Visa fullständig version : Åter i kalla Sverige.
Hej igen!!
1 vecka går alldeles för fort. Vi har haft det jätte bra i Platanias på Indigo Mare ett hotell jag verkligen kan rekommendera. Min oro över vädret var helt onödigt vi har haft varmt och som vanligt har koftan legat i resväskan ;) Det har varit runt +30 under dagen,soligt nått stackmoln men det har varit lätt räknad tid solen lyst med sin frånvaro. Som vanligt trevliga människor och god mat,dryck. Vi tog minitåget till vattenlandet och roade oss där en dag. Något Elfonissi blev det inte. Jag inser att jag inte klarar resan dit. Vi får ta de "äkta" Maldiverna istället.
Platanias är ett ställe jag kan rekommendera.
Nu ska jag in och kolla resor till nästa år. Provar kanske ett nytt ställe på Kreta. Ha det så gott och ni som snart ska iväg ha en trevlig resa.
Vad bra att ni trivdes och hade bra väder. Vi har vårt kvar och åker om en vecka och stannar i 4 veckor. Det skall bli riktigt skönt så får vädret bli hur det vill men det brukar vara bra.bye_bye
Hej!
Förstår att ni trivdes i Platanias och på Indigo Mare som jag också tycker är ett mycket fint och välordnat hotell med trevlig personal. Vi var där 24 - 30 augusti och trivdes enormt bra, - men - en vecka är alldeles för kort och för oss blev det egentligen bara 6 dagar.
Resan till Elafonisi kan jag rekommendera, men man ska ha god tid på sig. Vi hyrde bil men råkade köra fel väg ner och körde efter kustvägen, (som vi var rekommenderade att ta på hemvägen), men den "rätta" vägen missade vi och hittade inte förrän vi vände hemåt. Det var enormt vackert efter kustvägen, men vägarna är mycket mycket smala och slingriga och vägräcken finns det inga, så man fick krypköra och hålla ögonen stadigt på vägen - så det var en väldigt spännande resa! :) ... Men målet - Elafonisi - var värt allt besvär.
Stilla min nyfikenhet nu!!!!
Finnes den beramade "Vinkeltunneln" kvar?? Den längs vägen till
Elafonissis?
Länk http://picasaweb.google.se/aran002/VinkeltunnelnKreta
Arne
Tunneln finns kvar men har tyvärr fått trafikljus, det tar liksom bort spänningen.
//PO bye_bye
-7 dagar..
http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/051122_kreta/normal_P9112637.JPG
http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/051122_kreta/normal_P9112638.JPG
ÅH så häftigt det var när jag var precis där för 4 år sen! Tack för de bilderna...
Lissi
Vad trevligt att det var ett bra hotell. Vi åker till Kreta om två veckor och ska bo på just Indigo Mare. Vi har en lägenhet utan frukost men tänkte köpa till det på restaurangen. Vet du om frukosten är bra på hotellet? Appropå restauranger, kan du rekommendera någon speciell i närheten av hotellet?
Välkommen hem
Jag längtar redan tillbaka till Indigo Mare som jag bedömer som det bästa lägenhetshotell vi varit på i Platanias. Längtar till alla goa mysiga människor som bor o lever i Platanias. Jag sa, att nu får det bli sista gången, när vi reste dit i i augusti. Det är glömt, jag vet att det blir fler gånger för visst är det ett turistställe, Platanias, men ack så trevligt. Finns saker för alla att hitta på. Vi har inga småbarn längre så det blir ju en o annan utekväll också, fast man passerat 40 för ett tag sen.
Ha en bra höst så får vi drömma om nya resor
Karin
Nä tack Elfanossi blir det inte för mig. Visst häftiga bilder men:eek: inte sååååå smala vägar.
Visst är Platanias ett riktigt turiststråk. Men jag trivs också alldeles utmärkt där.Har precis det jag vill ha resturanger,shopping,bra strand, hotell, pool.
Ni kommer inte ångra er ni som bokat hotellet Indigo Mare. Enda nackdelen var hårda sängar. Vi åt inte frukost på hotellet så jag kan inte uttala mig om det. Tycker det är så mysigt att sitta på balkongen göra sin egen frukost med det nybakade morgonbrödet. Super Market som finns vid hotellet öppnade reda kl.7,30. Vi var på den Grekiska Aftonen de hade på hotellet och åt buffen , helt ok. Uppe i bergen i Platanias var en bra restuarang vi åt på men jag komer inte ihåg namnet . Var fin utsikt och bra mat. Ja,jag vet inte mycket till hjälp.
Men vandra uppåt så kanskee det blir rätt;).
Kollar in lite vad som finns efter Chaniakusten. Någon som kan rekommendera nått mysigt ställe/hotell.Vill ha nära till stranden och pool.
