handdator

Visa fullständig version : Knytis i Västerhaninge


karinafp
2007-09-09, 22:36
Eftersom det inte blir någon stor, gemensam tioårsfest, håller vi väl den vanliga knytisen hemma hos oss!!! flabb_flab

Lördagen den 17 november kl 18.00 är ni välkomna hem till oss i Västerhaninge. _B-anana_B-anana_B-anana

Skicka ett PM till Gita och tala om hur många ni blir och vad ni tänker bidraga med i mat- eller dryckväg. Skrikis och jag håller med pastitsio, lammfärspaj och grekiskt bröd.

Några sängplatser kan ordnas för långväga gäster. Det ska bli så roligt att få träffas igen! klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Karin och Skrikis m fl ;)

Lisbeth K
2007-09-10, 12:54
Va kul!
Självklart kommer vi!
Tänkte faktiskt maila till dej och fråga flabb_flab
Skickar ett PM till Gita om vad vi tar med oss!
Då kanske jag kan få receptet på din uuuuuuundrebart goda paj!?!?!:o
bye_byebye_byeLisbeth K med familj

Lisbeth K
2007-09-10, 13:04
Snabb var jag :o
Tänkte bara tillägga att vi också har sängplatser för långväga resenärer! (Luleå,Helsingborg kanske)
Tankspridda Lisbeth:p

Gita
2007-09-10, 13:21
Menar du köttfärspajen? Det är ett recept från Eva L, den finns här på Kalimera, om du letar under "Om Grekland"

Den är fin... jag lagar den ofta med nötfärs och modifierar lite så som det känns just den dagen. Numera bakar jag den med fullkornsdinkel, lite nyttigare!

UlfWiman
2007-09-10, 16:35
Jag kommer också rent mentalt, men inte fysiskt.
Det vore mer skoj att ha träffarna här nere.

Uffe

Gita
2007-09-10, 16:43
Du är så välkommen, Uffe! Och visst vore det roligare att träffas hos dig. Men i brist på Kreta får man ta Västerhaninge :D!

karinafp
2007-09-10, 21:38
Menar du köttfärspajen? Det är ett recept från Eva L, den finns här på Kalimera, om du letar under "Om Grekland"

Mja... inte direkt... den började som Evas paj, men numera är den minst sagt modifierad... ;) Receptet har ändrats och utvidgats nästan till oigenkännlighet. Du får väl se när du kommer! flabb_flab

Karin

Eva L
2007-09-10, 21:44
Berätta gärna hur jag ändrar själv i receptet från gång till gång men originalet brukar alltid gå bra hem bland gästerna. Har gjort den både på nöt och älgfärs. Älgfärsbiffar med fetaost, lök och lite riven mandelpotatis är förresten också väldigt gott.

Eva

Frappe
2007-09-12, 08:16
YES _B-anana_B-anana

Ska fundera vad jag ska laga för något? Någe förslag?

Camilla

karinafp
2007-09-12, 21:31
Ska fundera vad jag ska laga för något? Någe förslag?


Fasolakia!!! :p:p:p

Karin bye_bye

skrikis
2007-09-12, 21:46
YES _B-anana_B-anana

Ska fundera vad jag ska laga för något? Någe förslag?



Lokomades, stifado, gyros:D:D:D_B-anana_B-anana:rolleyes::rolleyes:

Frappe
2007-09-14, 09:32
Fasolakia!!! :p:p:p

Karin bye_bye

OK, det blir en STOR gryta! :)

Camilla

Iréne
2007-09-20, 03:04
Får vi vara med? Kommer åkandes över skogen från grödinge.
jag o maken! Irene o Lasse

Goliat
2007-09-20, 08:28
Jag vet i skrivande stund inte om jag har möjlighet att komma, då jag inte vet hur den närmsta framtiden ser ut. Men ett knytkalas hos Karin får man ju bara inte missa!

Kort sagt: Kan jag så kommer jag, för vem vill missa en grekfest? _B-anana


Göran - Alltid partysugen flabb_flab

Frappe
2007-09-20, 09:54
Kort sagt: Kan jag så kommer jag, för vem vill missa en grekfest? _B-anana


Göran - Alltid partysugen flabb_flab

Och jag är baklava sugen klapp_klapklapp_klap

Camilla

Lisbeth K
2007-09-20, 12:37
Och jag är baklava sugen klapp_klapklapp_klap

Camilla

O, ja! Pratar mig fortfarande varm om din Baklava Göran!!! Önskar, önskar att du kan komma och ha med dig den så fantastsikt goda Baklavan!flabb_flab
Lisbeth K

karinafp
2007-09-20, 16:51
Får vi vara med? Kommer åkandes över skogen från grödinge.

