handdator

Visa fullständig version : Charter till Amorgos?!


Cecilia
2007-09-10, 20:43
Fick kaffet i halsen när jag läste SvD:s och DN:s resesidor igår. Där stod att läsa att Apollo från och med sommaren 2008 kommer att börja med charter till Amorgos!

Hur är det tänkt att funka egentligen? Transporter - hur? Vad för slags boenden? Blir det "Bamse-klubbar" och stora hotellkomplex nu?!

Känns ju redan nu som att öns kapacitet är på gränsen. Fast det är kanske bara jag som i lugn och ro vill kunna läsa på en meny utan en påstridig inkastare och utan solblekta bilder på moussaka och souvlaki, slippa betala dyra pengar för solstolar, eller höra tjoande människor på bananbåtar?!

Oj, nu lät jag lite bitter märker jag, hihi :D
Det är väl bara det att Amorgos har varit ett andningshål för mig, balsam för en sönderstressad arbetssjäl. Och det blir säkert bra med charter, men Amorgos är ju så himla litet. På t ex Naxos är det en helt annan sak, där samsas charter-resenärer, barnfamiljer, backpackers utan problem. Ön är tillräckligt stor för alla.

Jag är bara rädd för att Amorgos själ kommer att försvinna ....

Homeros
2007-09-10, 21:47
Blir nog ingen stor chartergrupp i så fall. Max 40-50 st/vecka skulle jag tro.
Det finns ju redan idag en hel del småöar i charterprogrammet: Agistri, Tinos, Tilos, Antiparos & Chalki.
Är både för- och nackdelar med detta. Visst håller jag med om att man vill behålla vissa "skatter" för sig själv och inte låta dom bli för exploaterade.
Detta är inte bara ett problem för Grekland. Reste på min första långresa i till Asien i mitten på 90-talet. Då var det inte många svenskar i Thailand. Koh Samui var fortfarande ett paradis för backpackers. I år (2007) läste jag att över 300000 svenskar kommer att resa bara till Thailand.
Det har väl alltid (och kommer alltid) att vara så att det är ryggsäcksfolket som banar väg för de stora charterbolagen. Det är vi som är s.k. försökskaninerna. Så mycket positivt som går att läsa om bl.a. Amorgos på denna länk så är det väl inte kostigt om charterbolagen skulle testa ön i sitt program.
Jag har själv trott i flera år att Milos kommer att hamna i Apollos program (som ett nytt Naxos), men så har inte fallet blivit än.

Vilka öar till var det som skulle vara nyheter för 2008 ?

:confused:

Eva L
2007-09-10, 21:51
Tror att det var charter dit även för ett antal år sedan. Problemet brukar vara båttransporterna. Folegandros hade Ving i sitt small worldprogram för några år sedan. Det var charter på egen hand men det las ner efter en säsong eller två. Krånglade för mycket med båttransporterna och jag tror lönsamheten inte var tillräckligt stor utan utflykter som bolagen tjänar mycket pengar på. Personligen tycker jag att både Amorgos och Folegandros klarar sig utan charter då effekterna av massturism kan vara rätt negativa. Vad jag hört från turister som besökt Amorgos i år är att det har varit mycket turister och att lite av den härliga stämningen gått förlorad. Förhoppningsvis blir det charter i liten skala på Amorgos.

Eva

UlfWiman
2007-09-10, 22:08
Det går alldeles utmärkt att bo på en stor charterö om man hittar en lugn by som jag gjort. Turisterna finns här men stör ej nämvärt. Det är bara fulla engelska ungdomar som kan vara problem ibland med skrik och vrål.
Låt det vara så tack.

Uffe

Eva L
2007-09-11, 06:58
Fast effekterna kan bli större på en liten ö där det inte finns så många byar.

Eva

Malina
2007-09-11, 09:27
Det finns redan nu tysk och (tror jag)italiensk charter till A.Alltså väldigt småskalig och diskret sådan.Mest inriktad på vandringar tror jag.

Celbe
2007-09-11, 09:49
Det har faktiskt funnits svensk charter till Amorgos, om än i liten skala. 1996, när vi var på ön första gången, var detta "charter på egen hand" och jag har bestämt för mig att vi åkte med Always. Ving, som hade sitt koncept Small World då, hade även Amorgos som resmål. Man kunde bo i Aegiali eller i Tholaria.

Det var flyg till Santorini, övernattning på Naxos och sedan Skopelitis (d v s den gamla båten). Vi kom fram till Aegiali mitt i natten och det var väldigt spännande att gå ut på balkongen på morgonen för att se hur byn såg ut i dagsljus.

Hemresan, som även den hade övernattning på Naxos, gjordes med en stor färja. Vi fick stiga upp tidigt för färjan gick vid sex-snåret. Den gick då till Katapola och låg i hamn tre timmar för att sedan gå till Naxos. Då var vi inte riktigt nöjda!

