handdator

Visa fullständig version : Hyra hus i Grekland?


Aina
2007-09-11, 10:52
Någon som gjort det? Hur har ni gått tillväga? Nu är jag ju lite tidigt ute. Juli 2008 är långt borta, men jag har börjat drömma om att hyra hus och bil på Samos nästa sommar.

Vore härligt att ibland kunna laga egen mat, grilla kött... Fast det är mycket som ska klaffa. Helst relativt nära till strand i någon form (inga krav på sand), inte helt på vischan, gärna någon affär och restaurang i närheten...

Sa till min man: "Om barnen absolut vill bada i pool, kanske vi kan åka till en poolbar. Så badar barnen och vi dricker drinkar..." Drömma kan man ju alltid...!flabb_flab

Jag tar gärna emot tips.

Aina

Åsa L
2007-10-08, 21:09
Hej
Vi har bokat en lägenhet i ett hus på Eigina en vecka i sommar. (-08, alltså, är ute i väldigt god tid, men drömmer redan!) Det ligger i en liten by, nära stränder och tavernor. (står det i besktivningen alltså!) Har inte varit på den ön tidigare, men det ser härligt ut.

Det är svenskar som äger huset.
Åsa

Stina
2007-10-09, 00:55
Det finns en svensk dam på Samos som hyr ut ett mysigt hus.
Vi hyrde av henne för ett par år sedan, då var dock det huset som hon hyr ut nu ej helt klart så vi bodde i ett annat. Vi var och tittade på det nya som nu är klart och det låg fantastiskt fint med utsiktsläge i den lilla byn.
Byn heter Pagondas och är en välmående bergsby. Damen som hyr ut heter Inga-May och hon är väldigt trevlig och gästvänlig.
Hon har en hemsida med info.

I byn finns tavernor, bageri och matbutiker. Det är ca 1 mil till flygplatsen och ytterligare ett par kilometer till närmsta större ort som är Pythagorion.

Man bör ha bil, anser jag, om man skall bo där.
Det är en bit till havet.

Samos är en trevlig och vacker ö att upptäcka.

Mvh. Stinabye_bye

Aina
2007-10-09, 08:59
Stina, vilket sammanträffande, jag läste precis ditt resebrev igår! Vi var aldrig i Pagondas i somras, men i byn Myli som ni vandrade till. Jag ska försöka hitta hemsidan. Ja, det fanns en adress med i resebrevet.

Jag har legat lite lågt med att kolla rese- och boendealternativ. Måste ta en ordentligt diskussion med resten av familjen först. Jag vill gärna åka tillbaka till Samos, kan tänka mig att bo i Kokkari eller i bergen eller var som helst (men inte Votsolakia, bra i somras, men det känns som att vi "kan" Votsolakia nu), men det viktiga är att kunna röra sig (ha bil) och se sig omkring.

Resten av familjen tycker det är viktigt med pool och då är det ju hotell som gäller (lägenhetshotell för vår del). Min hemliga plan är att hitta ett hus som är så oemotståndligt att resten av familjen smälter! ;)

Förmodligen blir det någon form av kompromiss och kanske inte ens Samos. :(

Aina