handdator

Visa fullständig version : For mycket pengar?


Monica P
2007-09-17, 10:34
Sitter i min gamla vanliga strandstol pa den gamla vanliga stranden och ser ut over en bukt som ligger spegelblank. Varsta varmen har gett med sig och det ar betydligt mindre folk pa stranden. I stallet for sju-atta segelbatar ser jag tre, alla med tyska turister.
Men det som dominerar utsikten ar en jatte-super-maxi-enorm vit flytande fyravaningsvilla med takterass. Strax till hoger om den ligger en mindre variant av samma typ, enplansvilla med groggveranda. En hel hop barn och ungdomar roar sig intensivt med att hoppa, simma, busa, skrika och nagra vuxna deltar i leken.
Vad ar nu detta????? Uppenbarligen ar det formoget folk som kan ha slika farkoster. Men barnen? Nan flytande sommarkoloni for noblessen? Har alla rika familjer i Aten skyfflat ihop sina arvingar pa sommarens sista nojestur?

Min nyfikenhet ar vackt men det finns ingen att fraga, ingen gar i land. Det pratas grekiska och engelska, det hor jag.

Ska inte sana har batar ligga vid kaj pa Santorini? Har en sjubarnsfamilj vunnit pa Lotto? -Ja, sa ar det nog. Familjen medelgrek vann pa Lotto, kopte en finlandsfarja och tog hela slakten ut pa tur.

Tja. Inte ar jag avundsjuk? Jag har ju bat sjalv, en alldeles utmarkt fyrameters gummibat. Hur ska man kunna ha nat storre an sa, det ar jobbigt nog att fa upp var bat pa trailorn. Och tank sa mycket soppa den har stora tar, finlandsfarjan, och lon till kaptener och kockar och besattning...nej, usch.
Inte ett dugg avundsjuk.

Just nar vi ska aka fran stranden med dagens fiskefangst kommer en liten jolle in till stranden. En snipig kvinna med en liten hund kliver i land och later hunden kissa och nosa runt lite. Hon sager inte ens goddag, den sura, sa jag far mig inte till att fraga om baten.

Har gar jag alltsa fortfarande och undrar hur det kanns att vara sa rik att man kan aka fyravaningsvilla med hela slakten.

Hellen
2007-09-17, 10:56
Har gar jag alltsa fortfarande och undrar hur det kanns att vara sa rik att man kan aka fyravaningsvilla med hela slakten.

Jag har ingen aning, men det hade varit kul att veta:rolleyes:flabb_flab, på Amorgos var det en hel del båtar i denna storlek, vi räknade till sex besättningsmän, det kan ev. ha varit någon mer, som gömde sig, utom vårt synfält.

// Helén

JohnS
2007-09-17, 11:20
Det minner meg om da vi var på Thassos i vår, og en enorm yacht ankret opp ute på havnen i Limenas. Mindre båter gikk i skytteltrafikk mellom båten og land, og et mindre skip fra den greske marine sirklet lengre ute.

Vi var selvfølgelig nysgjerrige på hva som foregikk, og resepsjonisten på hotellet kunne fortelle at det var Bush senior som hadde invitert en vennegjeng og leid båt for å se Egeerhavet. (Resepsjonisten omtalte ham i parantes bemerket konsekvent som "the father of big M**** Bush").

Så det er nok mange lotterier man kan vinne i for å kvalifisere seg for en slik båttur.

LN
2007-09-27, 11:53
På Santorinis flygplats fick vi vänta på att checka in och blev hänvisade till en taverna utanför. Då kommer det 2 unga killar och sätter sej för att ta en cola. Jag hör att de pratar franska och de är klädda i "pilotkläder". Senare ser jag dom inne på flygplatsen bärandes på shoppingkassar åt ett sällskap på 4-5 personer. Tror dom hade tagit en tripp med det privata planet från Frankrike till Santorini för att shoppa lite. Det lilla privatplanet såg vi sedan på startplattan utanför. Så skulle jag vilja ha detAng_elx

Homeros
2007-09-27, 15:12
Var på Kefallonia i somras och där låg flera lyxyachter i hamnen, även ett par gigantiska super-katamaraner.
Den ena båten var lyxigare än den andra, vissa av dom verkade ha både besättningsmän samt egna butlers ombord.
Såg att en var från Arabemiraten, så det var väl någon stenrik shejk, sen var det två med amerikanskt flagg, en med mexikanskt samt en engelsk !
Vissa verkar ha hur mycket pengar som helst. Bara att transportera dessa skutor över Atlanten och längst in i Medelhavet kostar ju en förmögenhet.