Klart ni fixar goda råd.flabb_flab
Vi kom hem från Platanias igår och har oxå haft en jättehärlig semestervecka. Vi hade tänkt hyra bil och åka till Elafonissi men det skiljde så lite i pris om man jämförde med den arrangerade utflykten så vi valde den istället och när man färdades efter de smaaala vägarna som slingrade sig fram ovanför de otäcka stupen så kände jag mig nöjd med det valet. Elafonissi var tack och lov definitivt mödan (obehaget) värt!! Det var ju helt underbart där!! Sagolikt!! Ville inte därifrån. Åker vi till Chaniakusten igen blir det helt klart att göra om den utflykten. En makalös strand!!
/EllaW
Kalispera på er!
Låter ju alldeles utmärkt med sol god mat och dryck. Vi åker nästa löradg 22 till Platanias, visst är det turistställe men ACK så trevligt och mysigt i turistparadiset. Vi var där förra året och sa direkt att Här måste vi åka igen. Nu längtar jag som en galning. _B-anana
Lottie
Är oxå tillbaka i kalla Luleå efter en underbar vecka i Geo.har varit där säkert 8ggr.men återvänder alltid.bra restauranger,lång fin strand mysiga människor vad mer kan man önska.
/emy
Ja, jag får hoppas alla som snart är på väg till Kreta får det bra.Skönt att åka såhär på hösten.
Elafonissi NI gör mig så förvirrad. Alla säger att det är värt "besväret" att ta sig dit. En otrolig upplevelse att se. Ingen har skrivit att det inte var värt att uppleva stranden trots den inte allt för körvänliga vägen dit. Kan ingen bekräfta att det inte är värt att ta sig dit ;).
Nåja nästa år ....kanske:D.
Ska in och checka hur resebyråerna har det med resor. Tror nog det blir två veckor nästa resa men funderar om man eventuellt ska åka i början av juni eller ta en höst resa igen.Ja,ja det är trevliga bekymmer ..gäller bara att få ihop lite pengar också. För nog är det dyrt på Kreta.
Humlan_J
2007-09-15, 07:44
Jag var i Elafonissi för ett par år sedan och jag tyckte faktiskt inte att det var särskilt mycket att ha. En vacker kritvit/rosaskimrande strand, javisst, men i övrigt fanns inte så mycket att göra eller titta på. Vi åkte en bussresa dit och låg mest och väntade på att få åka hem igen. Jag hade glömt boken på hotellet och hade inget att göra, mannen låg i solsängen brevid och sov (!). Maten på det enda matstället på stranden var dyr och ganska flottig. Dessutom hade jag inga solglasögon med mig så all sol och vit sand gjorde att det var jobbigt att titta. Toaletterna var svåra att hitta och när man väl hittade en så var den antingen full eller trasig.
Men som sagt, det var ett par år sedan (4 år tror jag) så det kanske har blivit bättre?
Gillar ni inte att bada? Jag har bara varit där sen eftermiddag och det var en fin dag med härligt bad så nog tycker jag att den som kan ska ta sig dit.
Eva
Jag var i Elafonissi för ett par år sedan och jag tyckte faktiskt inte att det var särskilt mycket att ha. ..
Tror att man kanske blir mer låst om man väljer en bussresa till Elafonisi (med var man ska äta, hur länge man ska stanna, var man ska stanna, etc), så jag rekommenderar hyrbil och via Apollo så blir det faktiskt liite billigare än bussutflykten :) - och man har som sagt större frihet. Men - då ska man (vilket vi inte gjorde) redan i Kolimvari (Kolympari) ta av från "motorvägen" så man kommer genom "vinkeltunneln" och förbi Agia Sofia. Sen kan man hemöver köra kustvägen över Platanos, en väg som är otroligt vacker, men smal och kurvig och utan vägräcken. Tar man den vägen hem så har man bergväggen närmast och inte stupet.
Finns en restaurang/taverna på vägen ner närmast Elafonisistranden, där dom serverade den godaste grekiska sallad som jag någonsin har ätit. Kan varmt rekommenderas! ;)
Appropå Elafonissi och trevliga minnen såsom tunneln mm,så undrar jag om det är någon mer än våran familj som provat vägen(fågelvägen)från Palechora till Elafonissi innan år 2000?flabb_flab
Jag vet att jag läste ett resebrev för några år sen om att de skulle från Palechora till Elafonissi och tyckte det var långt att köra såvida man inte hade ett 8-hjuligt millitärfordon och kunde köra "fågelvägen"som var betydligt närmare:D
Vi körde fågelvägen år 2000 i en Seat Ibiza 1,0l och det var en upplevelse faktiskt.
Mitt uppe på höjden halvägs så kom vi till 2 hus (de enda på hela vägen)varvid man var tvungen att köra 90 grader för att komma runt och jag vill minnas att det var drygt 5m brett sen fritt fall:D
När vi väl hade kommit till husen och aldrig verkade nå Elafonissi så var man ju tvungen att fråga om denna vägen gick dit så man inte lade hela dagen för att senare få vända.
