06
Tack för den fina berättelsen.Tårarna trillar:o
Har känt Evdokia,sedan hon var ca 10 årsåldern och hjälpte mamma och pappa med tavernan och läste sedan läxorna sena kvällen när gästerna lämnat tavernan.

Hon är verkligen rar och en fin kvinna nu.
Sedan hon ärvde tavernan efter pappan har hon verkligen satt sin prägel på den. Så vackert och trivsamt. Vårt paradis på Kalymnos.

Nästa år måste jag bara dit. Kan inte vara utan Alexandras kalamari ett år till:o

Riittabye_bye

Riitta
2008-07-13, 14:29
:)Hittade det här gamla inlägget:)Det har ju gått ett år nu och vi har haft glädjen och besöka Emborios igen och njuta av en härlig dag där:) Alexandra och Evdolia såg till att jag fick min kalamari igen:p Trädgården var lika fin som vanligt också.
Lägger ut ett par bilder här:)

http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/KalymnosochRhodosjuni08671.jpg

http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/KalymnosochRhodosjuni08001.jpg

Här börjar Evdokia och bära fram massa läckerheter:p

http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/KalymnosochRhodosjuni08028.jpg

Riitta

PlatyYialos
2008-07-13, 16:21
Härligt med bilder från "Harrys". Kom själv hem i går kväll från Kalymnos efter b"ara" två veckors härlig värme och ett mycket trevligt umgönge med flera från Kalimera.

malou
2008-07-13, 19:50
En vakker beretning.... Ja, så flott er det i Emborios, på Nefeli og Babi's i Myrties- og på Kalymnos forøvrig. Takk til dere som skrev dette, dere er virkelig gode ambassadører (og takk for hilsen for noen dager siden!). Tenk at denne øya er så 'uoppdaget'. Ubegripelig. Min erfaring er at man må ta seg litt tid, være der en stund før man virkelig kan ta innover seg alt hva denne øya rommer. Inklusiv Telendos. Kan det ha noe med øygruppa å gjøre? Dodokanesene er etter min mening litt rufsig og ujålete, perfekt :D.

Selv kom jeg dit første gang ved en tilfeldighet. Etter hvert fikk jeg gode råd av Riitta og Rasmus, via Kalimera. Så måtte man ut på oppdagelsesreise selv. Også til Emborios. Med buss og båt. Herlig!