handdator

Visa fullständig version : Hersonissos


Charlotta85
2007-09-09, 18:32
Hej allihopa!
Jag vill bara berätta att jag älskar Hersonissos mer än nått annat ställe jag varit på. Jag har varit där nu varje sommar sen 2001 och jag vill inte åka någon annanstans. Jag var där nu i Juni. Men det kändes inte tillräckligt, så jag åkte igen, och kom hem nu i fredags efter en underbar vecka i denna härliga stad.
Alla människor är så trevliga här, både turister och kretensare
Jag bodde båda gångerna på hotell Apollo, mycket bra hotell som stark rekommenderas. Annars har jag bott på ett flertal andra hotell i hersonissos och aldrig varit missnöjd. Speciellt Kassavettis som ligger precis mitt i centrum. Passar utmärkt när man ska hem på morgonen när alla barer och klubbar stänger.
Är det något som ni undrar över? Ni kanske själva ska åka hit?
Tveka inte att fråga, jag vet det mesta om både restauranger, barer och stränder.
Kram på er! //Charlotta flabb_flab

fransucken
2008-05-28, 19:01
Hej, vi ska boka resa imorrn till Hersonissos, ja och 5 andra kommer bo på hotellet Apollo.
Har hört med flera av flera att det skulle vara trevligt på Hersonissos.
Finns det något som du starkt rekommenderar, någon bar, nattklubb eller annat.
Hur är hotellet apollo? är det bra rum osv?

/oliver

moelv
2008-05-28, 20:59
Vi bodde på Apollo i 2001. Rommene/leilighetene var ganske store og avdelt med en liten kjøkkenkrok. Ikke noe luksus, men greit nok. Utsikten var ikke noe å skryte av fra rommene på baksiden, så rett inn i et annet hotell. Leilighetene på framsiden hadde havutsikt.

X-file
2008-05-28, 21:38
Hej, vi ska boka resa imorrn till Hersonissos, ja och 5 andra kommer bo på hotellet Apollo.
Har hört med flera av flera att det skulle vara trevligt på Hersonissos.
Finns det något som du starkt rekommenderar, någon bar, nattklubb eller annat.
Hur är hotellet apollo? är det bra rum osv?

/oliver

Är ni ute efter party så är det ju rätt ställe. flabb_flab Starbeach lördagar tex. ;) Googla på Starbeach Hersonissos så kan ni se massor av film från deras partyn. Var där i mitten på maj nu i år och då var det ju lite lugnare än vad det kommer att bli i sommar. Hade ändå en underbar vecka där nere och jag får väl puffa lite för Apollos reseledare där nere nu i år. Mycket trevliga och måna om att allt skulle vara bra för oss. klapp_klap Bodde dock inte på hotell Apollo så jag kan inte yttra mig om det hotellet. Vi bodde på Cyrrus och det var helt ok. Man kunde ligga vid polen på grannhotellet och det var gratis solstolar där. Annars så var ju Starbeach bra fast där får ni betala 3,5 Euro för solstolen. Baren Querto på huvudgatan var det trevlig barpersonal i och likaså på Scandinavian bar nere vid partygatan utmed stranden (här ska dock kanske flickor vara på sin vakt så inte några Greker ser till att de blir för fulla och utnyttjade fick vi oss berättat). Naturligtvis finns där en massa barer och dansställen så ni ska nog hitta era pärlor ganska lätt. _B-anana Hur som helst kommer ni ha mycket trevligt tror jag. Längtar tillbaka och om det funkar åker jag gärna senare i sommar igen.

sven.kriti
2008-07-22, 14:54
Hej allihopa!
Jag vill bara berätta att jag älskar Hersonissos mer än nått annat ställe jag varit på. Jag har varit där nu varje sommar sen 2001 och jag vill inte åka någon annanstans. Jag var där nu i Juni. Men det kändes inte tillräckligt, så jag åkte igen, och kom hem nu i fredags efter en underbar vecka i denna härliga stad.
Alla människor är så trevliga här, både turister och kretensare
Jag bodde båda gångerna på hotell Apollo, mycket bra hotell som stark rekommenderas. Annars har jag bott på ett flertal andra hotell i hersonissos och aldrig varit missnöjd. Speciellt Kassavettis som ligger precis mitt i centrum. Passar utmärkt när man ska hem på morgonen när alla barer och klubbar stänger.
Är det något som ni undrar över? Ni kanske själva ska åka hit?
Tveka inte att fråga, jag vet det mesta om både restauranger, barer och stränder.
Kram på er! //Charlotta flabb_flab

Oppfatningene er ulike. Jeg legger ved mine for at ikke andre skal resikere en spolert ferie.
Hersonissos - en skam for Kreta
Chersonissos og nabostedet Malia er en skam for Kreta! Og turoperatørene har skylda.


Undertegnede har vært bosatt på Kreta 8 år. Første besøk for 15 år siden, deretter årlig. Siden 2004 innvandret jeg og bor utelukkende her i Agios Nikolaos.

Jeg kjenner etter hvert Kreta som min egen bukselomme. Det som mange sier om Chersonisos er helt korrekt! (GOOGLE Chersonisos) Chersonissos og nabostedet Malia er en skam for Kreta! Den skyldige som skal henges ut er turoperatørene.