Självklart! Anmäl er till Gita, så återkommer vi med adress och nödvändiga tel nr så småningom.

Karin
på festhumör _B-anana_B-anana_B-anana

Iréne
2007-09-20, 22:39
vad roligt! Anmälan är redan skickad.

Goliat
2007-09-24, 14:02
O, ja! Pratar mig fortfarande varm om din Baklava Göran!!! Önskar, önskar att du kan komma och ha med dig den så fantastsikt goda Baklavan!flabb_flab
Lisbeth K

Och jag är baklava sugen klapp_klapklapp_klap

Camilla

Oj!!! Tack för alla glada tillrop!! _B-anana

Det gläder mitt hjärta. Jag förstår inte hur jag ska kunna backa ur nu... flabb_flab
Jag ska verkligen försöka boka in denna och se till att jag kan komma!

Ha det gott mina vänner!
Göran

PS
En kram och ett stort tack till Lenitsa som jag fått receptet ifrån! klapp_klap
DS

Iréne
2007-10-27, 16:07
Hej igen! har sååå dåligt samvete! vet inte vad som jag kan ta med. kanske något filodegsinbakat med feta o spenat? Men till hur många?
Irene o Lasse

Lisbeth K
2007-10-28, 16:37
Eftersom det inte blir någon stor, gemensam tioårsfest, håller vi väl den vanliga knytisen hemma hos oss!!! flabb_flab
Så trampar tiden iväg...hur många har anmält sig till "knytisen"??
NYFIKEN!!
Lisbeth K

Gita
2007-10-29, 13:40
Så här många anmälda är det idag:

Bossew - Ouzo
Frappe - Fasolakia
Titti - Choladkaka med nötter
Irene och Lasse - Feta/spenatpajer
Goliat - Baklavas
Lisbet, Lelle och Linnea - Köttbullar med tomat/basilika, bergsthé
Gita - sallad, Feta och oliver

Kanske också Mikke och Riitta - stämmer det? (I hope ;)flabb_flab!!!)

Och finns det fler intresserade - anmäl er till mig snarast!

Riitta
2007-10-29, 22:07
Tvekar starkt om Mikke har någon aning om festenAng_elx:). Själv har jag nog inte tid och komma:o

Riittabye_bye

karinafp
2007-11-08, 18:00
Tvekar starkt om Mikke har någon aning om festenAng_elx:).

Klart Mikke har en aning, det var han som tyckte att vi skulle hålla den i år igen! flabb_flab

Och du ska absolut försöka få tid att komma upp, gumman! Vi behöver dig!!!klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Karin

karinafp
2007-11-08, 18:13
Men det är nog dags för en påminnelse!

Alla är välkomna till oss för en trevlig kväll i de grekiska färgerna... god mat, mycket mat, bra musik och glatt umgänge utlovas!

http://www.world-of-smilies.com/wos_flaggen/fahne90.gif http://www.world-of-smilies.com/wos_flaggen/fahne90.gif http://www.world-of-smilies.com/wos_flaggen/fahne90.gif

Vi har plats för många fler, så skicka ett PM till Gita och tala om hur många ni blir och vad ni vill bidra med i matväg. Hör av er till mig om ni behöver färdbeskrivning. flabb_flab Här ska festas!

http://www.world-of-smilies.com/wos_musik/040.gif http://www.world-of-smilies.com/wos_musik/043.gif http://www.world-of-smilies.com/wos_musik/040.gif http://www.world-of-smilies.com/wos_musik/043.gif http://www.world-of-smilies.com/wos_musik/040.gif

Karin

monica
2007-11-08, 21:40
Vill bara säga, synd att man bor i Grekland.;)

Den här festen skulle jag vilja gå på, speciellt med en sån kul inbjudan kan det ju bara bli skitkul klapp_klapklapp_klap

Monica

Iréne
2007-11-11, 02:52
Hej! Då kan man räkna med 12 - 14 personer eller?
För käkets skull menar jag. O dricka tar var o en med!? Det är ju första gången för oss. Iréne

