handdator

Visa fullständig version : Saroniska öarna


ulf.lena
2007-09-16, 20:22
Planerar för ev, Greksemester 2008. Har varit runt i Kykladerna 2ggr och Samos, Pathmos, Ikaria. Senaste åren har vi varit i Kroatien med kanonvatten. Blir vi besvikna om vi åker till Saroniska öarna, klart vatten? Vart ska man åka under en 2 veckors period. Vi är 2 familjer med barn mellan 14-20 år.

Hälsningar bye_bye

Ulf

Kalimera
2007-09-17, 10:38
Blir vi besvikna om vi åker till Saroniska öarna, klart vatten? Om jag jämför med de öar ni varit på - som jag antar att ni gillar - så kommer ni bli besvikna. Saroniska öarna är inte av samma kaliber. Undantaget är Hydra. Tycker jag.

mariamaria
2007-09-17, 11:57
Måste dessvärre hålla med om att saroniska öarna inte går att jämföra med Kykladerna när det gäller bad och klart vatten. Jag är en riktig "Porosvän" och åker dit flera gånger om år, men jag åker inte dit för öns fantastiska stränder. Det finns några hyfsade stränder som är helt ok, men inte mer, och absolut inte i samma klass som på de öar du nämner. En fördel med de saroniska öarna, som väger upp de mediokra stränderna, är vardagslivet, en avspänd stämning, lite lagomt av det mesta och närheten till Aten och till Peloponessos. Lycka till med semesterplanerna!

poros
2007-09-17, 17:49
Maria, du kanske kan ge oss lite tips om vad vi ska hitta på när vi kommer till Poros om två veckor. Vi har aldrig varit i Grekland överhuvudtaget och har noll koll. Hyrbil har vi hela tiden från flygplatsen och tillbaka. Hotellet vi bokat heter Kalimera och vi ska bo där i fyra nätter. _B-ananaHar du något guldkorn på Peleponnesos? Restauranger? Stränder?

mariamaria
2007-09-17, 21:20
Oj, oj vad ska jag välja ut... Mina tips: Ta kustvägen från Korintos och ner mot Galatas och Poros. Motorvägen mot Nafplion går säkert snabbare men är inte lika spännande. På vägen passerar ni så småningom Epidavros som är värt en egen utflykt. Kustvägen söderut från Galatas mot Saranida och vidare mor Ermioni och vidare till Nafplion. N. ligger i en bukt och här är det fint. Strax efter Galatas ligger en liten ö (inte fortet) som man kan vada ut till. Perfekt nakenbadarställe. Hela Peloponessos är fylld av spännande platser som Sparta etc, lite längre bort ligger Olympos,men det här känner ni förståss till. På Poros rekommenderar jag cykel, ön är inte större och man ser så mkt mer. Klostret är värt ett besök och en lunch på tavernan nere vid stranden.Cykeltur till citronskogen på Galatassidan för att dricka citronsaft. Vagionia bay, bästa badet/vattnet, om det inte blåser in skräp från Aten, ligger på andra sidan ön, hit behöver man bil. Åk upp vid bensinstationen på väg mot Askeli. Här är förmodligen inte serveringen (husvagnsmodell) öppen den här tiden på året så ta med lunch. Andra trevliga bad är i Megali Neorion, hotellet på ena sidan vägen, tavernan på den andra, stolar och bord på stranden. MKT god mat!! Lite längre bort ligger Russian bay, här är också vattnet rent och fint. Om man fortsätter kommer man in på en smal grusväg, där finns också några stränder som är svåra att nå. Men värda en utflykt. Det är ofta "kulturevenemang" på Poros, kolla på lyktstolpar efter annonser. Teater i Russian bay och musik på innergården vid museet. Utomhusbion är inte heller fel! Oftast aktuella filmer. (ej dubbade) Restauranger på Poros; O Karavolos - lite finare grekisk mat, men kanongod och trevliga ägare,hoppa gärna över restaurangerna vid hamnen och gå upp mot klocktornet. Posedion i början av stan har bästa fisken tycker jag. Bästa gyrosen finns ganska långt bort på hamnpromenaden, blå stolar,"hål i väggen" bredvid öns enda disco (ett lugnt ställe). Det finns flera bra ställen på den här sidan av hamnen. Hoppa över den fina fiskrestaurangen, den var ett bottennapp sist. Avsluta kvällen med en kaffe och en metaxa i på nån av serveringarna i hamnen. Känner inte till stället ni ska bo på, Kalimera...men det låter ju trevligt. Sammanfattning av Poros; Neorion är mer grekiskt och Askeli mer charterturistiskt. Mitt bästa tips är att stiga upp ganska tidigt på morgonen, ta en promenad genom stan, se allt vakna till, kanske ta ett bad, dricka en grekisk kaffe och "lyssna" på gubbarnas prat ,köpa bröd hos bagarn och strosa sakta hem och äta en lång frukost på verandan. Så bra man mår såna dagar! Ha det så trevligt på Poros.