Jag har kvar ett urklipp från ICA-Kuriren om Amorgos från omkring 1995, som gjorde att jag sa "dit ska jag". Att jag skulle komma dit redan sommaren 1996 hade jag nog inte riktigt räknat med. Efter den resan har det blivit 8 besök till.

"Charter på egen hand" gjorde förresten att vi året efter övergav charter helt och hållet för att bli hängivna båtluffare istället:D.

Celbe

Eva L
2007-09-11, 13:10
Det har faktiskt funnits svensk charter till Amorgos, om än i liten skala. 1996, när vi var på ön första gången, var detta "charter på egen hand" och jag har bestämt för mig att vi åkte med Always. Ving, som hade sitt koncept Small World då, hade även Amorgos som resmål. Man kunde bo i Aegiali eller i Tholaria.

Celbe

Ja då minns jag rätt. Vet att jag sett det förut. Charter på egen hand var nog ett bra steg för många att resa helt på egen hand.

Eva

Peter
2007-09-11, 15:05
...en hel del småöar i charterprogrammet: Agistri, Tinos, Tilos, Antiparos & Chalki.

Här vill jag nog protestera lite. Att placera Tinos i samma kategori som de andra öarna storleksmässigt stämmer dåligt. Tinos är exakt lika stor som Paros! Och det är väl ingen som kallar Paros för en liten ö?

Har Apollo tagit upp Tinos som resmål igen? Det låter osannoligt tycker jag. Det är rätt många år sedan man hade resor dit. Man lade ner Tinos som resmål efter två säsonger eftersom det var ytterst få som åkte dit. Men det berodde nog delvis på att Apollo valt hotell som låg totalt åt helskotta fel... :D Klantar. De skulle frågat någon som kan lite om ön... Ang_elx :o


Så mycket positivt som går att läsa om bl.a. Amorgos på denna länk så är det väl inte konstigt om charterbolagen skulle testa ön i sitt program.


Precis min tanke också. :rolleyes: Min gissning är dock att man kommer att koncentrera sig på Egiali eftersom det finns en fin strand där och området är mera barnvänligt. De får gärna lämna "mitt" Katapola i fred... :o

Peter

inkfish
2007-09-23, 11:58
Jag tror också på att det handlar om Egiali. I Katapola finns inget boende jag kan föreställa mig skulle passa charterbolagen...?

Men det kan ju hända att Apollo drar igång en "på egen hand"-satsning, med inkvartering på små pensionat. Då kanske Katapola finns med.

Det här skrämmer mig inte särskilt, jag ser inget hot mot den lugna stämningen på Amorgos. Tror nog att det är just den stämningen även i fortsättningen kommer att vara det som lockar dit folk - och då är det alltså LUGNT folk. Dessutom: vill man inte ha för mycket folk omkring sig får man anpassa sig och åka utanför högsäsong.

När jag varit på Amorgos de senaste två veckorna har det varit mycket folk men ändå lugnt. Den nya flying caten har helt klart ökat tillgängligheten. Däremot förstår jag inte hur Apollo ska våga förlita sig på den under högsäsong när det ofta blåser meltemi.

inkfish
2007-09-26, 15:46
Nu finns Amorgos ute bland nästa sommars resmål på Apollos sajt (man behöver spökboka för att hitta rätt).

Tre av de större hotellen i Egiali handlar det om.

Tack Fredrik för tipset på bloggen! (Skriver ett inlägg här ifall alla till äventyrs inte läser bloggen)

Halloj
2007-12-04, 12:40
Jag tror knappast att det kommer att bli någon större skillnad. Jag tillbringade första veckan i juli-07 i Egiali, och jag måste säga att jag tyckte det var svenskar precis överallt. Första dagens lunch tex. Vi slog oss ner på restaurangen längst bort på torget. Av sju sällskap var sju svenska.

Sen har jag väldigt svårt att tro att det kommer att bli en långvarig satsning. En eller två säsonger, är mitt tips. Blir nästa sommar som sommaren 07, med många inställda båtar, så lär merkostnaden för Apollo bli så stor att Amorgos snabbt försvinner från deras program.

Kalimera
2007-12-04, 14:27
Sen har jag väldigt svårt att tro att det kommer att bli en långvarig satsning. Är också tveksam till att Amorgos finns kvar som chartermål om några år. Just på grund av båtarna. Förbindelserna är visserligen förträffliga numer, men hur länge det är så är det ingen som vet. När jag var på Amorgos första gången gick det charter dit med Hellas Tours (om någon minns dem). Vi bodde i ett av deras pensionat. Året efter var resorna indragna, eller om det var företaget som gick omkull.

sir_blue_eyes
2007-12-11, 23:48
Hejsan Cecilia, Nog tror jag att det kommer vara en fin atmosfär på Amorgos även fast vi svenskar ska inte den redan vackra ö, Själv åker jag till Naxos i augusti i 21 dagar ser riktigt fram emot den resan har du några bra förslag att göra på naxos förutom att njuta av den grekiska atmosfären :cool: på on the rock med en god vatten pipa _B-anana

MVH Kent