Iréne
2007-11-11, 02:58
Törs man fråga vad ni dricker? FINNS det något gott grekiskt vin att få tag i på Bolaget? Jag som (viskar....föredrar spanska viner...:cool::o)

Janérik
2007-11-11, 07:28
Jag tror jag kan rekommendera Pezoules http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=98088&Butik=0&SokStrangar= , åtminstone förra årets var full drickbart för de 70 kronor det kostar. Sedan finns naturligtvis Retsina Kourtaki, men för böveln, den finns ju inte längre på Bolaget, finns bara Boutari och det är beställningsvara som jag inte vet hur den smakar. V & S Retsina är bland det sämsta man kan hitta då det gäller Retsina sä köp inte den.

Mvh Janérik

Hasse
2007-11-11, 08:36
Retsina Kourtaki...........

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7185&Butik=0&SokStrangar=



Hasse :cool:

Gita
2007-11-11, 12:31
Iréne, var och en dricker precis det man vill. Ta du spanskt vin om du vill, själv tänker jag ta italienskt rödvin :p. Och så blir det ju lite Ouzo, såklart!

Vi ska bara ha kul och trevligt, äta lite, dricka lite, lyssna på grekisk musik och vi skall inte leka "stilpoliser" ;)...

Frappe
2007-11-11, 19:13
Och jag som alltid kört bil, fundrar om man ska "orka" ta tåg :confused: för att kunna avnjuta några kalla öl kanske....:confused:

Ska jag göra lite ungsbakade stora vita bönor?

Camilla

karinafp
2007-11-11, 19:15
Törs man fråga vad ni dricker?

Ha ha, vi tänker nog hålla oss till någon sydafrikansk eller australiensisk favorit. Huvudsaken att du trivs! Och det grekiska dryckesinslaget står Bosse för, med sin utsökta ouzo från Brettos!

Det ska bli kul att träffas. Hör av dig via min inbox för adress och vägbeskrivning.

Karin

på festhumör! _B-anana_B-anana_B-anana

karinafp
2007-11-11, 19:17
Ska jag göra lite ungsbakade stora vita bönor?

Wow! Och vi som hade tänkt köpa färdiga gigantes på burk. men dina MÅSTE ju bara vara bättre!!!

Ta tåget ner, ta barnen med och be maken komma och hämta frampå småtimmarna är mitt förslag... :D

Kram,
Karin

klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Frappe
2007-11-11, 19:38
Wow! Och vi som hade tänkt köpa färdiga gigantes på burk. men dina MÅSTE ju bara vara bättre!!!

Ta tåget ner, ta barnen med och be maken komma och hämta frampå småtimmarna är mitt förslag... :D

Kram,
Karin

klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Klart hemlagade gigantes är godast... fast om mina är det? tja det får vi vell se......:confused::o

Jo jag vet men tåg .... jag är ju för bekväm av mig... men det får nog bli så _B-anana

Camilla

Gita
2007-11-11, 20:10
Camilla, vi tar tåget! Bara det inte blir som sist, att när jag kom på att jag skulle åka hem, då hade tågen redan slutat åka :o...

Vi får sätta klockan på larm, så vi inte missar det denna gången!

Ser fram emot dina Gigantes!

Gita bye_bye

Gita
2007-11-11, 20:13
Så här ser matsedel ut nu:

Bossew - Ouzo
Frappe - Fasolakia och Gigantes
Titti - Tsatsiki och grekisk sallad
Irene och Lasse - Feta/spenatpajer
Goliat - Baklavas
Lisbet, Lelle och Linnea - Köttbullar med tomat/basilika, bergsthé
Gita - Bifteki, feta, oliver
Karin -

Är detta OK, har jag missat något?

Janérik
2007-11-11, 23:23
Retsina Kourtaki...........

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7185&Butik=0&SokStrangar=



Hasse :cool:
_B-anana
Jag blev redan alldeles förskräckt, får väl skylla på den tidiga timmen.

Mvh Janérik

karinafp
2007-11-12, 20:14
Är detta OK, har jag missat något?

Skrikis och jag gör pastitsio, fetaostpaj, bröd, skordalia och fetaoströra. Så ska vi nog stå oss till morgondagen också.

Inga fler som vill komma? Huset är stort... ;)

Karin

karinafp
2007-11-16, 17:16
Ja, lammfärspaj ska det ju vara... :o och det finns fortfarande plats för fler. Så har ni inget annat för er i morgon kväll: ta en tur ner till Västerhaninge!

