handdator

Visa fullständig version : getingar


Malina
2007-09-20, 15:44
Aldrig någonsin har jag sett så få getingar ,flugor och myggor som denna gång på Santo, Amorgos och Naxos!Nästan så man blev förvånad när det dök upp nåt kryp...

Har ni som rest under aug-sept. upplevt samma sak?

Admirala
2007-09-20, 21:02
Var i Nafplio (Peloponnes) første halvdel av september, og det virket virkelig mygg- veps (geting)- og fluefritt! Deilig! Mygg er det sjelden mye av uansett, men fluer og veps har det vært tidligere år på denne tiden.
Det har vært en unormal varm sommer i Hellas, og ettermiddagene hadde to - tre timer med heftig vind, men om det har noe å si, vet ikke jeg.

yeasou
2007-10-11, 18:52
Var på Santorini 19 till 22 September. Det var verkligen lite insekter i luften och på marken. Största anledningen till detta bör vara den varma sommaren och för lite nederbörd! Allt var otroligt uttorkat och bränt av solen!
MVH
Yeasou_B-anana

Elisabet
2007-10-11, 19:15
Var på Santorini 19 till 22 September. Det var verkligen lite insekter i luften och på marken. Men den 15-17 sept när jag var där, var det en ettrig en som for omkring och surrade konstant! Jag försökte dränka den i trestjärnig metaxa men det blev den bara värre av ;) bye_bye

yeasou
2007-10-11, 19:47
Jädrans Bettan! Du lovade ju att inte dra upp detta med mitt MetaxabadAng_elxJaja, nu är det ju gjort! Skoj var det kommer jag nästan ihåg, eller:confused:
Osså var jag ju där mellan den 15 och 22 September! Tror jag i alla fallflabb_flab

PK
Yeasou_B-anana

Eva L
2007-10-11, 21:50
I Finland har getingarna i år drabbats av ett farligt virus som dödat många. Fanns misstankar att det även nått Sverige eftersom getingarna var färre även här. Har dock inte hört att detta bekräftats. Kanske har farliga getingvirus förekommit även i andra Europepiska länder.

Eva

Monica P
2008-08-04, 09:32
En gammal tråd. -Nog är jag djurvän, men det finns gränser. Vi har massor av getingar runt huset: vid vattenslangarna eftersom det ständigt är lite blött däri kattmatsskålarna och under citronträdet där jag har en vattenhink med cisternvatten till katterna. De här getingarna är stora men loja och alldeles ointresserade, liksom fega, man kan röra sig i molnet av getingar utan att de liksom ser en. Däremot är de svåra att träffa med flugsmällan om de inte sitter på en mur eller liknande. Min måg skaffade oss en batterismälla, som ett litet tennisrack, och det funkar bra-om man träffar!
Men nu har jag hängt citronträdet fullt av petflaskor med ett hål på mitten och olika lockande beten: marmelad i vatten, fanta, en fiskbit i vatten och Svennes kaviar upplöst i vatten. Hittills leder Svennes. Hade jag haft Kalles skulle jag ha kunnat utröna skillnaden i getingtilldragningsförmåga.
Nån som har andra tips? Fotogen lär funka men jag vill inte ha sånt i trädgården.

Netwolf
2008-08-04, 17:48
Använder batterismällaren flitigt och det funkar rätt bra. Min backhand har dessutom utvecklats något enormt den senaste veckan. :D

Annars så hörde jag att Anticimex medel mot getingar är i princip samma sak som finns i myrr. Funkar så att insekterna får den honungsdoftande myrren på sig och tar med till stacken/boet och därefter förgiftar de andra.

Provade att hälla ut lite myrr och visst flockades getingarna. Jag tyckte mig märka en viss skillnad i antal, men så fick jag även in några serve-ess!

/Netwolf

Kalimera
2008-08-05, 14:23
Nån som har andra tips?

http://www.kalimera.se/bilder/forum/geting.jpg

Sådana här fanns att köpa på Chios, satt lite varstans, väldigt effektiva. Jag vill inte veta vad som finns dem.