Svettig och dann som man var så gick jag fram till en gammal tant och pekade Elafonissi och hon svarade nä nä och jag höll på att bryta ihop och tänkte - fasiken inte samma väg tebaks igen:mad:
För att efter några sekunder senare fått tillräckligt med syre i huvet att minnas att ne ne betyder ja ja - vilken lyckaflabb_flab
Tror dock att den vägen är bättre idag då det stod en vägmaskin då i början från Palechora.
Nåväl kunde inte låta bli:)
Mvh!
Marianne
2007-09-15, 16:08
...som vanligt har koftan legat i resväskan ;)
...Något Elfonissi blev det inte. Jag inser att jag inte klarar resan dit.
...Nu ska jag in och kolla resor till nästa år. Provar kanske ett nytt ställe på Kreta.
Härligt att du hade en så fin vecka på Kreta! Och att vädret var toppen. Att sen koftan fick ligga kvar i resväskan;)..., hellre det än att frysa om man inte haft den med.
Ibland när vi åker till Aten, så tar vi med oss paraplyn "för att hålla bort regnet". Det brukar lyckas. Du tar med koftan "för att hålla bort de kyliga kvällarna". Det lyckas du också med.flabb_flab
Beträffande Elafonissi, så tycker jag att det finaste sättet att komma dit, för mig i alla fall, det är med den lilla båten "Elafonissos" från Paleochora, går för det mesta kl. 10. Det är vackert att komma till Elafonissi längs kusten! Det fina med Elafonissi är att gå ut till själva ön, och helst om man kommer i lågsäsong förstås! Försommaren/sensommaren.
Men gillar man inte att bada, så ska man nog hellre välja en tur till Chania eller något annat:rolleyes:.
Det är fint att bo i Paleochora också, kanske värt att titta efter resor dit.
För dig som vill bo nära stranden så kan du välja mellan en fin sandstrand mot väst och stenstrand mot öst.
_B-anana
Går det en båt ut till Elafonissi? Det visster jag inte.Kan ju vara ett alternativ så slipper man vägen. Fast jag har lätt att bli sjösjuk.Ja det är sant ska man flabb_flab eller snyft_drop. Det är nog inte meningen jag ska dit.
Paleochora lät intressant ska kolla in stället.
Båten "Elafonissos" hur stor är den och hur länge tar det till själva stranden?
Jag ger inte upp,vore kul att få uppleva det klara vattnet och den omtalade stranden. Speciellt jag som älskar sol bad och fina stränder.
Båten går klockan 10.00, eller rättare sagt när kapten har handlat klart i butiken vid hamnen i Paleochora. Han och besättningen ligger ju kvar vid Elafonissi under dagen, så de måste ha massäck. Resan tar en timme och är fantastisk. Södra Kreta "ramlar" ner i havet och det fläktar gott. Bästa sättet att ta sig till Elafonissi. Klockan 16.00 går båten tillbaka, tar också en timme. Detta är en trogen rutt, skulle vara hård vind som skulle ställa in. Vet dock inte hur långt in på säsongen den går. Har svårt att se att man har problem med att fördriva tiden där, kan vandra runt landskapet bra länge, många laguner, vikar, sanddyner,öar att knalla runt vid. Att strandtavernor inte erbjuder de största kulinariska upplevelserna kan inte vara nån större överraskning, "snabbkrubb" och dricka är vad som är vanligt.
I fjol i oktober var det ganska dåligt väder på Kreta, chaniakusten. Det blåste , regnade och ibland sken solen. Mina vännina och jag tog en sista minuten till Kreta och hamnade i Agia Marina. Vi fick ordna det bästa av situationen för vädrets makter råder man inte över. Vi hyrde en liten bil för att åka över till Paleochora, ville visa min väninna favoritställe på Kreta. Vi blev kvar två dygn i Paleochora p g a regnet. Vi bestämt att vi skulle ta oss till Elafonissi. Vi följde skyltarna där det stod Elafonissi. Till en början var det en asfalterad väg över bergen och sedan blev vägen smalare och asfalten slutade och vi hamnade på en grusväg. Det gick inte vända så vi var tvungna att fortsätta. Som tur var möte vi ingen bil det fanns väl inga andra tokiga människor som tog den vägen förutom vi. Dom ända vi mötte var en massa getter på vägen. Vi kom fram till ett nästa öde Elafonissi. Mycket intressant beroende vilken tid på året man åker dit. I år tog vi båten Elafonissi från Paleochora. Hela stranden och ön var full med turister, husvagnar m m. Långa köer till kioskerna för att få något att äta. Jag tor att jag föredrar Elafonissi i oktober.
Efter Elafonissi bilade vi kustvägen ned till Platanias/Agia Marina en vackrare väg finns inte. Vägen går högt ovanför det blåa havet. Det kan inte finnas en vackrare vy!!
/Britt-Mari/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.