handdator

Visa fullständig version : Santorini _ Amorgos


Grekofilia
2007-09-20, 08:35
Har tenkt å dra til Amorgos neste sommer. Hvordan er båtforbindelsen mellom Santorini og Amorgos?

Kalimera
2007-09-20, 11:23
Hvordan er båtforbindelsen mellom Santorini og Amorgos?I år har det funnits daglig båtförbindelse mellan Santorini och Amorgos. Med stor sannolikhet kommer samma båt gå även 2008, den har nämligen blivit en stor succé.

Jonas E
2008-01-25, 14:58
Någon som vet vilka tider den gick från Amorgos och ifrån vilken hamn, samt om den gick även i mitten av juni?

/Jonas

Siri A
2008-01-25, 15:05
ifrån vilken hamn, samt om den gick även i mitten av juni?Den började gå måndag 11 juni i somras. Vet inte hur det blir i år dock. Båten går från Katapola på Amorgos. (snabbåtarna är det väl vi pratar om?)

Kalimera
2008-01-25, 15:11
Båten går från Katapola på Amorgos.Stämmer, och den avgick 09.30 på morgonen förra året.

Jonas E
2008-01-25, 15:38
Det går inga från Egiali till Santorini?
Det lutar åt att vi komer att bo där eftersom vi har barn med oss om inte ni kan få oss att tänka om!:rolleyes:
Samtidigt verkar det mysigt i Katapola.

När jag ändå är i farten kanske någon har koll på båtarna mellan Aten och Amorgos?
Vi landar i Aten kl 10:40 den 8/6 och skulle vilja ta en båt under eftermiddagen som inte kommer fram allt för sent.
Blue stars båt kommer fram lite för sent för oss, men jag har läst om att Hellenic Seaways har avgångar på eftermiddagen.
Är det någon som vet när dom kommer fram och till vilken hamn?

/Jonas

Kalimera
2008-01-25, 16:23
Det går inga från Egiali till Santorini?Inte förra året.

Blue stars båt kommer fram lite för sent för oss, men jag har läst om att Hellenic Seaways har avgångar på eftermiddagen.Jag minns inte när Hellenic Seaways båtar gick förra året. Det kom en båt från Santorini på kvällen, inte så sent som Blue Star, kanske runt åtta, nio. Den båten kom från Santorini, och jag tror (är nästan hundra) att den utgick från Pireus. Den lägger till i Katapola. Tror (är återigen nästan säker) på att det bara är Blue Star och Express Skopelitis som lägge till i Egiali.

Tobbe S
2008-01-25, 18:48
I Juni förra året planerade vi att ta Hellenic Seaways katamaran till Katapola. Den avgick från Pireus 16,30 och ankom till Katapola 21,30.
Den båten gick via Santorini.
Tyvärr var den fullbokad när vi skulle köpa biljett, så vi fick ta oss till Amorgos på annat sätt.

Torbjörn

Jonas E
2008-01-25, 19:25
I Juni förra året planerade vi att ta Hellenic Seaways katamaran till Katapola. Den avgick från Pireus 16,30 och ankom till Katapola 21,30.


Känns som lite vettigare tider för oss med barn.
Vi får väl försöka att förboka biljetter för att vara säker på att komma med.
Eller så får vi tänka om och ta Santorini först och sen Amorgos för att avsluta på Naxos.
Går Express Skopelitis från Amorgos till Naxos också?
Om det är någon som har en ungefärlig tidtabell för Express Skopelitis för den rutt jag nämner ovan är jag tacksam.


/Jonas

Peter
2008-01-25, 19:30
Vi landar i Aten kl 10:40 den 8/6 och skulle vilja ta en båt under eftermiddagen som inte kommer fram allt för sent.

I fjol gick det en tämligen snabb färja från NEL-lines kl 16 från Lavrio. Passerade Paros - Naxos och vände sedan i Katapola. Den var på Naxos ung 19.30, sedan tar det väl ca 1,5 - 2 timmar till Katapola. Problemet är att jag vet inte om den har börjat gå så tidigt som början av Juni! Du får vänta och se när GTP börjar uppdateras.

Egiali är bäst för barnfamiljer. I Katapola finns det inte så mycket för dem att göra. Men det finns bussförbindelse mellan som tar ung en timme. Bokar ni hotell hemifrån kan ni kanske bli hämtade i Katapola. Och ibland finns det roomsare från Egiali när färjorna lägger till i Katapola.

Så det löser sig nog...

Peter

Tobbe S
2008-01-25, 22:10
Express Skopelitis brukar gå vid 6,00 på morgonen, och den går vissa dagar till Naxos. Men jag har för mig att det tar ganska lång tid, cirka 9 timmar, då den går via Donussa, Kofunisi, Schinoussa, etc innan den anländertill Naxos.

Torbjörn

Jonas E
2008-01-26, 17:19
Du får vänta och se när GTP börjar uppdateras.

Ja det slutar väl med att vi får göra så, men eftersom vi reser med barn som dessutom föredrar pool framför havet så kan det vara skönt att vara ute i god tid och boka så man får det boende man vill.

Express Skopelitis brukar gå vid 6,00 på morgonen, och den går vissa dagar till Naxos. Men jag har för mig att det tar ganska lång tid, cirka 9 timmar, då den går via Donussa, Kofunisi, Schinoussa, etc innan den anländertill Naxos.
Låter inte som ett så bra alternativ för oss.

/Jonas

Siri A
2008-01-26, 17:50
Skopelitis går inte förbi Donoussa varje dag. När den inte gör det tar det kortare tid. Tror det tar ca. 4 timmar då. Blue Star tar 3 timmar enligt gtp.

Athina
2008-03-05, 20:49
Någon som vet när båten gick från Santorini till Amorgos? Vi skall också boka hotel nu med "alla" barnen och behöver veta om vi kommer vidare. Flyger från Kastrup vid 7.00 den 21.
/Athina

Peter
2008-03-06, 15:24
...Flyger från Kastrup vid 7.00 den 21.
/Athina

I fjol gick det en liten Catamaran från Hellenic Seaways ca 20,30 från Santo till Katapola sex dagar i veckan under sommarmånaderna. Kommer ni ner 21.6 bör den ha kommit igång. Sedan finns det ju andra förbindelser med tex Blue Star.

Peter

*Nicki*
2008-03-06, 15:30
Jag har för mig att katamaranen startade den 15 juni förra året. Vi kom ner till Santorini den 10 juni förra sommaren och då hade den i alla fall inte börjat gå ännu.