puttelino
2007-09-17, 23:31
Planerar för ev, Greksemester 2008. Har varit runt i Kykladerna 2ggr och Samos, Pathmos, Ikaria. Senaste åren har vi varit i Kroatien med kanonvatten. Blir vi besvikna om vi åker till Saroniska öarna, klart vatten? Vart ska man åka under en 2 veckors period. Vi är 2 familjer med barn mellan 14-20 år.

Hälsningar bye_bye

Ulf


Hej

Måste få säga att Saroniska öarna är ett mkt gott val.

Har tillbringat de sista 3 ggr på Egina,en underbar ö med lite av varje.
En underbar stad som är gammalt gemytlig med strand cafeer,underbar hamn och bra restauranger.
Man kan handla i lokal bageriet,se de äldre männen sitta me sina radband mm.

Vi har dock valt att bo i Agia marina ,som är ett mer turistanpassat ställe.
Har blivit goda vänner med en grekisk familj som har hotell där.
Riktigt mysigt.....
Det ligger på andra sidan ön,men ön är ej så stor och det är inga stora avstånd direkt. Det tar ca 20 min från Agia marina till Egina stad.
Och det är en fin och grön ö.

Stränderna i Agia marina är kanske inte dom bästa,men duger gott o väl.
det finns även klippbad.
Men på den andra sidan stan där stan och Marathonas samt Perdika ligger,där har du underbart vatten

Agistri är en liten ö,men mkt charmig och där har du verkligen kanonfina bad.
kristallklart vatten och en härlig avslappnad atmosfär på hela ön,med toppen restauranger mm.
Dragonera är en liten badort på den ön,som är väl värd ett besök.

Det tar 15 min med färjan från Egina stad till Agistri.
Lätt att göra dagsutflykter till eller stanna ett par dagar.
Det är dock kanska lugnt,så "barnen" kanske vill ha mer hålligång!

Har själv barn på 15 o 19 år.
Och de har "allt" på Egina ,samt närheten till Aten.
Vi älskar den grekiska känslan som infinner sig på denna ön och det känns inte alls "turistigt" på nåt sätt.

Rekommenderar att hyra bil och åka runt,finns en hel del guldställen.
Uppfattar även att priserna är lägre än på en del andra öar.
Sedan har du ju närheten till Aten,tar 45 min med snabbfärjan och perfekt för dagsytflykter.
Peloponnesos tar du dig lätt ifrån Egina stad med färjan till Methana,ca 1 tim.

Så,tror nog att ni skulle kunna trivas gott på den ön....

Lycka till och trevlig resa

PS. Har lagt in ett resebrev om Egina detta året,läs det så får du reda på mer!

Hälsn kattis

poros
2007-09-19, 16:49
Taaaaack för tipsen! En liten undran bara. Vi har en 10 år gammal karta över Peloponnesos som kanske inte stämmer 100. Snabbaste vägen till Poros med bil är alltså att åka motorvägen mot Nafplion, men när den svänger inåt så fortsätter vi mot vadå? Vi ska landa vid 16-tiden och vill komma fram så fort som möjligt, vilket vi beräknar skulle kunna ske framåt 20-tiden, om vi nu inte kör helt åt fanders. Väl framme blir det nog bara äta och så sängen eftersom vi då varit uppe sedan 02-tiden. Däremot ska vi utforska Peloponnesos en annan dag. :confused::confused:

Tom
2007-09-19, 19:03
http://s26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/?action=view&current=notia_ellada-1.jpg

Hej !
Kolla kartan ovan. Mitt förslag...kör av mot Isthima genast efter Korintkanalen.
Kör kustvägen ( mycket vackert ! ) mot Palea Epidavros , vidare via Kaloni till Galatas . Därifrån går vägfärjan ofta till Poros .
/ Tom

Delfini
2008-04-01, 22:36
Agistri har mycket klart och fint vatten