Bar-ghetto

De største "turistmaskinene" blir lett "gettoer" for folk som bare drar på ferie for å gå på bar. Mange går ikke ut av hotellet en gang. Jeg har ofte truffet nordmenn som sier "Aldri mer Kreta".

Ved vårt første besøk på Kreta ringte jeg en operatør som varmt anbefalte Chersonissos, dette etter at jeg hadde fortalt vi var voksne mennesker som ikke var interessert i natteliv. Jeg fattet mistanke da selgeren begynte å gå "hardt ut". Heldigvis traff jeg noen venner som hadde vært på gjennomreise der, og kunne formidle et identisk inntrykk som dette reisebrevet. Min 50 år lange erfaring med turoperatører er at du MÅ ikke tro et ord av det de sier!

Slik blir du lurt

Cheersonisos er ideell sett fra en turoperatørs side, selve prototypen på en høyst profitabel turistmaskin: Mange og store hotellmaskiner langs en strand med tilhørende hovedgate full av barer. Hotellene fylles og tømmes effektivt med de store turistbussene. De fleste av pengene brukes på etablissementer som turverten anbefaler, dette har de selvsagt provisjon av. Vil du leie bil, blir du lurt til akkurat den bilutleieren som turverten har avtale med.

Jeg er ikke kjent med hvem som får provisjonen, men jeg da kjenner mange mennsker på øya og snakker språket, kan jeg lett dokumentere dette. Jeg lærte meg tidlig til:

Aldri å tro hva selgeren til turoperatøren sier, senere hva turverten sier, aldri å gå på noen av de stedene de anbefaler, særlig ikke bilutleierne.

Dette er resultatet av 50 års erfaring med samtlige turoperatører i Norge.

Spar leiepenger

For bare 3 uker siden traff jeg noen norske turister på vei til en bilutleier hvor turverten hadde lovet en pris på 35 euro pr dag. Jeg tok dem med til en av de jeg vet er ærlige, der fikk de den samme bilen for 20 Euro! Den første måtte selvsagt legge på provisjonen til operatøren!

Dropp charter, fly selv! Voksne erfarne mennesker har heldigvis begynt og forstått dette. De reiser på egenhånd. Bruker bare flyreisen. Hittil har turoperatørene tatt seg blodig betalt for "bare fly, jo-jo" eller hva de kaller det. Fra i år åpner det seg nye perspektiver på Kreta. Norwegian har nemlig begynt å fly vanlig rutefly direkte Gardemoen - Heraklion. SAS Braathens og Sterling flyr direkte til Chania.

Kjøp en reisehåndbok om Kreta, og reis på egenhånd. Unngår du de store "turistmaskinene" som Malia, Chersonissos etc., behøver du ikke bestille hotell. Dra til et sted du liker deg. De små byene er fulle av små familiehoteller som bare er halvfulle selv i sesongen. Dette er resultatet at operatørenes politikk, som går ut på å konsentrere virksomheten rundt steder som Chersonissos, evt. Platanias på Vest-Kreta.

Sjarmerende småby

Her i vår sjarmerende by, Agios Nikolaos, står alle de hyggelige familiehotellene halvtomme. Operatørene plasserer de som ikke vet bedre på de to store hotellene Hermes og Corall i utkanten av byen. Her har de lett tilkomst og kan tømme og fylle bussene sine raskt og profitabelt. Du må betale for halvpensjon og det er så dyrt at de kunne spise meget billigere ut på byen. Du reiser ikke på ferie for å innta måltidene i en stor matsal full av nordmenn!

For 5 år siden fylte operatørene de koselige hotellene i sentrum. Så brøt de kontrakten "fordi byen er for kronglete til at de store bussene kan komme fort og efektivt igjennom!" Denne opplysningen er ikke "offisiell", jeg har den fra en bekjent som jobbet hos en av operatørene.

Til de mange turister jeg har truffet p[ flyplassen som sier "aldri mer Kreta etter Hersonissos"kan jeg bare si: Ikke døm Kreta utfra disse erfaringene som stammer fra det overhode verste stedet på øya.

La Kreta få en ny sjanse!
sven.kriti
GR 72100 Agios Nikolaos.
araenil@yahoo.no
Kontakt meg så får du råd!

Eva L
2008-07-22, 22:41
Jag besökte Hersonissos 1982 på hösten i oktober redan då var orten för exploaterad för min smak. Åkte igenom där i början av 2000-talet finns bara ett ord förfärligt men andra tycker annorlunda. Smaken är som baken.

Eva

ulrikas
2008-07-23, 19:23
Alla är olika och har olika uppfattning om vad som är en bra semester, ett bra resmål osv.

Angående att ej åka charter och att resa på egen hand så är det ju upp till var och en! Jag har varit på öluff på 80-talet men i dag passar det inte mig och min familj. Jag åker gärna charter och kommer troligen fortsätta med det. Det är SÅ trist att folk generaliserar och tror att dom vet hur charterturister är! Jag vill ha min resa och mitt boende betalt, jag vill också veta var jag ska bo. När jag var ung, på 80-talet, så gjorde det inget om jag sov ett par nätter på stranden, bodde långt från stan osv. I dag vet jag vad jag är ute efter och ser till att få det.

Jag har inte bott i Hersonissos men varit där över dagen ett par gånger, både på 80-talet och nu för ett par år sedan. Vi hittade ställen som vi tyckte om och var nöjda med. Som sagt, alla är olika och tur är väl det.