Visa fullständig version : Dash-8 Q400, problem med landingsstell
Blant annet i Skandinavia er Dash-8 Q400-maskinene tatt ut av trafikk for kontroll og reparasjon på grunn av problemer med landingsstell. Dash-8 blir mye brukt på innenrikslinjer i Hellas. Er det noen som vet om Olympic Airways' Dash-8 er av samme modell (Q400), og om de i så fall også er tatt ut av trafikk?
Stephan
Nej, Nej,, De flygplan som trafikerar öarna av modellen De Havilland
Dash-8 är av mindre modell och med plats för 19-49 passagerare beroende på modell.
De anses vara mycket tillförlitliga och har varit i bruk sedan slutet av 80-talet utan några haverier.
Vad man däremot kan fundera en smula över, det är småöarnas landningsbanor!!! Ofta mellan 700-1100 meter långa och endast 20-35 meter breda. Lite bilder från Kastelorizo 2004 bifogas för begrundan....
Länk http://www.sendpix.com/albums/07091803/wbrqpul4mb/
Och så här ser en Dash-8 Q400 ut.
http://www.sendpix.com/albums/07091804/awlehjsm5r/
Arne
Saxat ur "Flygrevyn"
Publicerat: 2007-09-18
SAS byter cylindrar i alla Dashplan
http://www.flygtorget.se/illustrationer/bild_20070918151729.jpg SAS har beslutat att byta ut hydraulcylindrarna i landningsställen på koncernens samtliga 27 Dashplan.
Enligt danska haverikommisionens preliminära rapport berodde haveriet i danska Ålborg den 13 september på att en bult som håller fast landningsstället i en hydraulcylinder, som fäller ut och drar in stället, hade utsatts för korrosion.
Bilden: SAS Q 400, foto H Norman
- Vi har beslutat att byta hydraulcylindrar på samtliga Dash 8-Q400-plan oavsett om något fel upptäcks eller inte, säger Bertil Ternert informationschef på SAS till TT.
Hur lång tid detta tar är ännu oklart då detta delvis beror på hur snabbt flygplanstillverkaren Bombardier hinner få fram hydraulcylindrar. I bästa fall kan planen vara i luften redan nästa vecka.
Den litauiska haverikommissionen har ännu inte lämnat sin rapport rörande olyckan som skedde i Vilnius den 12 september.
Arne
Nej, Nej,, De flygplan som trafikerar öarna av modellen De Havilland Dash-8 är av mindre modell och med plats för 19-49 passagerare beroende på modell. De anses vara mycket tillförlitliga och har varit i bruk sedan slutet av 80-talet utan några haverier.
Väcker liv i en gammal tråd här. Skulle boka inrikesflight med Olympic och såg då att flygplanstypen var "De Havilland Canada DHC-8 Dash 8". Man blir ju en smula betänksam över det, med tanke på deras rykte. :eek:
Nu intygar dock Arne i detta inlägget att detta är ett helt annat plan, men googlar man på ovanstående visas just typen som SAS använde. Vad är det som gäller? Är det samma modell, eller är det skilda modeller?
Planet tycks ju även vara handikappanpassat, då en rullstolsburen man märkligt nog lyckats kapa det..:confused:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20050912-0
/Netwolf
Planet tycks ju även vara handikappanpassat, då en rullstolsburen man märkligt nog lyckats kapa det..:confused:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20050912-0
/Netwolf
ja, de kanske var de nya EU reglerna, som gällde då planen byggdes. Att även vara handikappvänligt för ev framtida kapare......
Planet tycks ju även vara handikappanpassat, då en rullstolsburen man märkligt nog lyckats kapa det..:confused:
/Netwolf
De viker väl ihop landningsställen och lägger flygplanskroppen att vila på marken så att man enkelt ska kunna åka ombord med rullstolen :rolleyes:
Mvh Janérik
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.