Karin
som lagar mat

Agda
2007-11-16, 18:58
Inga fler som vill komma? Huset är stort... ;)

Karin

Du anar inte hur gärna jag vill komma! Säger som Monica, synd man bor i Grekland! Jag får vara med er i tankarna i stället.
Ha det så trevligt alla ni!bye_bye

Agda

Frappe
2007-11-16, 20:22
Karin
som lagar mat

Förutom de 3 kidsen har jag med mig ca 5 personer till......._B-anana


Camilla som oxå lagar mat! klapp_klap

Gita
2007-11-16, 21:30
Och imorgon skall vi ha fest! Oj, oj... så skoj...! Vad kul det skall bli att träffas (igen)!

_B-anana_B-anana_B-anana_B-anana

Wardakis
2007-11-17, 09:17
Önskar er en trevlig kväll!_B-ananaklapp_klap_B-anana
Gunilla

Riitta
2007-11-17, 11:12
Ha det så jättetrevligt_B-ananaDet vet jag ju att det blir:)

Riittabye_bye

Ivi
2007-11-17, 13:14
Ha det så trevligt allihopa! Vi skulle gärna ha varit med, men kunde inte just denna helg, tyvärr... I kväll kan vi dock skåla till er alla med Brettos-ouzo (direkt från Aten så klart) :p

Ivi & Lasse bye_byebye_bye

Lisbeth K
2007-11-17, 14:08
Önskar er en trevlig kväll!_B-ananaklapp_klap_B-anana
Gunilla
Jag & familjen önskar er detsamma (vi kan tyvärr inte komma)
bye_byebye_byeLisbeth K & Fam

Iréne
2007-11-18, 00:44
_B-anana_B-anana_B-anana
Tusen tack Karin o PeO för en jättetrevlig kväll!

Vi sitter som boaormar nu o smälter all den goda maten.
Iréne o Lasse

Titti
2007-11-18, 09:56
Stort TACK från mig också! Synd om er som inte var med. Massor av god mat, härlig grekisk musik och jättetrevliga kalimeror. Vilken kväll!klapp_klap

Gita
2007-11-18, 11:39
Gomorron! Och vad kul det var att få träffa er alla. Idag har jag whisky-röst, även om vi endast drack Ouzo, hmmm...

Vi som aldrig ville gå hem fick gympa av oss kalorierna, det blev bugg (Heja Bosse :D bye_bye) och allmän grekisk dans, aj aj... hoppas inga bildbevis finns för eftervärlden. Och finns det det, så skall de ej framtagas förrän om 20 år. I hope...;)

Det var skoj. Men varför tar det roliga ALLTID slut så fort, och så måste man skynda sig till sista tåget? Med Camilla på höga klackar... ;)

Gita bye_bye

PS. Och hälsa alla fina ungdomar som var med från "tokiga tanten" :D

zeus
2007-11-18, 12:00
Hej
Vilket bra initiativ att öppna sitt hem för en kalimerafest.Kul att det verkar ha varit en lyckad tillställning.Jag hoppas att det kommer bilder från festen ;)
-zeus-

karinafp
2007-11-18, 19:07
hoppas inga bildbevis finns för eftervärlden. Och finns det det, så skall de ej framtagas förrän om 20 år. I hope...;)

Haha, visst finns det bildbevis, ni är till och med filmade, du och Bosse, svängandes era lurviga! _B-anana_B-anana_B-anana

TACK alla ni som kom och gjorde det till en fantastisk kväll!!!

Karin med familj

CarinaN
2007-11-18, 19:48
Haha, visst finns det bildbevis


Ser verkligen fram emot att få se dessa bilderflabb_flab.

Carina

Frappe
2007-11-19, 14:59
Ser verkligen fram emot att få se dessa bilderflabb_flab.

Carina

Och dessa bilder håller vi för oss själva.....:eek:

Camilla

Frappe
2007-11-19, 15:01
[QUOTE=Gita;109417]Gomorron!
Det var skoj. Men varför tar det roliga ALLTID slut så fort, och så måste man skynda sig till sista tåget? Med Camilla på höga klackar... ;)

Ha ha, nåja jag knatade på rätt braflabb_flabflabb_flab

10 000 tack till Karin och familj, sååå trevligt som alltid!klapp_klapklapp_klap

Camilla