handdator

Visa fullständig version : tillbaka från Naxos, amorgos, konfounissi


Lenan
2007-09-14, 10:27
Och Aten som vi mest shoppade i.
Tre dagar på Amorgos, tre dagar på Konfounissi och fem dagar på Naxos, en natt i Aten.
Konfounissi tyckte jag mest om. Härligt rum med stor balkong och utsikt över hamnen och aircon och TV (allt på grekiska förstås) 30 euro. Atlandia hette hotellet. Amorgos var en skön start och vi bodde på Eleni. Barnen badade alldeles nedanför hotellet och där var bra snorkling och dög hur bra som helst som strand. Många från hotellet badade där.
När vi så kom till Naxos blev vi lite besvikna. Billigt var det inte mer än rummet på Agia Anna. 25 euro, men vi tyckte att stranden var hemsk. Smutsig och dan. Vi var nästan på väg att genast åka till en annan ö, men som tur var for vi vidare till Maragas där vi bodde på campingen. Inte billigt (40 euro), men bekvämt och stranden är gudomlig. Vi åt gott alla dagar och helst sista dagen på The Tree Brothers. Deras beef stifado mmmm. Aten är som alla storstäder dyra. Acropolis veiw som inte alls låg så bra till som jag hoppats. Men ok. I Aten ska man däremot shoppa alla presenter. Heaven!
Nu är vi hemma, lite brunare, trötta, lyckliga och längtar tillbaka. /Lenan

Marianne
2007-09-14, 15:48
Härligt att ni har haft en sådan fin semester!
Och att ni trivts på Atlantida på Koufonissi. Själva har vi inte BOTT på det hotellet, men tittat dit många gånger när vi bott i närheten. Det ser fint ut och ligger ju riktigt bra.
Att det sedan kan vara svårt att komma till en så stor ö som Naxos EFTER att man varit på lilla Koufonissi och Amorgos, det förstår jag - man får lätt en kulturchock. Kanske lättare att börja med en stor ö.

Efter att ha läst så positivt om Acropolis View och sett på kartan var ungefär det ligger i Aten, så undrar jag varför du inte var nöjd med läget? Tycker det ser ut att ligga både lugnt, men också centralt - är det fel?

Lenan
2007-09-14, 16:16
Efter att ha läst så positivt om Acropolis View och sett på kartan var ungefär det ligger i Aten, så undrar jag varför du inte var nöjd med läget? Tycker det ser ut att ligga både lugnt, men också centralt - är det fel?[/quote]

Hej Marianne!
Jo, det låg väl bra, men jag hade tung ryggsäck och trötta barn. Vi tyckte det låg lite långt från tunnelbanan (bortskämda som vi var). Vi fick även ett rum mot gatan och trafiken hördes sent på natten och hotellet var VÄLDIGT lyhört. Vi hörde varenda spolning...! Och vi fick betala 105 euro för tre personer (två barn). Det tyckte jag var mastigt för ett halvdant hotell. Men, men storstäder är ju sådana. Nästa gång skippar vi nog Aten och åker direkt till öarna. Och jo vi skulle börjat med Naxos, men jag var rädd för höststormar oxå ville jag att barnen skulle få garanterat fina stränder. Nu måste jag sluta för jag håller på att laga Beef Stifado (enl recept jag hittat på internet) det luktar i alla fall likadant, och jag har även köpt stora Heineken på ICA. Den enda alkohol jag fick hem var en liten flaska kitron från Naxos. Men våra ryggor var tunga av sten, sand och snäckor.... Nästa gång lämnar jag ryggan och tar en bra dragresväska i stället. Det skulle varit mycket lättare för mig. /Lenan

Marianne
2007-09-14, 16:43
Tack för svaret! Höra varje spolning är ju inte så roligt precis, men vi känner väl igen det lyhörda från vårt vanliga hotell i Aten, där varende stolrörelse i frukostrestaurangen hörs på våningen under. Men vi lever med det;).
Visst är vi lite 'bortskämda' med ofta fina och fräscha rum ute på öarna jämfört med vad man får för pengarna i storstäder.

Mmm, stifado låter gott, precis vad jag sa i dag faktiskt "nej, nu ska det inte dröja så länge innan jag lagar lite stifado hemma", höstrusket har börjat här idag och man längtar verkligen efter stifado med massor av lök.

Var rädd om din Kitron, den är också mysig att ta fram på de kalla vinterkvällarna, gärna med en isterning i, tycker jag. Jag gillar den vita bäst, men de andra går bra ibland de också;).

En dragresväska är bra att resa med, det har vi gjort de senaste åren, men den ska inte vara för stor. Vi har köpt sådana som har ungefär lika stor plats i både 'lock' och 'botten'. Lätt att hålla ordning på grejorna i den.

inkfish
2007-09-25, 21:59
Amorgos var en skön start och vi bodde på Eleni. Barnen badade alldeles nedanför hotellet och där var bra snorkling

Vid två tillfällen de senaste två veckorna såg jag två bläckfiskar där, den ena dessutom av hyfsad storlek! Det gjorde mig förvånad, där "borde" liksom inte finnas bläckfisk.

Så jag håller med om att snorklingen är bra:D

Smultron
2007-09-26, 19:46
Jag är ju en av dem som skrivit positivt om Acropolis View och jag måste säga att vi inte alls upplevde hotellet som lyhört, vi sov som stockar. Och gatan hotellet låg på var väldigt liten och hade knappt någon trafik alls. Visst, det är inget lyxhotell men har helt okej standard och som sagt det lugna och centrala läget är perfekt om man vill hinna uppleva lite av Atén innan man åker vidare.

Smultron